جاماندن ریشه دندان شیری در لثه بزرگسالان

علت باقی ماندن ریشه دندان شیری در لثه بزرگسالان

بازدیدها : 971 بازدید

زمانی که کودک شما برای کشیدن دندان شیری به دندانپزشکی مراجعه می کند، همزمان با کشیدن دندان، ریشه آن هم کشیده می شود، اما در بعضی مواقع پیش می آید که در بزرگسالی این ریشه در لثه هنوز باقی مانده باشد. در واقع باقی ماندن ریشه دندان شیری در بزرگسالان موضوع اصلی این مقاله است که می تواند به شما کمک کند که دریابید این مشکل را دارید یا خیر.

مشاوره رایگان طرح لبخند در سایت بارانا
با ارسال تصویر از طرح لبخند خود می توانید مشاوره رایگان دریافت نمایید.

مهم ترین دلایل باقی ماندن ریشه دندان شیری در بزرگسالی

ماندن ریشه دندان شیری در لثه زمانی اتفاق می‌افتد که جانشین دائمی برای دندان‌های شیری وجود نداشته باشد. در واقع در شرایط نبود دندان دائمی، بدن شما این امکان را دارد که دندان شیری را تا بزرگسالی حفظ کند. ضمن اینکه رویش دندان دائمی، دلیل لق شدن و افتادن دندان شیری است.

معمولا دندان‎های شیری افرادی که دچار بیماری آژنزی دندان هستند ماندگار است. این بیماری در زنان شایع‌تر بوده و از طریق ژن به افراد منتقل می‌شود. آژنزی انواع مختلفی دارد که در ادامه، هر یک از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

علت ماندن ریشه دندان شیری در لثه
بیماری آژنزی سبب می شود تا دندان های دائمی به درستی و کامل رشد نکنند
  1. هیپودنتیا (Hypodontia): کمبود 5 دندان یا کمتر
  2. الیگودونتیا (Oligodontia): کمبود بیس از 5 دندان
  3. آنودنتیا (Anodontia): عدم رشد اکثر دندان ها

رویش نابجا مورد دیگری از علت ماندن ریشه دندان شیری در لثه بزرگسالان است. این مشکلی زمانی رخ می دهد که بیرون زدن ریشه دندان شیری از لثه پیش آید. در این حالت دندان از لثه بیرون می زند و مسیر معمولی خود را طی نمی کند.

نهفتگی دندان دائمی از دیگر عوامل وجود دندان شیری در بزرگسالی است. در واقع دندان دائمی بیشتر از حالت عادی در بافت لثه قرار دارد، به همین جهت امکان خروج ندارد یا کار سختی را برای بیرون زدن از لثه دارد. معمولا اینطور است که ریشه دندان شیری جلو بیشتر از بقیه دندان ها امکان باقی ماندن در دهان را دارد.

باقی ماندن ریشه دندان شیری در لثه
ماندن دندان شیری در دهان سبب می شود تا دندان دائمی فضای مناسبی برای رویش پیدا نکند

دندان های شیری چگونه رشد می کنند؟

اولین دندان‌های شیری از 6 ماهگی شروع به رشد می‌کنند. این دندان‌ها هم مانند دندان‌های اصلی ریشه داشته و تا 30 ماهگی در حال رویش و تکامل هستند. در سن 6 سالگی نیز، دندان‌های دائمی به سطح لثه نزدیک شده وهمین نزدیکی سبب لق شدن و افتادن دندان‌های شیری می‌شود.

زمان رشد دندان شیری در کودکان
ترتیب رشد دندان های شیری

معمولا نوجوانان دندان شیری نداشته و تمام دندان‌هایشان دائمی است. دندان‌های عقل نیز در سنین 17 تا 21 سالگی ظاهر می‌شوند.

به دندان‌های شیری که با گذشتن فرد از سن افتادن دندان، همچنان در دهان باقی می‌مانند، دندان‌های شیری ماندگار گفته می‌شود.

درصد کمی از افراد، ماندن ریشه دندان شیری در لثه را در سنین بزرگسالی تجربه می‌کنند. اما اگر درد و ناراحتی در دهان خود احساس می‌کنید، با مراجعه به دندانپزشک میتوانید مطمئن شوید که این مشکل را دارید یا خیر. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی بارانا در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

ترتیب رویش دندان شیری را در این ویدیو ببینید:

تشخیص وجود دندان شیری در دهان بزرگسالان

تشخیص ماندن ریشه دندان شیری مهم است؛ جراکه می تواند برای فرد دردسرساز شود. اگر بخواهید از لحاظ ظاهری بررسی کنید، باید گفت اولین تفاوت بین دندان های دائمی و شیری در اندازه آنهاست. معمولا دندان های شیری سفیدتر و کوچکتر از دندان های دائمی هستند، زیرا مینای نازک‌تری نسبت به دندان‌های دائمی دارند. اگر اطلاعات بیشتری لازم دارید، می توانید به مقاله دندانپزشکی کودکان مشهد مراجعه کنید.

از دیگر ویژگی های دندان شیری این است که لبه های صاف و در عین حال گردتری دارند. همین لبه ها در زمان رویش دندان های دائمی، برجستگی هایی ایجاد می کنند. در واقع به واسطه همین برآمدگی است که دندان دائمی می تواند از لثه بیرون بزند.

نحوه ترمیم دندان های شیری در بزرگسالان

اگر فردی بالغ هنوز دندان شیری دارد و دندان‌های جانشین آن از بین رفته باشد، می‌تواند دندان‌های شیری را با انجام برخی از اصلاحات نگه دارد. افزودن یک کلاه قالبی به بالای دندان شیری می تواند یکی از راهکارهایی باشد که یک دندان شیری را به دندان دائمی کاربردی تبدیل کند تا در نهایت تحلیل ریشه دندان شیری اتفاق نیفتد. سایر روش های درمانی برای جایگزینی دندان شیری در بزرگسالان عبارتند از:

  1. استفاده از فضانگهدار ارتودنسی
  2. استفاده از ارتودنسی برای بستن شکافی که قبلا دندان شیری در آن قمست وجود داشته است
  3. استفاده از پروتزهای دندانی
درمان دندان شیری در بزرگسالان
فضانگه دار ارتودنسی مانع جابجایی و کج شدن دندان های مجاور می شود
ارتودنسی بعد از کشیدن دندان شیری
ارتودنسی؛ از درمان های موثر برای حذف فاصله بین دندان ها

چرا برای دندان شیری باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر در بزرگسالی دندان شیری دارید باید برای ارزیابی به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت سالم بودن، ممکن است دندانپزشک توصیه کند آن را نگه دارید؛ در غیر اینصورت فرآیند درمان انجام می‌شود.

برای پیشگیری از عوارض باقی ماندن ریشه دندان شیری در لثه، ممکن است استفاده از روش‌هایی مثل ارتودنسی لازم باشد. اگرچه بهترین سن ارتودنسی دندان سنین نوجوانی است؛ اما انجام آن در هر زمان دیگری خالی از لطف نیست. در هر صورت تجویز دندانپزشک بستگی به شرایط دهان و دندان شما دارد.

کشیدن دندان شیری در بزرگسالان
در اکثر موارد کشیدن دندان شیری در بزرگسالان امری ضروری تلقی می شود

سوالات دندانی خود را از کلینیک دندانپزشکی بارانا بپرسید

اگر ریشه دندان شیری در لثه بماند، دندانپزشک ممکن است فرد را به یک متخصص ارتودنسی یا متخصص پروتز ارجاع دهد که بتواند مشاوره های تخصصی را ارائه دهد.

“کلینیک دندانپزشکی بارانا با ارائه انواع خدمات دندانپزشکی زیبایی و درمانی می تواند به شما این اطمینان را بدهد که وجود هر نوع ریشه دندان شیری یا دندان اضافه را به واسطه‌ی همکاری با بهترین دندانپزشکان برایتان تشخیص دهد. همین تخصص و تبحر و هماهنگی با پرسنل مجموعه است که سلامت دهان و دندان شما را تضمین می کند.”  شماره‌های تماس کلینیک📞: 05137609009 – 09157609009 ساعات پاسخگویی: 9 الی 13 و 16 الی 21

کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد
در کلینیک دندانپزشکی بارانا بر این باوریم که همه لیاقت لبخند زیبا را دارند

سوالات متداول

1.آیا ریشه دندان شیری را باید کشید؟

زمانی که شما کودک خود را برای کشیدن دندان به دندانپزشکی می برید یا خود آن دندان لق می شود و می افتد، در کنار تاج دندان، ریشه آن هم کشیده می شود؛ بنابراین نیازی نیست به صورت مجزا برای کشیدن ریشه دندان شیری در کودکی اقدام کرد.

2.آیا دندان شیری ریشه دارد؟

بله، دندان شیری هم مانند دندان های دائمی ریشه دارند. در واقع دندانی زنده است که پالپ داشته باشد و ریشه دندان هم در قسمت پالپ قرار دارد.

3.عوارض باقی ماندن ریشه دندان شیری چیست؟

در خردسالی ماندن ریشه دندان شیری نمی تواند عوارضی را به همراه داشته باشد، اما باقی ماندن ریشه دندان شیری در بزرگسالی می تواند دندان های دائمی را با مشکلاتی همراه کند و نظم و ترتیب رویش آن ها را از حالت نرمال خارج کند یا باعث شود که به درستی رشد نکنند.

دانلود PDF مقاله علت باقی ماندن ریشه دندان شیری در لثه بزرگسالان

نسخه آفلاین این مقاله در اختیار شما عزیزان است تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت بتوانید این مقاله را مطالعه کنید:

دانلود pdf مقاله علت باقی ماندن ریشه دندان شیری در لثه بزرگسالان

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    من 30سالمه و چهارتا دندون شیری دارم که نیونتاده و هیچ ریشه یا جونه ی نهفته ای در لثم نیست من باید چی کار کنم به نظرتون

    نرگس
    1. سلام وقت شما بخیر
      عدم رویش دندان دائمی به علت های مختلفی مثل کمبود فضا در فک، مصرف برخی داروها در کودکی، مشکلات مادرزادی و… اتفاق میوفته
      بهتره برای معاینه به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

      فاطمه اثباتی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد