پروتز دندان بر پایه ایمپلنت

اوردنچر؛ روشی نوین برای حل مشکل بی دندانی

بازدیدها : 1352 بازدید

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که همه یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید و به دلیل معایب زیاد، نمی خواهید از دیگر دندان‌های مصنوعی استفاده کنید، ما به شما اوردنچر را پیشنهاد می کنیم. در این روش، پروتزهای دندانی بر روی دندان های طبیعی خود فرد یا پایه‌های ایمپلنت سوار شده و بیمار با استفاده از آن ها احساس راحتی بیشتری می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این روش نوین و مزایای آن، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد
ارائه انواع خدمات دندانپزشکی درمانی و زیبایی در کلینیک بارانا مشهد

اوردنچر و کاربردهای آن

اوردنچر یا Overdenture به روش درمانی جدیدی گفته می شود که معمولاً برای افراد مسن یا افرادی که به دلیل بیماری یا تصادف، همه یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند به کار می رود.

این روش مشکلات دندان مصنوعی را ندارد و هنگام استفاده لق نمی شود. همچنین افراد با استفاده از این روش، به راحتی می توانند صحبت کنند و برای جویدن مواد غذایی مشکلی نخواهند داشت.

در اوردنچر، پروتز دندان(دندان مصنوعی) روی پایه های ایمپلنت که از قبل درون فک جانمایی شده اند قرار گرفته و به آن ها پیچ می شود. این روش، امروزه به عنوان جایگزینی مؤثر برای دندان مصنوعی کامل یا تکه ای (پارسیل) مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتز دندان اوردنچر
اوردنچر از دو بخش پایه و پروتزهای دندانی که روی آن ها قرار می گیرند تشکیل شده است.

البته اگر تعدادی از دندان های بیمار سالم باشد و در بین آن ها چند دندان از دست رفته وجود داشته باشد، دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار می تواند از دندان های طبیعی خود فرد به عنوان پایه استفاده کرده یا ایمپلنت تکی را جایگذاری نماید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تنها یک دندان خود را از دست داده اید، ایمپلنت می تواند جزو بهترین روش های درمانی پیشنهادی به شما باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، به مقاله قیمت ایمپلنت دندان در مشهد سال 1402 – جدول قیمت + شرایط اقساطی هم سری بزنید.

ایمپلنت چیست؟
ایمپلنت دندان؛ بهترین جایگزین ریشه دندان های از دست رفته

اوردنچر، ترکیبی از دندان مصنوعی و ایمپلنت است که ارتقا یافته و معایب هر یک از این روش ها در آن تا حد زیادی برطرف شده است.

قیمت نهایی اوردنچر به ازای هر فک

قیمت نهایی اوردنچر به عوامل مختلفی از جمله شرایط بیمار و تعداد دندان های از دست رفته وی بستگی دارد. از جمله این عوامل عبارتند از:

  1. تجربه و مهارت دندانپزشک و میزان تخصص وی
  2. محل انجام این درمان (کلینیک دندانپزشکی یا مطب خصوصی)
  3. درمان‌های تکمیلی قبل از انجام اوردنچر در صورت نیاز (کشیدن دندان، پیوند استخوان، جراحی لثه و غیره)
  4. پوشش یا عدم پوشش بیمه بیمار برای خدمات دندانپزشکی
  5. تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز و روش انتخابی برای بیمار
  6. جنس و برند ایمپلنت و پروتز مورد استفاده
عوامل مؤثر بر هزینه اوردنچر
هزینه دست دندان کامل اوردنچر به عوامل مختلفی بستگی داشته و برای هر فرد متفاوت است.

کلینیک دندانپزشکی بارانا، مجهزترین کلینیک دندانپزشکی مشهد، با بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات و بهترین دندانپزشکان مشهد، خدمات خود را با قیمتی منصفانه و مناسب به مراجعین عزیز ارائه می دهد.

شما می توانید برای دریافت نوبت معاینه رایگان و اطلاع از قیمت اوردنچر در مشهد به سایت کلینیک دندانپزشکی بارانا سر بزنید یا با شماره های 05137609009 و 09157609009 تماس بگیرید.

انواع اوردنچر

اوردنچر می تواند ثابت، نیمه متحرک یا متحرک باشد. شما می توانید با توجه به بودجه خود، یکی از این روش ها را انتخاب کنید. دندانپزشک نیز در جلسه مشاوره، با توجه به نیاز شما توصیه های لازم را ارائه خواهد داد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که همه مدل های اوردنچر نسبت به پروتز دندان معمولی، طبیعی تر به نظر می رسند و بیمار با استفاده از آن‌ها احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

در ادامه انواع دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت معرفی شده است.

1- اوردنچر توپی

روشی است که در آن، دندان های مصنوعی از طریق یک توپ فلزی که در سوکت های خالی زیر دندان مصنوعی قرار دارد به فک متصل می شوند. در این روش، دو ایمپلنت دندان در فک پایین قرار گرفته و پروتز دندان روی آن قرار می گیرد.

اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت توپی
از این اوردنچر، برای جایگزینی دندان در فک پایین استفاده می شود.

2- اوردنچر میله ای

در این مدل، معمولاً از یک میله برای اتصال ایمپلنت ها به یکدیگر استفاده می شود و سپس پروتز دندان روی آن قرار می گیرد. این روش معمولاً دو ایمپلنت به جای دندان نیش یا آسیا کاشته شده و پروتزها روی آن فیکس می شوند.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه
در این روش، دو ایمپلنت به جای دندان نیش یا آسیا جانمایی شده و به وسیله میله به هم متصل می شوند.

اوردنچر میله ای برای افرادی که تمام دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

3- اوردنچر بر پایه ایمپلنت ثابت

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت ثابت، برای افرادی مناسب است که تمام یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند. در این روش، ایمپلنت ها با پیچ در جای خود محکم می شوند و قابلیت جابجایی ندارند. تنها دندانپزشک می تواند پیچ آن را باز کند. این نوع اوردنچر، معمولاً نسبت به سایر انواع آن گران‌تر است، زیرا برای پشتیبانی از پروتز دندان، به چهار ایمپلنت و پیچ نیاز است.

اوردنچر ایمپلنت
برای افرادی مناسب است که همه یا بخش زیادی از دندان های خود را از دست داده اند.

4- اوردنچر پارسیل (تکه ای)

اگر شما دو یا چند دندان خود را از دست داده اید، ممکن است دندانپزشک اوردنچر پارسیل را به شما پیشنهاد دهد. اوردنچر پارسیل نسبت به پروتز تکه ای (دندان مصنوعی پارسیل) ظاهر طبیعی تری داشته و عملکرد بهتری دارد. این مدل جزو اوردنچرهای ثابت دسته بندی می شود.

اوردنچر تکه ای
این روش برای افرادی که چند دندان مجاور خود را از دست داده اند می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

اوردنچر میله ای و توپی جزو اوردنچرهای متحرک دسته بندی می شوند.

بهترین نوع دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

اوردنچر ثابت بر پایه ایمپلنت، بهترین نوع آن است، زیرا دیگر امکان جابجایی ندارد و با کمک پیچ، داخل دهان شما فیکس می شود. این مدل، دقیقاً مانند دندان های طبیعی شما عمل کرده و امکان جابجا شدن و حرکت آن در فک بسیار پایین است و از طول عمر بالایی برخوردار است.

مزایای دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت در مقایسه با پروتز دندان

اوردنچر روشی نوین است که در راستای حل معایب دندان مصنوعی و به منظور رفاه حال بیماران ابداع شده است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این روش و مقایسه آن با پروتز دندان (دندان مصنوعی) می پردازیم.

1- حفظ حالت طبیعی صورت

مهم‌ترین مشکل بی دندانی، تحلیل لثه و استخوان و کوتاه شدن فاصله بین بینی و چانه است که این موضوع می تواند چهره افراد را پیرتر نشان دهد. در اوردنچر، پایه های ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفته و مانند ریشه دندان طبیعی، مانع از تحلیل استخوان و لثه ها می شوند. در نتیجه ساختار کلی چهره فرد حفظ شده و صورت بیمار طبیعی به نظر می رسد. نتیجه نهایی این موضوع، افزایش اعتماد به نفس در افراد است.

2- حل مشکل غذا خوردن و جویدن

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که بیماران دارای دندان مصنوعی از آن گلایه می کنند، مشکل جویدن غذاست؛ زیرا این ساختار درون دهان ثابت نیست و ممکن است هنگام غذا خوردن داخل دهان بلغزد یا مواد غذایی حد فاصل لثه و پروتز مصنوعی گیر کنند که این موضوع می تواند برای بیمار ناخوشایند باشد. این مشکل در اوردنچر متکی بر ایمپلنت رفع شده است که این مسئله جزو مزایای اصلی این روش به حساب می آید.

3- افزایش اعتماد به نفس و بهبود تکلم

کمک به بهبود تلکم افراد و احساس راحتی بیشتر بیماران نیز از مزیت های اوردنچر به شمار می رود. طی مصاحبه های انجام شده با بیمارانی که از این روش درمانی برای حل مشکل بی دندانی خود استفاده کرده اند مشخص شد این افراد هنگام صحبت مشکلی نداشته و اعتماد به نفس آن‌ها نیز افزایش یافته است.

مزیت های اوردنچر
اوردنچر بر خلاف دندان مصنوعی باعث بهبود تلکم و افزایش اعتماد به نفس افراد می شود.

4- طول عمر و دوام بالا

دندان مصنوعی متکی بر ایمپلنت، روشی دائمی است که طول عمر بسیار بالایی دارد و مانند دندان طبیعی درون دهان بیمار عمل می کند. مواد به کار رفته در این روش نسبت به دندان طبیعی در برابر ضربه، پوسیدگی و شکستگی مقاوم تر بوده و اگر از پروتز های دندان مورد استفاده در اوردنچر به خوبی مراقبت شود، تقریباً تا پایان عمر درون دهان بیمار باقی می مانند.

از مزایای دیگر اوردنچر دندان می توان به استحکام بالا و لق نشدن آن، مراقبت آسان، هزینه مقرون به صرفه نسبت به انجام ایمپلنت به ازای هر دندان، کاهش گیر غذایی میان دندان ها و پیشگیری از تحلیل لثه و استخوان فک بیمار اشاره کرد.

معایب دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

با وجود همه مزایایی که برای این درمان معرفی کردیم، این روش نیز بدون مشکل نیست و ممکن است برای همه افرادی که از مشکل بی دندانی رنج می برند مناسب نباشد. تشخیص این موضوع بر عهده دندانپزشک شماست و در جلسه مشاوره با توجه به وضعیت فک و دهان، تعداد دندان های از دست رفته و بودجه و نیاز شما در خصوص انتخاب بهترین روش، تصمیم گیری خواهد شد.

یکی از اصلی ترین معایب این روش، هزینه های بالای آن نسبت به دندان مصنوعی است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که دندان مصنوعی به صورت سالانه نیاز به ترمیم دارد که همین موضوع باعث تحمیل هزینه های جانبی به شما می شود. از طرفی اگر بخواهید از ایمپلنت، برای درمان دندان های از دست رفته خود استفاده کنید هزینه های شما چند برابر خواهد شد، از همین رو، اوردنچر نسبت به ایمپلنت مقرون به صرفه تر است.

مشکلات اوردنچر
هزینه اوردنچر از دندان مصنوعی بیشتر، اما از ایمپلنت کمتر است.

زمان بر بودن این روش نسبت به سایر روش های کاشت دندان، یکی دیگر از معایب این روش است که البته ارزش صبوری را دارد. در طول مدت آماده سازی پروتزهای اصلی، دندانپزشک برای شما از پروتز دندان موقتی استفاده می کند تا از تحلیل استخوان جلوگیری کرده و برای فعالیت های روزانه خود با مشکلی مواجه نشوید.

ممکن است اوردنچر برای همه افراد مناسب نباشد، به عنوان مثال افرادی که مبتلا به دیابت یا مشکلات انعقادی خون هستند برای بهره‌مندی از این درمان باید دندانپزشک را از سابقه پزشکی کامل خود مطلع کنند تا در خصوص روش درمان و مراحل آن تصمیم گیری شود.

یکی دیگر از معایب این روش، تهاجمی بودن آن است، زیرا برای قراردادن پایه های ایمپلنت باید جراحی انجام شود. اگر در انتخاب دندانپزشک و مرکزی که می خواهید این اقدام را انجام دهید دقت کافی داشته باشید نتایج عمل شما موفقیت آمیز بوده و عوارض بسیار کمی را تجربه خواهید کرد.

کاندیدهای مناسب برای پروتز بر پایه ایمپلنت

افرادی که تمام یا بخش عمده ای از دندان های خود را از دست داده اند، افرادی که نمی خواهند به دلیل معایب بسیار زیاد دندان مصنوعی از آن استفاده کنند و به دنبال روش های جایگزین می باشند و افرادی که شرایط استفاده از ایمپلنت را ندارند؛ بنا به تشخیص دندانپزشک می توانند کاندیدهای مناسبی برای اوردنچر متحرک، نیمه متحرک یا ثابت باشند.

مراحل اوردنچر

اوردنچر می تواند هم به وسیله ایمپلنت و هم با استفاده از ریشه دندان های طبیعی خود بیمار انجام شود. این موضوع نقش مهمی در اجرای مراحل آن و اقدامات مورد نیاز دارد. از سوی دیگر، اوردنچر فک بالا با فک پایین تفاوت هایی دارد و اجرای این روش برای فک بالا با توجه به وجود سینوس ها و بافت های نرم دهانی سخت تر است. دندانپزشک پیش از شروع درمان با بررسی وضعیت بیمار، بهترین روش درمانی را تشخیص داده و پس از آن نظر بیمار را جویا خواهد شد.

قیمت اوردنچر کامل فک بالا نسبت به فک پایین بالاتر است؛ زیرا مراحل انجام آن سخت تر است.

مراحل انجام اوردنچر به صورت کلی عبارتند از:

  1. جلسه مشاوره: در این جلسه تمامی نکات لازم به بیمار ارائه شده و بهترین روش درمانی به وی پیشنهاد می شود تا بیمار با توجه به شرایط خود و میزان هزینه در نظر گرفته شده، نسبت به ادامه درمان تصمیم گیری نماید.
  2. مراحل درمانی قبل از اوردنچر: با وجود اینکه این روش خود نوعی درمان است، اما ممکن است بیمار نیاز به درمان های جانبی مانند جراحی لثه، پیوند استخوان یا کشیدن دندان داشته باشد که این موارد جدا از هزینه اوردنچر بوده و از بیمار دریافت می شود.
  3. کاشت ایمپلنت در استخوان فک: اگر ریشه دندان های بیمار از دست رفته باشد، دندانپزشک از ایمپلنت برای جلوگیری از تحلیل لثه استفاده می کند و بسته به شرایط بیمار در هر فک می تواند از دو تا چهار ایمپلنت استفاده نماید. این مرحله مشابه جراحی کاشت ایمپلنت است و می بایست توسط دندانپزشک متخصص انجام شود.
  4. جایگذاری اتچمنت: اتچمنت، همان طور که از نام آن پیداست به اتصالاتی گفته می شود که ایمپلنت را به پروتز دندان متصل می کند. این اتصالات، بسته به نوع انتخابی اوردنچر، می توانند به شکل میله ای یا توپی باشند.
  5. قالب گیری از دهان: در مرحله بعدی، دندانپزشک با کمک خمیر مخصوص از دندان های بیمار قالب گیری کرده و برای لابراتوار ارسال می کند تا پروتز دندان سفارشی برای بیمار ساخته شود.
  6. جایگذاری پروتز دندان: پس از آماده سازی پروتزها، بیمار می بایست مجدد به دندانپزشک مراجعه کند تا مدل آماده شده درون دهان بیمار قرار بگیرد. دندانپزشک با اعمال کمی فشار، پروتز دندان را به اتچمنت ها متصل می کند.
قالب گیری دندان برای ساخت پروتز دائمی
قالب گیری دندان ها در مطب انجام شده و برای لابراتوار ارسال می شود تا دست کامل دندان مصننوعی برای فرد ساخته شود.

آیا اوردنچر هم به مراقبت نیاز دارد؟

مراقبت از پروتز دندان، مانند دندان طبیعی مهم است و باید با دقت بیشتری انجام شود. اگر شما توجه لازم را به سلامت دهان و دندان های جدید خود نداشته باشید، ممکن است مشکلات بسیاری برایتان به وجود بیاید که قابل جبران نباشد. در ادامه به معرفی مهم ترین توصیه های مراقبتی که می بایست به صورت روزانه به آن ها توجه داشته باشید پرداخته ایم.

  1. مراجعه منظم به دندانپزشک (هر شش ماه تا یک سال یکبار)
  2. استفاده منظم از نخ دندان، مسواک و دهانشویه به صورت روزانه
  3. عدم استفاده از دندان ها برای شکستن آجیل و بازکردن درب بطری ها و اجسام سخت
  4. کاهش یا حذف غذاهای چسبناک یا بسیار سفت که می تواند باعث آسیب به پروتزها شود.
راهکارهای افزایش طول عمر اوردنچر
رعایت بهداشت دهان و دندان، نقش موثری در افزایش طول عمر اوردنچر دارد.

کلام آخر

اوردنچر، از لحاظ ساختاری شباهت های بسیاری با دندان مصنوعی دارد. با این تفاوت که پروتز دندان به صورت مستقیم روی لثه ها قرار می گیرد و هیچ اتصالی به لثه ها نداشته به همین دلیل ممکن است درون دهان حرکت کند و لق شود. در نقطه مقابل، پروتزهای دندانی به کاررفته در اوردنچر، به وسیله اتصالاتی به بافت لثه متصل می شوند و نسبت به دندان های مصنوعی نیز ظاهر بهتری دارند.”

سوالات متداول

1- آیا هزینه اوردنچر نسبت به ایمپلنت بیشتر است؟

خیر، با توجه به اینکه در اوردنچر، برای جایگزینی تعداد زیادی از دندان ها از پایه های ایمپلنت کمتری در هر فک استفاده می شود، از همین رو هزینه اوردنچر، نسبت به ایمپلنت تکی مقرون به صرفه تر است.

2- آیا ممکن است بدن نسبت به مواد به کار رفته در اوردنچر واکنش نشان دهد؟

احتمال این موضوع بسیار پایین است، زیرا موادی که برای ساخت ایمپلنت و اتصالات آن به کار می رود کاملا سازگار با بدن بوده و مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی کند.

3- عوامل مؤثر در انتخاب نوع اوردنچر کدام است؟

شرایط بیمار و میزان تراکم استخوان هر فک، تعداد دندان های از دست رفته و تعداد ایمپلنت های مورد نیاز برای اوردنچر، می تواند در انتخاب روش نهایی توسط دندانپزشک مؤثر باشد.

4- مدت زمان بهبودی بعد از جراحی اوردنچر چقدر است؟

معمولا سه تا شش ماه زمان می برد تا ایمپلنت های جایگذاری شده با استخوان فک جوش بخورند. در طول این مدت، دندانپزشک پروتزهای موقت را درون دهان شما قرار می دهد تا پس از بهبودی، پروتزهای دائمی نصب شوند.

5- آیا برای انجام پروتز با پایه ایمپلنت، به پیوند استخوان نیاز است؟

پاسخ قطعی به این سوال توسط دندانپزشک و با توجه به شرایط هر بیمار متفاوت است. البته جای نگرانی نیست و بر خلاف نام آن، این درمان در یک جلسه و با استفاده از پودر مخصوص استخوان انجام می شود.

6- تفاوت اوردنچر با ایمپلنت و دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی بر روی لثه قرار می گیرد، اما اوردنچر بر پایه ایمپلنت نصب می شود. ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان به صورت تکی است، اما اوردنچر برای افرادی به کار می رود که تعداد زیادی از دندان های یک یا دو فک خود را از دست داده اند.

7- برای نصب اوردنچر، چه تعداد پایه ایمپلنت نیاز است؟

تعداد پایه های مورد نیاز بسته به شرایط هر فرد از 8،6،4،2 و 10 عدد به ازای هر فک متغیر است.

1.5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر اوردنچردردداره وآیا بابیهوشی میشه انجام داد

    ارسلانی
    1. سلام. ممنون. خیر زمان انجام اوردنچر شما دردی را متحمل نمی شید چون دندانپزشک بی حسی تزریق میکنه. خیر نیازی به بیهوشی نیست و اگر هم انجام بشه در کلینیک دندانپزشکی بارانا اوردنچر با بیهوشی انجام نمیشه .

      مریم داوودی
  2. سلام وعرض ادب ،چه مدت بعد از کشیدن دندان میشه پایه های ایمپلنت برا اوردنچر رو گذاشت ؟آیا امکان داره برا صحبت کردن بهتر بلافاصله بعد از کشیدن پروتز موقت گذاشت ؟از این موضوع با توجه به شرایط کاری خیلی اذیت دارم میشم ؟

    ظفرنیا
    1. قرار دادن پایه‌ها با توجه به شرایط هر بیمار متفاوته. بهتره برای بررسی دقیق و حل مشکلتون به کلینیک مراجعه کنید.
      شماره تماس جهت رزرو نوبت: 37609009-051

      خانم خیراللهی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد