حساسیت های مرتبط با دهان و دندان

انواع آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی

بازدیدها : 1972 بازدید

آلرژی های مربوط به دندانپزشکی یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود افراد بسياری از مراجعه به دندانپزشک ترس داشته باشند. در این مقاله با بررسی علائم حساسیت به مواد دندانپزشکی متوجه خواهید شد که آیا جز افرادی هستید که آلرژی به مواد دندانپزشکی دارند یا خیر.

کلینیک بارانا
کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دندان

آلرژی های مربوط به دندانپزشکی چیست؟

آلرژی و حساسیت به مواد دندانپزشکی یا هر ماده دیگری، به معنی واکنش بیش از حد و غیرعادی سیستم ایمنی بدن به مواد بی‌ضرر است. وقتی شما به چیزی حساسیت دارید، یعنی سیستم ایمنی بدن شما بسیار حساس است و نسبت به ورود آن ماده خاص به بدن واکنش نشان می‌دهد. تقریبا تمام افراد به یک ماده‌ آلرژی دارند، برخی از افراد به مواد دندانپزشکی، برخی دیگر به گردو خاک، برخی به مواد غذایی خاص و غیره این مقاله به آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی خواهد پرداخت.

آلرژی های مختلف در دندانپزشکی
انواع آلرژی در دندانپزشکی

نشانه های بروز حساسیت در درمان های دندانپزشکی

احتمال بروز حساسیت و آلرژی به مواد مورد استفاده در دندانپزشکی بسیار نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد. نشانه های آلرژی معمولا در همه افراد یکسان نیست و ممکن است باعث ایجاد علائم مختلف در بیماران شود. شدیدترین نوع آلرژی که می تواند اتفاق بیافتند شوک آنافیلاکسی است که می تواند عوارض بسیار خطرناکی برای فرد به همراه داشته باشد و اگر کنترل نشود می تواند خطر مرگ را نیز به همراه داشته باشد. البته این نوع واکنش آلرژیک بسیار نادر است و جای نگرانی نیست. برخی از مهم ترین نشانه های آلرژی در درمان های دندانپزشکی که در صورت مشاهده می بایست به آن ها توجه کنید و دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید عبارتند از:

  1. تورم، قرمزی و خارش در صورت یا سایر نقاط بدن بلافاصله بعد از بازگشت از مطب دندانپزشکی
  2. تغییر ریتم ضربان قلب و تنفس
  3. ورم گلو و دهان
  4. مشکل در بلع و صحبت کردن
  5. احساس سرگیجه و ضعف
  6. درد شکم، حالت تهوع و استفراغ
  7. ایجاد ضایعات پوستی که قابل توجیه نباشد.

انواع مختلف آلرژی های مربوط به دندانپزشکی

مراجعه به دندانپزشک برای بسیاری از افراد به دلیل حساسیت به مواد پرکننده دندان با ترس همراه است. همین امر سبب می‌شود تا رفتن به دندانپزشکی تا حدامکان به تعویق افتد. این افراد ممکن است در حین حضور در دندانپزشکی یک واکنش آلرژیک را تجربه کنند. آلرژی به لاتکس، حساسیت به روکش دندان، حساسیت به لیدوکائین در دندانپزشکی، حساسیت به دندان مصنوعی و بریج دندان (بریج دندان در مشهد نوعی کاشت دندان است و جایگزین بهتری برای دندان مصنوعی میباشد) برخی از شایع‌ترین این حساسیت‌ها است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع آلرژی در دندان پزشکی اشاره خواهیم کرد:

1. علائم حساسیت به آمپول بی­ حسی دندان

حساسیت به داروی بی حسی موضعی یکی از رایج‌ترین آلرژی های مربوط به دندانپزشکی است که اغلب به دلیل یک آلرژی واقعی نیستند. علائمی که پس از استفاده از بی‌حس کننده‌ موضعی رخ می‌دهد، ممکن است ناشی از اضطراب و عوارض جانبی اپی نفرین یا همان آدرنالین باشد. اپی نفرین اغلب به بی‌حس‌کننده‌های موضعی اضافه می‌شود تا اثر بی‌حسی طولانی‌تر باقی بماند.

علاوه‌بر این نگهدارنده‌های ترکیبی با بی‌حس‌کننده‌های موضعی مانند متیل پارابن هم ممکن است در این واکنش‌ها دخیل باشند. از عوارض آمپول بی حسی دندان می‌توان به تپش قلب اشاره کرد. در نظر داشته باشید که حساسیت به مواد کامپوزیت دندان هم می‌تواند برای برخی از افراد اتفاق افتد. سرفه کردن، خارش پوست دست، کاهش فشار خون، مشکلات خفیف تنفسی، کهیر، تورم در چشم‌ها از دیگر علائم حساسیت به آمپول بی‌حسی دندانپزشکی است.

خوب است بدانید که کامپوزیت دندان مشهد در کلینیک بارانا با استفاده از با کیفیت ترین تجهیزات و مرغوب ترین مواد انجام می شود و لازم نیست نگران حساسیت باشید.

کاهش درد در طی یک عمل دندانپزشکی خوب است اما متأسفانه، واکنش‌هایی در بی حسی دندان اتفاق می‌افتد. در حالی که خود داروهای بی‌حسی به طور کلی ریشه واقعی مشکل نیستند، اما اغلب حاوی مواد افزودنی هستند که می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند. خوشبختانه، واکنش های شدید به بی حسی دندان نادر است. اگر افراد واکنشی نشان دهند، معمولاً  تورم در محل تزریق یا بی حسی طولانی مدت را تجربه می‌کنند.

حساسیت بعد از تزریق امپول بی حسی در دندانپزشکی
درماتیت چشمی یکی از علائم حساسیت به آمپول بی حسی دندانپزشکی است
کهیر پوستی و دندانپزشکی
کهیر پوستی از عوارض تزریق مواد بی حسی در دندانپزشکی است

در چنین شرایطی دندانپزشک برای درمان حساسیت به آمپول بی حسی دندانپزشکی از لیدوکایین استفاده می‌کند. در موارد نادر افراد به لیدوکایین هم آلرژی دارند که جایگزین لیدوکایین در دندانپزشکی، سایر مواد بی حسی با اثرات کمتر است.

لیدوکایین جایگزین آمپول بی حسی دندان
لیدوکایین جایگزین مناسب برای افرادی است که به آمپول بی حسی دندان آلرژی دارند

بهتر است افراد زیر از بی حسی دندانپزشکی استفاده نکنند و قبل از درمان، شرایط خود را با دندانپزشک در میان بگذارند.

  • افراد دچار بیماری قلبی
  • افرادی که فشار خون دارند
  • افرادی که سابقه سکته داشته اند
  • افرادی که به انواع بی حسی و مواد بیهوشی، حساسیت دارند.
  • افرادی که دچار نارسایی قلبی، کبدی و ریوی هستند.

2. حساسیت به لاتکس

از دیگر آلرژی های مربوط به دندانپزشکی، حساسیت به لاتکس است. بسیاری از محصولات پلاستیکی از لاتکس ساخته می‌شود که معمولا در محصولات بهداشتی مانند دستکش معاینه لاتکس استفاده می‌شود. برخی از افراد ممکن است به لاتکس حساسیت داشته باشند که قرار گرفتن در معرض آن منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر، خارش در محل تماس، گرفتگی گلو، خس‌خس سینه، تهوع، مشکل در تنفس و آنافیلاکسی می‌شود. چنین واکنش آلرژیکی ممکن است هنگام مراجعه به دندانپزشکی که از دستکش معاینه لاتکس استفاده می‌کند، رخ دهد.

لاتکس و حساسیت های مرتبط با آن
حساسیت به لاتکس یکی از آلرژی های مربوط به دندانپزشکی است

3. درماتیت تماسی  

مواد شیمیایی زیادی در مطب دندانپزشکی استفاده می‌شوند که می‌توانند باعث درماتیت تماسی اطراف دهان و همچنین تحریک لثه شوند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه لثه و بیماری‌های مرتبط آن، می‌توانید مقاله جراحی لثه مشهد را مطالعه کنید. ترکیبات موجود در آمالگام دندانی (از جمله جیوه)، باندینگ می‌تواند منجر به قرمزی، تورم و تحریک لثه‌ها شود. علاوه‌بر این، طعم‌دهنده‌های موجود در دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها هم می‌توانند باعث تحریک داخل دهان یا پوست اطراف لب شوند. تعدادی از آلرژی های مربوط به دندانپزشکی وجود دارند که قرار گرفتن در معرض آن‌ها ممکن است منجر به واکنش‌هایی در اطراف دهان یا لب‌ها شود. عوارض این نوع از حساسیت شامل تاول پوست، پوسته پوسته شدن آن، ایجاد جوش قرمز، خارش شدید و تورم اطراف دهان است.

درماتیت تماسی از جمله آلرژی های مرتبط با دندانپزشکی است
درماتیت تماسی اطراف دهان نوعی آلرژی مرتبط با دندانپزشکی محسوب می‌شود

4. رزین ها

رزین ها برای اهداف مختلفی در کارهای دندانپزشکی استفاده می شوند. متأسفانه، برخی از مخلوط‌های مواد شیمیایی در رزین‌های خاص می‌تواند برای بیمار مشکل‌ساز باشد. اگر متوجه شدید که با پر کردن دندان یا یک قطعه خاص از کار دندانپزشکی مشکل دارید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هنگامی که آنها بدانند، می توانند به شما در یافتن راه حل جایگزین کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند با شما همکاری کنند تا از بروز مشکل در آینده جلوگیری کنند.

5. فلزات

آیا تا به حال جواهری داشته اید که هنگام استفاده از آن احساس خارش داشته باشید؟ جیوه، مس و کروم نیز ممکن است در برخی از افراد حساس مشکلاتی ایجاد کند. از این فلزات می توان در پرکردن دندان و انواع دیگر اقدامات دندانپزشکی استفاده کرد.

این مسئله در خصوص ایمپلنت دندان هم صدق می کند. در مورد حساسیت ایمپلنت دندان خوب است بدانید بیشتر ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند و حساسیت به تیتانیوم هم در افراد وجود دارد. اگر بخواهید ایمپلنت دندان در مشهد انجام دهید، با نظارت حداکثری متخصصان کلینیک بارانا نگرانی هایی از قبیل حساسیت به ایمپلنت و سایر عارضه های آن به حداقل ممکن می رسد. اگرچه این حساسیت نادر است، اما ممکن است موجب حساسیت در برخی از افراد شود. اگر متوجه شدید که به ایمپلنت تیتانیوم آلرژی دارید، ممکن است یکی از معدود بدشانس هایی باشید که به این فلز حساسیت دارید.

حساسیت دندان به فلز
هنگام مراجعه به دندانپزشکی حساسیت‌های پزشکی خود را مطرح کنید.

6. مسکن‌ها

از دیگر آلرژی های مربوط به دندانپزشکی، حساسیت به مسکن­‌هایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است؛ که در افراد مختلف به حالت­‌های مختلف بروز می­کند:

–  با مصرف بیماران مبتلا به آسم، احتمال سخت­‌تر شدن تنفس وجود دارد.

– در افراد مبتلا به پولیپ بینی مزمن، احتمالا آلرژی به این داروها افزایش می­‌یابد.

–  در کسانی که سابقه خونریزی از معده، روده یا مری داشته‌اند، خطر خونریزی‌های مکرر افزایش می‌یابد.

و بسیاری از واکنش‌های دیگر که از آزردگی ناخوشایند تا تهدید زندگی فرد گزارش شده‌اند؛ اما شایع‌ترین واکنش‌ها عبارتند از: علائم پوستی مانند تاول و تورم، علائم تنفسی مانند رینیت و علائم آسم.

7. آنتی بیوتیک ها

اگر دندان شما آپسه کرده و عفونت داشته باشد دندانپزشک، قبل از درمان، برایتان آنتی بیوتیک یا تزریق پنی سیلین تجویز میکند؛ که میتواند یکی از  آلرژی های مربوط به دندانپزشکی باشد. اگر تا به حال تزریق پنی سیلین انجام نداده اید، حتما تست آلرژی بگیرید. همچنین اگر در طول دوره مصرف آنتی بیوتیک علائم مشکوکی مثل کهیر، خس خس سینه، سرفه و تنفس دشوار مشاهده کردید، حتما به دندان‌پزشکتان اطلاع دهید تا در صورت لزوم، آنتی بیوتیک دیگری را جایگزین کند.

در صورت داشتن آلرژی، چه اقدامی باید انجام داد؟

آلرژی های مشکوک در دندانپزشکی باید با آزمایش آلرژی انجام شده توسط متخصص پوست یا آلرژیست تایید شود، زیرا احتمال بروز یک واکنش آلرژیک خطرناک طولانی مدت وجود داشته باشد. هنگامی که آزمایش آلرژی به یک ماده دندانی خاص مثبت شد، تیم دندانپزشکی باید با استفاده از مواد جایگزین (به عنوان مثال دستکش های بدون لاتکس یا آلیاژهای بدون نیکل) اقدامات احتیاطی مناسب را برای حذف استفاده از مواد آلرژی زا متخلف انجام دهند.


تحقیقات نشان می دهد که آلرژی‌های متعددی در دندانپزشکی وجود دارد. با این حال، در حال حاضر شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از مواد رایج دندانپزشکی باید متوقف شود. با این وجود، تیم دندانپزشکی باید هوشیار بوده و از پتانسیل بسیاری از مواد و محصولات دندانپزشکی موجود برای ایجاد حساسیت بیش از حد آلرژیک در محدوده خفیف تا شدید، هم از راه دهان و هم در قسمت‌های غیرمرتبط بدن آگاه باشند. موادی که آگاهی‌های خاصی را می طلبد عبارتند از: لاتکس، نیکل، متاکریلات، اوژنول و مواد قالب گیری پلی اتر.

حساسیت های دندانپزشکی و راه های پیشگیری از آن
اطلاع تیم دندانپزشکی از حساسیت های شما می تواند در آسان شدن روند درمان کمک بسیاری کند

چگونه می‌توان آلرژی های مربوط به دندانپزشکی را کاهش داد؟

بیماران ممکن است فقط به حساسیت های دارویی خود توجه کنند و متوجه نباشند که انواع دیگر آلرژی‌ها باید در هنگام مراجعه به دندانپزشکی و پر کردن فرم‌های تاریخچه پزشکی خود اطلاع‌رسانی کنند. قبل از شروع درمان، دندانپزشک شما ممکن است از شما بپرسد که آیا تا به حال به هر ماده‌ای واکنش آلرژیک داشته‌اید یا خیر. اگر دارید، سوال بعدی که می پرسد احتمال این است که واکنش آلرژیک چه بوده است. 

این نوع سوالات به دندانپزشک کمک می‌کند تا مطمئن شود که مواد و روش‌های دندانپزشکی مورداستفاده در طول انجام درمان برای شما بی‌خطر است. برای یک تجربه ایمن در زمینه دندانپزشکی لازم است به دندان پزشک خود موارد زیر را اطلاع دهید:

 1.داروها، غذاها و موادی که می‌شناسید یا فکر می‌کنید به آنها حساسیت دارید

2. اطلاع به دندانپزشک در صورتی که در گذشته دچار آنافیلاکسی (افت ناگهانی فشار خون) شده‌اید

3. سابقه قبلی واکنش‌های آلرژیک به داروهای بیهوشی و سایر داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها

استفاده از داروها بخشی از آلرژی های مرتبط با دندانپزشکی است
اگر قبلا از داروهای بیهوشی استفاده کرده اید و به آن حساسیت داشته اید، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید

اگر از حساسیت خود به مواد مورد استفاده در درمان دندانپزشکی مطلع نیستید می توانید از دندانپزشک خود بخواهید قبل از شروع درمان، تست حساسیت را برای شما انجام دهد. در این روش، دندانپزشک، مقدار کمی از موادی که احتمال حساسیت به آن در شما وجود دارد را درون دهان قرار داده یا تزریق می کند و در صورتی که علائم آلرژی نداشته باشید روند درمان را شروع خواهد کرد.

درمان حساسیت‌های مربوط به دندانپزشکی

در صورت بروز حساسیت شما باید به دنبال ارزیابی حرفه‌ای توسط دندانپزشک یا سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای تشخیص علت حساسیت و دریافت درمان مناسب باشید، اما داروهایی برای کاهش این حساسیت موجود هستند. واکنش های آلرژیک خفیف اغلب با داروهای آنتی هیستامین یا استروئیدهای موضعی درمان می شوند.

سعی کنید از مواد خوراکی مانند آجیل (گردو، بادام هندی، بادام، فندق)، میوه ها و سبزیجات (موز، آووکادو، کیوی، انبه، گوجه فرنگی، سیب زمینی)، شیر، تخم مرغ، سویا، ماهی (کاد، ماهی تن، سالمون) و صدف ها (حلزون، خرچنگ، میگو) پرهیز کنید. این مواد شایع ترین آلرژن های غذایی در سراسر جهان هستند. آدامس‌ها و آب نبات‌ها اغلب با موادی مانند دارچین، نعناع فلفلی یا منتول طعم‌دار می‌شوند که می‌تواند واکنش‌های حساسیت بیش از حد را در افراد مستعد ایجاد کند.

همچنین در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا تولید بزاق را تحریک کرده و تعداد باکتری های بد دهان را کاهش دهید. اگر دچار مشکل در تنفس شدید، باید فوراً به مرکز درمانی اورژانسی مراجعه کنید.

درمان آلرژی های دندانی
اولین قدم برای درمان آلرژی مراجعه به دندانپزشک خود است تا دلیل حساسیت را بررسی کند

خدمات زیبایی و درمانی در مشهد؛ کلینیک دندانپزشکی بارانا

 آلرژی های مربوط به دندانپزشکی بسیار متنوع هستند، برخی از افراد دچار بثورات پوستی می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر مشکلات تنفسی را تجربه می‌کنند.  در صورت مواجهه با یک نوع از آلرژی ممکن است در آینده شما را در معرض خطر بیشتری برای مصرف همان دارو یا ماده قرار دهد. ارائه یک لیست کامل از آلرژی‌ها و واکنش‌های گذشته می‌تواند به تیم دندانپزشکی شما کمک کند تا از ایمنی شما در طول درمان اطمینان حاصل کنند.

کلینیک بارانا با مجهزترین تجهیزات دندانپزشکی درمشهد امکان انجام انواع خدمات زیبایی و درمانی را برای شما عزیزان فراهم کرده است. ما سخت کار میکنیم تا مطمئن بشیم شما بیشتر میخندید. برای مشاوره رایگان از کارشناسان ما با اطمینان خاطر کمک بخواهید.” شماره‌های تماس: 05137609009 – 09157609009 ساعات پاسخگویی: 9 الی 14 و  17 الی 20

بهترین کلینیک دندانپزشکی مشهد
کلینیک بارانا؛ ارائه دهنده تمامی خدمات دندانپزشکی زیبایی و درمانی در مشهد

سوالات متداول

آیا آمپول بی حسی دندان باعث گلودرد میشود؟

خیر، به طور معمول این نوع از آمپول منجر به گلودرد نمی‌شود. اگر شما حساسیت به آمپول بی حسی دندان را داشته باشید یا مقداری از مواد بی حسی بر اثر اشتباه دندانپزشک در دهان شما ریخته شود، ممکن است احساس گلودرد داشته باشید.

گوش درد بعد از پر کردن دندان ارتباطی با آلرژی های مربوط به دندانپزشکی دارد؟

خیر، گوش درد گرفتن با آلرژی های رایج در دندانپزشکی چندان مرتبط نیست و بیشتر به این درد زمانی ظاهر می‌شود که فرد پیش یا پس از درمان همچنان دچار عفونت شدید دندانی باشد آنقدر که به نواحی فک و گوش و بینی هم برسد.

آیا حساسیت به دندان مصنوعی جز آلرژی های مربوط به دندانپزشکی است؟

بستگی دارد این حساسیت چگونه بروز کند، اگر این حساسیت با قرمزی و تورم است، باید چک شود، در غیر این صورت اگر با درد فک همراه است، می‌توان گفت در ماه‌های اول طبیعی است؛ چراکه جسم خارجی وارد دهان شده است و تا زمانی که بدن و بافت لثه‌ها به آن عادت کند، زمان خواهد برد.

اگر آلرژی های مربوط به دندانپزشکی نادیده گرفته شود چه اتفاقی می افتد؟

آلرژی های مربوط به دندانپزشکی معمولا خطرناک نیستند و به سادگی می توان از بروز آن ها پیشگیری کرد، اما در صورت استفاده مجدد از موادی که فرد به آن ها آلرژی دارد، احتمال بروز علائم شدیدتر و خطر شوک ناشی از آلرژی برای فرد وجود دارد.

دانلود فایل PDF مقاله آلرژی های مربوط به دندانپزشکی

برای دسترسی به این مقاله در حالت آفلاین فایل pdf آن در اختیار شما عزیزان گرفته است. برای مطالعه فایل pdf اینجا را کلیک کنید:

دانلود فایل PDF مقاله آلرژی های مربوط به دندانپزشکی

4.9/5 - (23 امتیاز)

38 دیدگاه

  1. 3روز بعد جراحی لثه وروکش دندان استفاده از دهانشویه صورتم شدیدا قرمز وبثورات زده ده روز گذشته هم چنان قرمز

    زهرا
    1. Author

      اگر دو اقدام دندانپزشکی جراحی لثه و روکش رو با هم انجام دادید، طبیعی است که اطراف دهان شما ملتهب باشد، اما اینکه این بثورات بعد از استفاده از دهانشویه بیشتر می شود تا حد زیادی بستگی به این داره که چه نوع دهانشویه ای استفاده می کنید و چه نوع جراحی لثه انجام داده اید. شما بهتره تا معاینه بشید تا تجویز نهایی برای شما انجام بشه . در صورت تمایل می تونید سوالتون رو با جزییات بیشتر از کارشناسان کلینیک دندانپزشکی بارانا بپرسید. تلفن های تماس: 09157609009-05137609009

      مریم داوودی
  2. سلام دخترم برای معاینه بردم پیش دندانپزشک کودکان وقتی برگشتیم خونه داخل دهنش ورم کرد و ملتهب شده غذارو سخت میتونه قورت بده چکار کنم ؟

    ناشناس
    1. باسلام احتمالا فرزند شما به مواد لاتکس حساسیت دارد. می توانید از قرص های انتی هیستامین استفاده کنید و از دندانپزشک کودک خود در خصوص سایر روش های کاهش حساسیت مشورت بگیرید.

      فاطمه پایان
  3. سلام من به بی حسی دندونپزشکی حساسیت دارم و از دردش هم میترسم میشه راهنمایی کنین لطفا

    مینا
    1. باسلام توصیه می کنیم هنگام مراجعه به دندانپزشکی دغدغه های خود را با دندانپزشک در میان بگذارید تا علاوه بر کاهش درد ناشی از آمپول بی حسی، با استفاده از مواد جایگزین، از ایجاد الرژی به مواد بی حسی در شما جلوگیری نماید.

      فاطمه پایان
  4. من به بیحسی دندانپزشکی حساییت دارم وضربان قلبم به شدت بالامیره وچشام سیاهی میره
    میخوام کاشت ابروانجام بدم ودر طول سه ساعت چندین بار بی خسی موضعی به قسمت ابروهام باید تزریق بشه،آیا خطرناکه؟واگر هست راه چاره ای نداره؟

    طاهره سنگین
    1. Author

      بهتره این مسئله رو از متخصص پوست و مو بپرسید، چون بی حسی دندانپزشکی با بی حسی کاشت ابرو میتونه متفاوت باشه و احتمالا برای شما مشکلی پیش نمیاد. در نهایت بی حسی های دیگه هم وجود داره که اگر با پزشک خودتون درمیون بذارید، می تونه از بی حسی های جایگزینی استفاده کنه. باز هم برای اطلاعات دقیق تر می تونید با شماره همکارمون تماس بگیرید: 09156069075

      مریم داوودی
  5. من یک دندان راعصب کشی کردم بعدش حالم خیلی بد شد رو کل بدنم تاثیر گذاشته بود
    تا چندماه اشتهانداشتم
    راه رفتن سخت بودوانرژی نداشتم
    الان از عصب کشی میترسم میگم دندان خراب بشه میکشم ولی عصب کشی نه

    علی
    1. Author

      احتمالا مقداری از ماده بی حسی رو قورت دادید یا به خود امپول بی حسی حساسیت داشتید. در هر صورت بعد از عصب کشی این علائم طبیعی نیست و حتما می بایست با دندانپزشکون مشورت میکردید و علت رو جویا می شدید. عصب کشی مرحله ای است که ریشه دندان شما پاکسازی میشه و باز هم دندان میتونه به قوت خودش باقی بمونه. درحالی که کشیدن دندان به طور کلی دندان خودتونو از دست میدید.

      مریم داوودی
  6. بله پیش دکتر رفتم گفتن چیزی نیست
    حتی دکتر دیگه هم رفتم وازمایش های زیادی انجام دادم و گفتن خوبه

    علی
    1. Author

      پس مشکلی نیست و احتمالا به دلیل فشار زیاد به دندان ها افت فشار داشتید.

      مریم داوودی
  7. من 25 روز پیش دندانم رو کشیدم ولی هنوز صورتم بی حس هست حتی پوست بینی و چانه علاوه بر پوست صورت بی حس است. تا حالا این بی حسی برام بوجود نیومده بود این بار به دندانپزشکی جدیدی مراجعه کردم اینطور شد. خیلی نگران هستم. آیا بی حسی از بین میره؟ دارویی برای این موضوع وجود داره؟

    نیکی
    1. Author

      باتوجه به اینکه 25 روز گذشته و همچنان بی حس هست، احتمال اینکه بی حسی عمیق زده شده باشه و آسیب به نواحی بالای صورت رسیده باشه هست. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و در صورت عدم بهبودی میتونید از دندانپزشک خسارت دریافت کتید و ازشون شکایت کنید.

      مریم داوودی
  8. باعرض سلام پنج ماه پیش پسرسه سالم رابردم معاینه دندان که به عصب رسیده بودپسرمازنوزادی ریفلاکس شدیدداشت که حدودسه ماه بوددرمان شده بودبعدازمعاینه دندان خارش دهان گرفت والان بعد۴ماه که ازپرکردن دندان هاش گذشته هنوزخارش شدیدداخل لب پایین داره وهرروزدهنش دوتاآفت کوچک داره یایه لک سفیدکوچیک پیش دکترآلرژی وفوق تخصص بیماری های دهان وکودکان وگوش وحلق وبینی هم بردم هیچکدوم کاری انجام ندادن جزویتامین Dوزینک پلاس وانواع داروهای آفت وسیتریزین ونئوتادین واسپری مومتازون وشربت کوآموکسی کلاوبایدمواددندونش عوض بشه؟خواهش میکنم کمکم کنین

    سجادی
    1. Author

      سلام. باتوجه به مواردی که گفتید آفت دهان فرزند شما نمیتونه با مواد پر کردنی دندان مرتبط باشه ، از اونجایی که علت ایجاد آفت بیشتر از ضعف سیستم ایمنی یا ورود مکرر باکتری به دهان ناشی میشه، این مورد رو رعایت کنید ممکنه بیشتر موثر باشه. همچنین ممکنه فرزند شما به بعضی از مواد خوراکی مانند شکلات و برخی از میوه ها حساسیت داشته باشه. حتما پیش یک مختصص دندانپزشکی کودکان و یک متخصص اطفال برید تا مشکل برطرف شه

      مریم داوودی
  9. شریف هستم دکتر من از چند آمپول بی حس کننده پشت سرهم دریک جلسه استفاده کرد برای جلوگیری از خونریزی بعد یک آمپول مسکن ضد درد توصیه کرد که زدم
    شب را درد نکشیدم ولی فردا ی آن روز زانوی راستم خالی می شود ومی خواهم به زمین بخورم قبلا سابقه نداشته

    ناشناس
    1. Author

      نمیشه خالی کردن زانو رو ربطی به تزریق امپول های بی حسی دندان داد آ اما باتوجه به اینکه چند تا امپول ضد درد به شما زده ممکنه بدنتون واکنش نشون داده . در این خصوص بهتره دندانپزشک خودتون تشخیص بده که چه مشکلی پیش اومده

      مریم داوودی
  10. من دندونامو کامپوزیت کردم طی چندجلسه که رفتم چندروز بعد ازهرجلسه کنار لب م تبخال میزنه آیا این عارضه میتونه ناشی از مواد کامپوزیت وآمپولای بی حسی باشه؟

    سمیه وطن پور
    1. Author

      شما قبلا هم سابقه تبخال زدن داشته اید؟ اگر پاسخ بله است که می توان گفت با تحریک لثه ها ویروس تبخال مجددا فرصتی برای بروز پیدا کرده ، اما اگر قبلا سایقه تبخال نداشتید و الان اولین باره ممکنه از استرس یا وجود الودگی روی سطح و اطراف دهانتون بوده باشه .چون تبخال حالت ویروسی و واگیر داره

      مریم داوودی
  11. سلام وقت بخیر،من چند روز پیش کامپوزیت کردم،دقیقا از فرداش دور دهانم یه جوشهای دردناکی زده که هرروز داره بیشتر میشه،چجوری باید برطرف کنم؟ از دکترم پرسیدم گفت نه ربطی به کامپوزیت نداره، چون داخل دهان چیزی نیس،همش روی پوسته،ممنون

    پریسا اسکندری
    1. Author

      سلام. احتمال زیاد پوست شما به دستکش های لاتکس دندانپزشکی حساسیت داشته و در تماس با اون ها جوش های ریز زده. اگر دردش زیاده که حتما به متخصص پوست مراجعه کنید .

      مریم داوودی
  12. درود بر شما. حین کار دندانپزشک وقتی آب دستگاه در کار بر دندان ها عقب، به حلقم پاشیده می شود ، بی اختیار سرفه می کنم و دندانپزشک چون کارش متوقف میشه، ناراحت می شه. چیکار کنم ؟ داروی ضدتهوع هم استفاده کردم ، موثر نبود.

    رضا
    1. Author

      در این زمینه همکاری دو نفره لازمه. یعنی هم دندانپزشک شما باید با حوصله و صوبور و با احتیاط عمل کنه و هم اینکه خودتون کمی تحمل کنید

      مریم داوودی
  13. من امروز بعد تزریق بی حسی درد شدید قفسه سینه و کتف و تنگی نفس گرفتم و بعد یک ساعت خوب شدم.الان فکم باد کرده و گلوم درد میکنه

    زهرایی
    1. Author

      احتمال زیاد شما به امپول بی حسی دندان حساسیت شدید داشتید. دفعه بعد که به دندانپزشک مراجعه کردید حتما قبل از انجام هر اقدامی به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا درمان های جایگزین مانند لیدوکایین رو براوتن انتخاب کنید.

      مریم داوودی
  14. باسلام من دو روزه دندون ۷ رو عصب کشی کردم و در کنارش دندون ۸ که به گفته ی دکتر دندون عقل بود رو کشید و بخیه زد. حالا از وقتی اومدم دندون عصب کشی دو کنارش دچار خارش شده و صورتم کمی ورم کرده قبلا هم یکی از دندون پایین راس ت رو عصب کشی و درمان ریشه کردم و خارش شدید گرفتم و مجبور شدم اون دندون رو بکشم نمیدونم این دندونم آلرژیه یا عفونت در ضمن من بیماری روماتیسم مفصلی دارم

    زینب
    1. Author

      سلام. این موارد رو به دندانپزشک خودتون گفتید؟ احتمالا با توجه به روماتیسمی که دارید لثه های شما حساسیت بیشتری دارند و این خارش رو بعد از عصب کشی میگیرید ولی قطعا عفونت نیست چون اگر عفونت باشه با درد شدید همراهه نه خارش

      مریم داوودی
  15. سلام و خسته نباشید

    من قبلاً هم دندون پر کردم و مشکلی هم نداشتم. ولی حدود دو ماه پیش دندون ۷ پایین راست رو پر کردم و بعدش هم ۴ و ۵ بالا راست رو که عصب‌کشی بودن پست و روکش کردم. بعد از اون سقف دهنم یکم زخم بود و گلودرد و گوش درد داشتم که بعد از مدتی برطرف شد. ولی طعم فلزی بدی هم تو دهنم بود که اون هم برطرف شد بعد از مدتی. اما چند وقت پیش آنفولانزا گرفتم و با سرفه و گلودرد شدیدی که داشتم دوباره حس ناراحتی تو لثه‌ها و طعم فلز برگشته. به دندونپزشک و اندودنتیست و جراح فک هم مراجعه کردم و دوباره هم عکس اوپی‌جی گرفتم. بهم میگن ترمیم دندونات مشکلی نداشته و به خاطر دردی که مدام جابجا میشه، یعنی از فک به زیر زبون به گلو به گوش بیشتر مشکلم رو به التهاب مفصل فک ارتباط میدن و من رو ارجاع دادن به گوش و حلق و بینی. الان دو ماه از پایان کارهام گذشته، ولی میخواستم بدونم ممکنه این حس بد تو لثه‌ها و طعم فلزی دقیقاً قسمت راست زبونم حساسیت به فلز پر کردن و یا پست دندون‌ها یا فلز زیر روکش سرامیکی باشه؟ یا اینکه بعد از مدتی برطرف میشه؟ باید پیش که پزشکی مراجعه کنم که مشکلم حل بشه؟ میشه لطفاً کمکم کنید؟

    مهرناز
    1. Author

      سلام. ممنون. باتوجه به تجویز پزشکتون که التهاب مفصل فک رو تشخیص دادن، به نظر درست میاد چون طعم فلز داشتن دهانتون ربطی به آلرژی داشتن نسبت به فلز پر کردنی نداره چنانچه حساسیت داشتید با علائمی مثل خارش، سوزش، التهاب یا قرمزی همراه بود.

      مریم داوودی
  16. سلام من حدود ۱ ماه پیش دندون۶ سمت چپم رو عصب کشی کردم، بعد از آن به‌مدت ۱ هفته همه چی خوب بود،ولی الانحساس بی حسی، سنگینی‌و‌گز گز شدید سمت چپ صورتم دارم، حتی داخل و روی بینی هم این احساس رو دارم،انگار که از لثه هام‌هنوز مواد بی حسی ترشح‌میشه،چون یک طرف زبون‌و صورتم بی حس میشه و طعم‌مواد بی حسی رو‌میده،میخواستم بدونم‌چه اقدامی باید انجام‌بدم

    الهام
    1. Author

      سلام. احتمالا دندانپزشک شما مواد رو یا زیاد زده . حتما به دندانپزشکتون اطلاع بدید چون ممکنه بی حسی ادامه دار بشه و عصب اون ناحیه مشکل دار بشه. حتما به دندانپزشک تون اطلاع بدید.

      مریم داوودی
  17. سلام من قبلا بی حسی زدم ولی حساست نداشتم مثل اینکه ولی امروز رفتم دندون عقل بالا رو بکشم وفتی بی حسی زدم خیلی سمت چپم ورم کرد بعد از دو ساعت هنوز ورم داره ولی کمتر شده چیکار کنم؟؟

    بیتا
    1. Author

      سلام. حساسیت داشتن به یک ماده ممکنه در طول زمان تغییر کنه چون بدن در یک حالت قرار نداره. یعنی ممکنه زمانی شما به یک ماده آلرژی داشته باشید و در یک زمان دیگر بدن شما هیچ واکنش آلرژیکی به اون ماده نشون نده . البته ورم بعد از امپول تا یه حدی طبیعی. سعی کنید با کیسه آب گرم نواحی ورم کرده رو گرم کنید، احتمالا بهتر میشه و اگر نشد و ورم زیاد شد و مدت زیادی هم طول کشید به دندانپزشکتون بگید.

      مریم داوودی
  18. سلام من دو روز پیش دندونمو عصب کشی کردم البته هنوز پانسمانه ولی از اون روز به بعد نه تنها درد دندونم کم نشده بلکه زیر زبونم ولثه و ورم کرده و درد داره در حالی که حتی نمیتونم غذا بخورم و صحبت کنم

    شلیر نصیری
    1. Author

      سلام. احتمالا پزشک شما عصب کشی دندان شما رو در دو مرحله انجام داده و هنوز کامل نشده. اگر مطمئنید که عصب کشی به اتمام رسیده و هنوز درد دارید، عصب کشی به درستی انجام نشده و باید حتما به پزشک تون اطلاع بدید

      مریم داوودی
  19. من دیروز ایمپلنت گذاشتم ازامپول بی حسی حساسیت شدید ابریزش بینی وخارش گوش وچشم گرفتم چکارکنم آسم هم دارم دکتر دگزا نوشته بود نردم چکارکنم؟

    عذرا رسولیان
    1. می‌تونید بامشورت پزشک، قرص‌های ضدحساسیت رو جایگزین آمپول دگزا کنید.

      خانم خیراللهی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد