خمیردندان اطفال

ویژگی های بهترین خمیردندان کودک

بازدیدها : 1695 بازدید

بهترین خمیردندان کودک باید از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کرده؛ ضمن اینکه حاوی فلوراید نیز باشد. با این حال استفاده از آن نباید از حد مجاز بیشتر بشود. لازم است بدانید که می‌توانید از بدو تولد، لثه‌های کودک را با یک پارچه نرم یا گاز استریل مرطوب، تمیز کنید.

والدین اغلب نگران استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکشان هستند؛ در حالی که این موضوع به محض درآوردن اولین دندان توصیه شده است. فلوراید در دوز صحیح، برای کودکان کاملا بی خطر است. این ماده معدنی دندان ها را تقویت کرده، از مینای دندان محافظت می‌کند و به از بین بردن برخی از باکتری های بد دهان کمک می کند.

خدمات دندانپزشکی کودکان در کلینیک بارانا مشهد
جهت تماس سریع با مشاوران کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد، روی عکس کلیک کنید.

خمیردندان کودک از چه سنی باید استفاده شود؟

سوالات زیادی که در بخش دندانپزشکی کودکان در کلینیک بارانا مواجه هستیم ، سوال در مورد بهترین خمیردندان کودک است. آیا فلوراید برای نوزادان بی‌خطر است؟ چه زمانی شروع به استفاده از خمیر دندان برای کودکان مناسب است؟ پاسخ این سوالات را با مطالعه این مقاله به دست آورید. سن مناسب برای استفاده از خمیردندان معمولا پس از رویش اولین کودک شما خواهد بود. پیش از آن استفاده از مسواک انگشتی با شتستشوی دهان کودک کافی خواهد بود.

در حالی که خمیردندان بدون فلوراید برای نوزادان در بازار برای نوزادان عرضه می شود، انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از خمیر دندان معمولی فلوراید را برای کودکان در مقدار بسیار کم توصیه می کند. آنها اشاره می کنند که استفاده زودهنگام فلوراید فوایدی برای کودکان به همراه دارد. طبق آمارها حدود 25 درصد از کودکان قبل از شروع مهدکودک دچار پوسیدگی دندان می شوند. با توجه به اینکه پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است، اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان ضروری به نظر می رسد.

خمیردندان اطفال
ویژگی های خمیردندان مناسب برای کودکان

عوارض استفاده نادرست از خمیردندان برای کودکان چیست؟

خوردن خمیردندان یکی از مشکلات رایج بین کودکان بوده که به دلیل طعم شیرین یا تند آن‌ها است. فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری بوده اما مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به فلوئوروزیس شود؛ که متاسفانه حدود 40% از بچه‌ها بیش از حد از خمیردندان استفاده می‌کنند.

فالوئوروزیس خفیف باعث ایجاد لکه‌های سفید روی دندان شده و در نوع شدیدتر می‌تواند باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان به قهوه‌ای تیره بشود. در این مواقع، استفاده از بهترین خمیردندان کودک، در صورتی که به طور صحیح و به مقدار کافی مصرف شود؛ می‌تواند در کم شدن لکه‌های دندان موثر واقع شود. البته در نظر داشته باشید که ایجاد لکه قهوه ای یا سیاهی دندان ناشی از قطره آهن هم می‌تواند باشد که برای تشخیص علت اصلی باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

عوارض استفاده نکردن از خمیردندان
فلوئوروزیس خفیف در کودکان

کودکان چقدر باید خمیردندان استفاده کنند؟

کودکان باید دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان مسواک بزنند. خوب است بر شیوه استفاده از مسواک کودکان نوپا، پیش دبستانی و دبستانی خود نظارت کنید تا مطمئن شوید که خمیردندان اضافی را بیرون می ریزند. پس از اتمام مسواک، از بچه ها بخواهید خمیر دندان اضافی را در سینک تف کنند.

اگر نگران این هستید که فرزندتان فلوراید بسیار یا خیلی کم دریافت کند، با دندانپزشک اطفال خود صحبت کنید. ما می‌توانیم میزان مصرف آنها را ارزیابی و به شما راهنمایی کنیم. برای دستیابی به پاسخ این سوالات مطالعه مقاله دندانپزشکی اطفال در مشهد می‌تواند برای شما کمک کننده باشد. بهترین خمیردندان کودک چیست؟ پاسخ به این پاسخ کاملا بستگی به سن کودک شما دارد. در اینجا دستورالعمل هایی برای استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان وجود دارد:

کودکان از تولد تا سه سالگی

خمیردندان کودکان زیر 2 سال معمولا فاقد فلوراید هستند. میزان استفاده از آن به اندازه یک دانه برنج ارزیابی می‌شود.

کودکان سه سال به بالا

خمیردندان مناسب برای کودکان 3 سال به بالا آن هایی است که فلوراید داشته باشند. مقدار آن در هر بار استفاده از مسواک به اندازه یک نخود باشد.

بهترین خمیر دندان برای کودکان چیست؟

بهترین خمیردندان کودک خمیردندانی است که مهر سلامت و استاندارد روی بسته بندی آن حک شود. این مهر به تنهایی سلامت دهان و دندن کودک شما را تضمین نمی کند. شما به عنوان والدین یک کودک باید مطمئن شوید که خمیردندان کودک شما حاوی فلوراید است. طعم‌های شیرین برای بچه‌ها نه تنها ضرری ندارند، بلکه آن ها را به استفاده از مسواک از سنین پایین تشویق می کند.

خمیردندان کودکان
استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب برای کودکان مکمل یکدیگرند

وقتی بچه ها مزه خمیردندانشان را دوست دارند، تمایل بیشتری به استفاده از مسواک خواهند داشت. قبل از اهمیت به نوع خمیردندان باید ویژگی های مسواک مناسب کودکان و نحوه استفاده از آن را بدانید. بدین ترتیب خواهد بود که در مرحله انتخاب خمیردندان هم می توانید موفق عمل کنید. در ادامه به برخی از بهترین خمیردندان کودکان اشاره خواهد شد:

خمیردندان طبیعی برای کودکان

خمیر دندان طبیعی کودک حاوی فلوراید است اما هیچ طعم دهنده مصنوعی، شیرین کننده یا نگهدارنده ای ندارد. این خمیردندان ها می توانند از عصاره های گیاهی مانند زنجبیل، آلوئه ورا و بابونه باشند و اگر کودک آن را بخورد، نگرانی بابت مواد مضر و شیمیایی وجود نخواهد داشت.

خمیردندان حبابدار

خمیردندان حبابدار همانند آدامس حبابی است که حالت سرگرم کننده برای کودک دارد. یکی از دلایلی که ما آن را در زمره بهترین خمیردندان برای بچه ها می دانیم، ساییدگی کم آن است. در این نوع از خمیردندان حتی اگر کودکانی که در حال یادگیری مسواک زدن هستند، فشار زیادی را بر دندان های خود اعمال کنند، دندان های آن ها ایمن خواهد بود.

طعم میوه ملایم

این خمیر دندان برای کودکان نوپا، نوزادان و بدون قند است، با پوسیدگی ها مبارزه می کند و طعم ملایمی دارد که می توانید آن را با شخصیت های انیمیشنی مختلف روی بسته بندی آن تهیه کنید.

خدمات زیبایی و درمانی در مشهد؛ کلینیک دندانپزشکی بارانا

کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ یک دندان پزشک خانوادگی برای تمام نیازهای دندانی شما است. اکثر والدین مراقبت‌های کلی در مورد بهداشت عمومی دهان و دندان کودکان خود را رعایت می‌کنند. جدای از نخ دندان، مسواک و استفاده از مقدار صحیح خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان، یکی دیگر از راه های مهم برای سالم نگه داشتن لبخند کوچک مراجعه منظم به دندانپزشک است!بهترین برند خمیردندان کودک و سوالاتی از این دست را می توانید از کارشناسان کلینیک بارانا بپرسید. ما با افتخار پاسخگوی شما خواهیم بود.” شماره‌های تماس کلینیک📞: 05137609009 – 09157609009 ساعات پاسخگویی: 9 الی 14 و 17  الی 20🕗

عوامل ترس از دندانپزشکی در کودکان
محیط امن و آرام و شاد بخش اطفال کلینیک بارانا

سوالات متداول

آیا خوردن خمیر دندان برای کودکان ضرر دارد؟

بله، خوردن خمیردندان برای کودکان و حتی بزرگسالان ضرر دارد. ممکن است به دلیل مواد شیمیایی که خمیردندان دارد باعث مسمومیت شود. به همین جهت است که شرکت های دارویی مختلف، خمیردندان خوراکی کودکان را تولید کرده‌اند تا مشکلات کودکان در این زمینه کمتر شود. خمیردندان خوردنی فاقد مواد شیمیایی و افزودنی است.

خمیردندان کودک خارجی بهتر است یا ایرانی؟

پیش از انتخاب بهترین خمیردندان کودک آنچه مهم است شیوه مسواک زدن است. خمیردندان فقط باکتری های دهان و دندان را از بین می‌برد. اینکه خمیردندان کودک خارجی بهتر است یا ایرانی، باید گفت در حالت معمول تفاوت چندانی ندارد، مگر اینکه کودک شما از ناهنجاری خاصی از دهان و دندان رنج میبرد که طبق نظر دندانپزشک اطفال باید از خمیردندان خاصی استفاده کند.

آیا خمیردندان کودک تاریخ انقضا دارد؟

بله، خمیردندان هم مانند هر ماده بهداشتی دیگر تاریخ انقضا دارد. در خصوص خمیردندان به علت ماده فلوراید تاریخ انقضا اهمیت دارد؛ چراکه پس از مدتی این ماده خاصیت خود را از دست می‌دهد و امکان پیشگیری از پوسیدگی دندان را نخواهد داشت.

در صورت اصرار کودکان می توانیم اجازه بدهیم از خمیردندان بزرگسالان استفاده کنند؟

خیر! میزان مواد ساینده و فلورایدی که در خمیردندان بزرگسالان وجود دارد برای کودکان مناسب نبوده و باید تا سن ده الی 12 سالگی از خمیردندان های مخصوص کودکان استفاده کنند.

دانلود PDF مقاله ویژگی های بهترین خمیردندان کودک

برای دسترسی به این مقاله در حالت آفلاین فایل pdf آن در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. برای مطالعه فایل PDF اینجا را کلیک کنید:

دانلود PDF مقاله ویژگی های بهترین خمیردندان کودک

4.7/5 - (31 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد