نحوه مسواک زدن کودکان

مسواک زدن کودکان با روش‌های جذاب و سرگرم کننده

بازدیدها : 1461 بازدید

حتی اگر والدین مسواک زدن کودکان خود را از سنین پایین شروع کنند؛ باز هم با گذشت سال‌ها سازگاری با آن، این کار میتواند برای کودکان سخت باشد. حفظ بهداشت دهان و دندان در خانه و تمرین آن امر مهمی است، اما گاهی اوقات بچه‌ها نمی‌خواهند در آن شرکت کنند. آنها ممکن است از احساس مسواک در دهان خود خوششان نیاید یا هنگام ایستادن در مقابل سینک حوصله‌شان سر برود. خوشبختانه راه‌های متعددی جهت حل این مشکل با فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای مسواک زدن کودکان وجود دارد. در این مقاله چند راه برای سرگرمی جهت رعایت بهداشت دندان کودک از سنین پایین آورده شده است!

خدمات دندانپزشکی کودکان در کلینیک بارانا مشهد
جهت تماس سریع با مشاوران کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد، روی عکس کلیک کنید.

1. برای مسواک زدن کودکان، آن‌ها را با شمارش معکوس متمرکز کنید

توصیه می‌شود که دندان‌های خود را دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید، اما والدین می‌دانند که این می‌تواند برای بچه‌های فعال و بازیگوش یک چالش باشد.
می‌توانید از یک ساعت شنی کودکانه استفاده کنید و به آنها کمک کنید تا زمانی که ماسه‌ها تمام می‌شوند، زمان دارند تا مسواک بزنند. از طرف دیگر، برنامه‌های شمارش معکوس تلفن همراه را امتحان کنید تا تجربه متفاوتی را به همراه داشته باشید.

مسواک زدن کودک با ساعت شنی
برای مسواک زدن کودکان با استفاده از ساعت شنی به آنها زمان دهید.

2. برای کودک خود انگیزه ایجاد کنید

بهترین روش برای تبدیل مسواک زدن به عادت در کودکان، انگیزه دادن به آن ها است. اما سعی کنید یک انگیزه خوب برای کودک خود پیدا کنید. به عنوان مثال اگر بازی به خصوصی را دوست دارد؛ بعد از مسواک زدن به عنوان پاداش، برای مدتی آن بازی مخصوص را با او انجام دهید. دقت داشته باشید که اگر آنها با تشویق و تأیید شما انگیزه بگیرند، بعد از هر بار مسواک زدن به خود افتخار می‌کنند.

3. به کودکان حق انتخاب بدهید

برای مسواک زدن کودکان به فرزندانتان اجازه دهید خودشان مسواک خود را انتخاب کنند. این کار به آنها شرایط جدید و احساس هیجان می‌دهد که هر سه ماه یکبار منتظر آن باشند. امروزه مجموعه‌ای از مسواک‌های مخصوص بچه‌ها از شخصیت‌های کارتونی آشنا گرفته تا حیواناتی مانند پنگوئن یا گربه موجود است که مسواک زدن کودکان را بسیار سرگرم‌کننده‌تر می‌کند. در انتخاب مسواک، دقت کنید که دارای موهای نرم و سری مناسب در دهان کودک باشد.

مسواک‌های دستی و برقی به یک اندازه در از بین بردن پلاک دندان مؤثر هستند. برای کودکان زیر 6 سال که ممکن است نتوانند دندان های خود را به خوبی مسواک بزنند، والدین باید پس از مسواک زدن کودکان خودشان هم یک دور برای کودک مسواک بزنند.

مسواک‌های برقی با تایمرهای داخلی یا برنامه‌های موبایل اختصاصی که به کودکان آموزش می‌دهند، بسیار جذب‌کننده هستند. همچنین به کودکان آموزش میدهند تا دندان‌های خود را به درستی از طریق بازی‌های تعاملی مسواک بزنند.

حق انتخاب مسواک در مسواک زدن کودکان
استفاده از مسواک‌های فانتزی توجه کودکان را به مسواک زدن جلب خواهد کرد.

4. والدین به عنوان الگو عمل می‌کنند

کودکان خردسال دوست دارند از والدین خود تقلید کنند. کودکان به والدین خود به عنوان الگو نگاه می‍‌‌‌کنند. آنها هنگامی که در حال درست کردن شام، تمیز کردن خانه و یا تعامل با دیگران هستید از شما یاد می‌گیرند. آن‌ها می‌خواهند مثل شما باشند، بنابراین هنگام آرایش کردن از لوازم آرایش شما استفاده می‌کنند یا در حالی که شما صورت خود را اصلاح می‌کنید از قاشق استفاده می‌کنند تا وانمود کنند دارند صورتشان را اصلاح می‌کنند.

اگر نگران آموزش مسواک زدن کودکان هستید، جلوی کودکانتان مسواک بزنید. آن‌ها می‌خواهند از شما الگو بگیرند، پس مسواک زدن را به زمانی که کودکتان به رختخواب رفته است، موکول نکنید. مسواک زدن را با انجام همزمان تمام اعضای خانواده انجام دهید.
نشان دهید که چگونه بچه‌هایتان باید خمیر دندان را روی مسواک‌هایشان بگذارند و مسواک را حرکت دهند تا پلاک‌ها را از خط لثه‌شان پاک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که حرکات شاد و مفرح انجام دهید تا آنها بخندند و از مسواک زدن لذت ببرند.

وقتی مسواک زدن را به یک فعالیت گروهی تبدیل می‌کنید، بچه‌ها بیشتر در مورد آن هیجان‌زده می‌شوند. این کار، کمی سرگرمی به عادت روزانه اضافه می‌کند و مسواک زدن بچه به عنوان یک تجربه خوب برای او ثبت می‌شود. آنها دوست دارند زمان بیشتری را با شما بگذرانند.

بنابراین هنگام مسواک زدن به آنها راه درست تمیز کردن را آموزش دهید. همچنین والدین باید به فرزندان خردسال خود در نخ دندان کشیدن و مسواک زدن کامل دندان‌های خود کمک کنند تا بقایای مواد غذایی را از مناطقی که تمیز کردن آنها سخت است پاک کنند. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن روزانه از سنین پایین باعث سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود.

والدین الگوی مسواک زدن کودکان
با مسواک زدن گروهی، بچه‌ها هیجان‌زده خواهند شد.

5. برای یکدیگر مسواک بزنید

وقتی کودکتان به گذاشتن مسواک در دهانش تمایل پیدا کرد، به مرحله‌ بعدی بروید. یعنی به او اجازه بدهید وقتی که شما دندان‌های او را با دقت مسواک می‌زنید، او هم دندان‌های شما را مسواک کند.

6. به کودکان استقلال دهید

کودکان زمانی که به آنها فرصت‌هایی داده می‌شود تا کارها را به تنهایی انجام دهند، انگیزه بیشتری برای انجام آن کار دارند. از یک میز کوچک استفاده کنید تا به فرزندتان اجازه دهید به راحتی وسایل خود را روی آن بگذارند. اگر کودکان ست لیوان، مسواک، خمیر دندان، دستگاه پخش صابون و حوله به رنگ مورد علاقه خود یا با شخصیت کارتونی مورد علاقه خود داشته باشند، ممکن است انگیزه بیشتری داشته باشند.

از طرفی می‌توانید یک دندان‌پزشک اطفال را جهت معاینه و چکاپ دندان‌های دلبند خود انتخاب کنید. اگر ارتباط بین کودک و دندانپزشک خود خوب باشد، او از معاینه فراری نخواهد بود. کلینیک دندانپزشکی بارانا، با ارائه خدمات دندانپزشکی اطفال، این کار را برای شما راحت کرده است. شما میتوانید معاینه دندان کودک خود را به دندانپزشکان مخصوص اطفال در بارانا بسپارید.

استقلال کودکان در مسواک زدن
به کودک خود فرصت دهید تا کارهایی مثل مسواک زدن را به تنهایی انجام دهد.

7. روی دندان‌هایش اسم بگذارید

این روش، کودک را متقاعد می‌کند که هیچ دندانی نباید جا بماند. علاوه بر این، حس عدالت‌خواهی بچه‌ها را تحریک کرده و به باز نگه داشتن دهانشان نیز کمک خواهد کرد.

8. مسابقه دوستانه ایجاد کنید

گاهی اوقات، رقابت دوستانه می‌تواند عامل شروع یک عادت مادام‌العمر مسواک زدن باشد. خواهران و برادران در سنین مختلف می‌توانند حین مسواک زدن به مدت 2 دقیقه آهنگی را پخش کنند و با هم مسواک بزنند. برنده کسی است که بتواند دندان‌های خود را بدون توقف مسواک بزند.

برای کودکانی که سن کمتری دارند ممکن است سخت باشد؛ به خصوص اگر مجبور باشند خودشان مسواک بزنند. والدین می‌توانند به آنها کمک کنند تا مطمئن شوند که مسواک زدن بچه متوقف نمی‌شود. این کار زمین بازی را یکسان می‌کند تا رقابت عادلانه‌تر به نظر برسد.

یکی دیگر از روش‌های انگیزشی استفاده از نمودارهای پاداش است. به رقابت دوستانه بین خواهر و برادرها ادامه دهید و برای هر بار مسواک زدن کودکان، به آنها ستاره دهید. اگر فرزند شما خواهر و برادر ندارد، می‌تواند با فرزندی در فامیل رقابت کند.

مسابقه دوستانه برای مسواک زدن
رقابت دوستانه می‌تواند عامل شروع یک عادت مادام‌العمر مسواک زدن باشد.

9. بازی‌هایی درباره مسواک زدن کودکان

اگر مسواک زدن را به بازی تبدیل کنید، کودکان کمتر از این فعالیت خسته می‌شوند و ممکن است دوری نکنند. بچه‌ها دوست دارند به تخیل خود اجازه بدهند، به خصوص زمانی که با والدین خود بازی می‌کنند. ترکیب این دو مورد یکی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از مسواک زدن است.

شخصیت و سن فرزندتان را در نظر بگیرید تا بازی مورد علاقه او را پیدا کنید. میتوانید حیوان عروسکی یا عروسک مورد علاقه آنها را داخل سرویس بیاورید و به آنها کمک کنید قبل از اینکه کودک دندان‌های اسباب بازی خود را مسواک بزند، ابتدا خودش مسواک بزند. اگر معتقد باشند که به سالم ماندن اسباب بازی خود نیز کمک می‌کنند، ممکن است راحت‌تر به مراقبت از دندان‌های خود اهمیت دهند.

شما همچنین می‌توانید توجه کودک خود را به نحوی به مسواک زدن و یا دیگر مسواک‌هایش جلب کنید که وقتی با هم وارد سرویس بهداشتی می‌شوید، یک نمایش اجرا کنید. بپرسید که مسواک کجاست و به چیزهایی اشاره کنید که به وضوح مسواک نیستند.
کودک شما ممکن است به آن اشاره کند و به شما بخندد یا مسواکش را در دست بگیرد و بگوید که مسواک اینجاست. بعد از یک یا دو دقیقه، کشف آن را جشن بگیرید و به مسواک زدن دندان‌های خود ادامه دهید. این بازی مسواک را کمتر ترسناک می‌کند و آن را با حسی مثبت و شادی پیوند می‌دهد.

برای بچه‌های بزرگتری که مفهوم میکروب‌ها را درک می‌کنند میتوانید هنگام مسواک زدن بچه او را تشویق کنید تا تمام میکروب‌های اطراف و بین دندان‌های خود را از بین ببرند. بعد از اینکه خمیر دندان خود را بیرون ریختند و مسواک خود را آبکشی کردند، می‌توانید وانمود کنید که دندان های آنها را بازرسی می کنید و به جایی که هنوز میکروب‌ها پنهان شده‌اند، اشاره کنید.

بازی‌هایی برای مسواک زدن کودکان
بازی‌های شبیه‌سازی شده معمولاً کودکان را جذب می‌کند.

10. هنگام مسواک زدن فعال و سرگرم‌کننده باشید

اکثر بچه‌ها نمی‌توانند یک روز را بدون شنیدن آهنگ‌های مورد علاقه خود بگذرانند. آنها ممکن است با آهنگ جذاب آخرین انیمیشنی که دیده‌اند در ماشین آواز بخوانند یا در حین بازی در حیاط خلوت بیرون بیایند. غیرممکن است که هنگام خواندن اشعار مورد علاقه خود سرگرم نشوند، به همین دلیل است که استفاده از موسیقی یکی از محبوب‌ترین راه‌های سرگرم‌کننده برای آموزش مسواک زدن به کودکان است.

در حالی که کودکان صبح یا عصر دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، از آنها بخواهید سعی کنند آهنگی را بخوانند تا بتوانید حدس بزنید که کدام آهنگ است. اگر همراه با آنها مسواک بزنید، می‌توانید این کار را برعکس انجام دهید. وقتی در حال مسواک زدن آهنگ میخوانید، تلفظ کلمات یا حدس زدن آنچه می‌خوانید غیرممکن است در نتیجه باعث به چالش کشیدن کودک میشود. یا میتوانید چند جایزه در نظر بگیرید و بشمارید تا ببینید چه کسی تا پایان هفته آهنگ‌های بیشتری را به درستی حدس می‌زند.

یک سرگرمی کوچک تا حد زیادی به شما برای مسواک زدن بچه کمک می‌کند. آهنگ‌ و نمایش‌های کودکانه می‌تواند باعث شود که کودک سرگرم شود. فرزندان شما وقتی می‌بینند که همسالان خود همین کار را در تلویزیون انجام می‌دهند، تشویق می‌شوند.

داستان‌ها همچنین برای القای ارزش‌ها به کودکان عالی هستند. والدین کودکان خردسال می توانند وانمود کنند که دندان‌های اسباب بازی مورد علاقه فرزندشان کثیف است و باید مسواک زده شود و سپس این حس باعث ترغیب مسواک زدن کودکان می‌شود. برخی از کودکان به چنین مدل‌سازی بسیار واکنش نشان می‌دهند.

فعال بودن هنگام مسواک زدن
اگر همراه کودک خود مسواک می‌زنید پر انرژی و شاد باشید.

11. جایزه بدهید

بچه‌ها به خوبی به جوایز واکنش نشان می‌دهند. انرژی مثبت جایزه، بچه‌ها را به انجام یک کاری ترغیب میکند که والدین می‌توانند هر شب با جوایز شبانه کودکان خود را به مسواک زدن تشویق کنند.

هر روز صبح و عصر، به فرزندان خود کمک کنید تا کارهای روزمره مربوط به بهداشت دندان و دهان خود را انجام دهند. کودکتان را تشویق کنید که به درستی مسواک بزند، پس از اتمام کار از نخ دندان استفاده کند و برای محافظت از دندان هایش، آن‌ها را با فلوراید یا دهانشویه شستشو دهد.

اگر نمی‌دانید چگونه مسواک زدن را برای کودکان نوپا سرگرم‌کننده کنید، اعلام جایزه و اجازه دادن به آن‌ها برای تمرین با مسواک خود یک راه عالی برای شروع است. هنگامی که آنها به تنهایی این فرآیند را به درستی انجام دهند، می‌توانند آخر شب یک جایزه کسب کنند. والدین می‌توانند این جایزه را هر چند وقت یکبار که دوست دارند تغییر دهند یا در عوض آن را به صورت هفتگی یا ماهانه کنند.

بچه‌های کوچک‌تر ممکن است یک برچسب دریافت کنند یا کتابی را که می‌توانند قبل از خواب بخوانند انتخاب کنند. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند روز بعد 15 دقیقه بیشتر وقت تلویزیون داشته باشند یا شب کمی دیرتر بخوابند.

این جوایز بسته به اینکه بچه‌های شما از چه چیزی لذت می‌برند و سن آنها متفاوت است، تعیین میشود. آنها اگر متوجه شوند که این کار برایشان سودی به همراه دارد، از مسواک زدن بدشان نمی‌آید. این یک راه فوری برای لذت بردن بیشتر مسواک زدن است، بنابراین این هفته آن را در خانه خود امتحان کنید تا ببینید چگونه فرزندانتان را تشویق می کند که سلامت دندان های خود را در اولویت قرار دهند.

جایزه مسواک زدن کودکان
می‌توانید به عنوان تشویق کودک خود به رعایت بهداشت دهان، جایزه‌هایی را در نظر بگیرید.

چرا مسواک زدن کودکان مهم است؟

اگر قرار است چند سال دیگر دندان‌های شیری آن‌ها بیفتد، مراقبت از دندان کودکان چرا خیلی اهمیت دارد؟ زیرا دندان‌های شیری ناسالم منجر به ناسالم شدن دندان‌های دائمی می‌شود. در صورت رعایت بهداشت دندان، لثه‌ها در شرایط عالی برای رشد دندان قرار می‌گیرند.

مسواک زدن کودکان از ایجاد حفره‌ در دندان جلوگیری می‌کند. پرکردن دندان حتی توسط دندانپزشک اطفال سخت و اذیت‌کننده است؛ بنابراین بهتر است کودکان شما بتوانند از آنها اجتناب کنند. علاوه بر این، ایجاد عادات خوب مسواک زدن در سنین پایین باعث می‌شود کودکان شما برای تمام عمر دندان‌های سالمی داشته باشند. اما در صورت بروز هرگونه مشکل برای دندان‌های فرزندتان می‌توانید به دندانپزشکی کودکان در مشهد مراجعه کنید.

باید در نظر داشته باشید که حواستان به اشتباهات رایج مسواک زدن که باکتری‌ها و پلاک‌ها را از بین نمی‌برد، باشد. اشتباهات کوچکی مانند:

  • مسواک زدن خشن
  • عدم شستشوی موها
  • مسواک زدن در حرکات دایره‌ای.

نحوه مسواک زدن کودکان شما مهمتر از مدت زمانی است که مشغول مسواک زدن هستند. همانطور که به فرزندان خود یادآوری می‌کنید که از انجام این اشتباهات اجتناب کنند، آنها با مسواک زدن راحت‌تر می‌شوند و عادات داشتن دندانی سالم را را می‌آموزند.

اهمیت مسواک زدن کودکان
ایجاد عادات خوب مسواک زدن در سنین پایین باعث می‌شود کودکان شما برای تمام عمر دندان‌های سالمی داشته باشند.

سؤالات متداول

در برابر مقاومت کودکان در برابر مسواک زدن چه باید کرد؟

به آنها جوایز کوچک مانند برچسب، خواندن کتاب مورد علاقه یا اجازه بازی با یک اسباب بازی خاص دهید. اگر کودک نوپا شما تحت تاثیر هیچ یک از این روش ها قرار نگرفت، سعی کنید از یک تکه گاز برای مالیدن روی دندان های او استفاده کنید.

چگونه می توان دندان های کودک نوپا را مسواک زد؟

ابتدا برس را به زور وارد دهان آنها نکنید. اگر مقاومت کردند، ابتدا دندان‌های جلویی را مسواک بزنید و به آرامی به سمت انتهای دهان بروید.

چرا کودکان از مسواک زدن خودداری می کنند؟

گاهی اوقات، کودکان ممکن است از مسواک زدن دندان های خود متنفر باشند، زیرا آنها تمایل به خودکفایی را ابراز می کنند. در موارد دیگر، مقاومت کودک در برابر مسواک زدن ممکن است ریشه در مشکلات حسی داشته باشد.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

2 دیدگاه

  1. مطلب تون جالب بود

    سمیه
    1. ممنون از حسن نظر شما

      مریم داوودی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد