ارتودنسی دندان کودکان

بهترین سن ارتودنسی کودکان🧒🦷| دندانپزشکی بارانا

بازدیدها : 1512 بازدید

بهترین سن ارتودنسی کودکان یکی از سوالات پرتکرار والدینی است که نگران سلامت و زیبایی دندان کودکان خود هستند. بر اساس تحقیقات NHS (سرویس سلامت ملی بریتانیا) سن مناسب برای ارتودنسی دندان کودکان حدود 12 تا 14 سالگی تخمین زده شده است، دقیقا همان زمانی که دهان و فک بچه ها همچنان در حال رشد است. با این حال ارائه سن دقیقی که کودک شما باید شروع به استفاده از ارتودنسی دندان کند، تا حدی زیادی به شرایط دهان و دندان فرزند شما بستگی خواهد داشت. در ادامه با اطلاعات بیشتری درخصوص سن ارتودنسی کودکان آشنا می شوید.

خدمات دندانپزشکی کودکان در کلینیک بارانا مشهد
جهت تماس سریع با مشاوران کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد، روی عکس کلیک کنید.

علائمی که نشان دهد کودک به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد، کدامند؟

اگر فرزند کوچکی دارید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که سن ارتودنسی دندان کودکان چه زمانی است؟ در نظر داشته باشید که معاینه و تشخیص به موقع برای انجام ارتودنسی دندان کودک سبب می شود تا خطر مشکلات بیشتر در آینده را کاهش دهد.

ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان در کلینیک بارانا
بخش اختصاصی اطفال در کلینیک دندانپزشکی بارانا

اکثر کودکان تا سن 3 سالگی مجموعه کاملی از دندان های شیری خود را درمی‌آورند و زمانی که 6 یا 7 ساله می‌شوند، دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند و راه برای دندان‌های دائمی باز می‌شود. معمولا در سن 12 تا 14 سالگی تمام دندان های دائمی کودکان (به جز دندان عقل) درآمده است؛ بنابراین می‌توان گفت بهترین سن برای ارتودنسی دندان، سنین نوجوانی است تا نتیجه‌بخشی آن به حداکثر ممکن برسد.

سن مناسب برای ارتودنسی دندان
زمان مناسب برای ارتودنسی دندان چه سنی است؟

با رویش دندان‌های دائمی کودکتان، ممکن است نگران بی‌نظمی‌های ظاهری باشید. در بسیاری از موارد این مشکلات احتمالی خود به خود حل می‌شوند. با رویش دندان‌های دائمی از طریق لثه، دندان ها شروع به نشست می‌کنند و ظاهر یکنواخت‌تری به خود می‌گیرند.

با این حال حدود یک سوم افراد مشکلاتی را در نظم دندان خود تجربه می‌کنند و به طریقی به انجام ارتودنسی دندان نیاز دارند. البته در بسیاری از موارد این نامنظمی‌های دندان می تواند ارثی باشد. علائمی که ممکن است کودک شما به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد، عبارتند از:

  1. افتادن زودهنگام یا دیررسی دندان های شیری (قبل از 5 سالگی یا بعد از 14 سالگی)
  2. قرارنگرفتن دندان ها به درستی روی یکدیگر
  3. عادت به مکیدن انگشت شست بعد از 4 سالگی
  4. سایش دندان‌ها (دندان قروچه)
  5. داشتن مشکلات گفتاری مانند داشتن زبان پهن
  6. دندان‌های دائمی جلویی شلوغ
  7. تنفس دهانی یا خروپف
  8. فک نامتناسب نسبت به بقیه اجزای صورت
  9. دندان‌های جلو زده از فک
  10. دندان‌های دائمی فاصله دار
  11. دندان‌های نامتقارن
  12. فاصله بین فک بالا و پایین موقع بستن دهان
  13. تراز نبودن فک، به خصوص هنگام خوردن غذا
  14. مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن
درمان جلوزدگی فک با ارتودنسی
ارتودنسی دندان ناهنجاری های فک را درمان می کند

چگونه درمان ارتودنسی می تواند به کودک کمک کند؟

ارتودنسی دندان کودکان می‌تواند دندان‌های کج، شلوغ، فاصله‌دار و بیرون زده را برطرف کند. هدف از درمان ارتودنسی اصلاح هم‌ترازی دندان‌ها و برطرف شدن مشکلات موقعیت فک است. این درمان باعث می‌شود تا کودک شما در بزرگسالی بتواند به‌درستی غذا بخورد و صحبت کند. همچنین سلامت دهان و دندان آن ها را بیشتر تضمین می کند؛ چراکه دندان‌های صاف و یکدست، راحت‌تر تمیز می‌شوند و از مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و عفونت لثه جلوگیری می‌کنند. سوال بسیاری از افراد است که آیا ارتودنسی امپول دارد؟💉😖

در پاسخ باید گفت خیر، هیچگونه بی‌حسی و آمپولی در انجام ارتودنسی فک بالا یا پایین تزریق نمی‌شود، مگر اینکه افراد بخواهند دندانی را قبل از انجام ارتودنسی بکشند. برای دندانهای ارتودنسی کودکان می‌توان دو نوع بریس فلزی و نامرئی را انتخاب کرد. بریس‌های فلزی، قدیمی و سنتی است که در مقابل آن، بریس‌های پلاستیکی شفاف که بسیار کمتر به چشم می‌آیند و باعث نمی‌شوند فرزندتان احساس بدی نسبت به آن‌ها داشته باشد. استفاده از هر یک از این بریس ها در قیمت ارتودنسی دندان کودکان موثر خواهد بود.💲

استفاده از ارتودنسی دندان کودکان فواید دیگری هم دارد. لبخند جذابی که با دندان ها، لب‌ها و صورت تناسب دارد، اعتمادبه نفس کودک شما را افزایش می دهد. برخی از مهم ترین مزایای استفاده از ارتودنسی دندان برای کودکان عبارتند از:

  1. قرارگیری دندان ها در جایگاه صحیح  
  2. کاهش خطر آسیب و پوسیدگی دندان ها
  3. کاهش احتمال نهفتگی دندان ها
  4. عدم گیر دندان ها در لثه
  5. بهبود ظاهر و چهره افراد

موضوع این مقاله می تواند با موضوع مقاله مورد نظر شما مرتبط باشد: خدمات دندانپزشکی کودکان مشهد با بهترین دندانپزشک اطفال | بارانا

تاثیر سن ارتودنسی دندان کودکان در نتیجه نهایی چیست؟

برخی از افراد در سنین بالاتر به هر دلیلی تصمیم می گیرند تا ارتودنسی انجام دهند. سن ارتودنسی در بزرگسالان عدد خاصی را نشان نمی دهد؛ چراکه انجام ارتودنسی در سن 25 سالگی یا بیشتر از آن هم جواب می دهد.

در نظر داشته باشید که اگرچه ارتودنسی می تواند دندان ها را در هر سنی صاف و یکدست کند، اما درمان آن معمولا برای کودکانی که استخوان‌هایشان هنوز در حال رشد است، موثرتر خواهد بود. سن ارتودنسی دندان کودکان زمانی مناسب است که دندان‌های دائمی در موقعیت فیکس و ثابتی قرار گیرند. این سن، عددی بین 10 تا 14 سالگی است، اما برای برخی از کودکان درمان را از 7 یا 8 سالگی هم می توان شروع کرد.

بهم ریختگی دندان کودکان
دندان های صاف و مرتب اعتماد به نفس کودکان شما را افزایش می دهد

این تفاوت نشان می دهد که هیچ سن مناسبی برای استفاده از ارتودنسی کودکان وجود ندارد. در واقع بهترین سن ارتودنسی کودکان تا حد زیادی به نوع مشکل کودک شما بستگی خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دندان

“معاینات منظم ضروری است تا دندانپزشک کودک شما بتواند رشد دندان های او را کنترل کند. اگر مشکلات دیگری مانند نامرتبی دندان ها وجود داشته باشد، دندانپزشک می تواند آن ها را تشخیص دهد. آنچه که اهمیت دارد، تشخیص بهترین سن ارتودنسی کودکان است تا حداکثر تاثیر را داشته باشد. بهترین فردی که به شما در مورد زمان مناسب برای درمان ارتودنسی کودکتان توصیه می‌کند، یک متخصص ارتودنسی با تجربه است. کلینیک دندانپزشکی بارانا 🏢با داشتن تیمی مجرب در حوزه ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. بر این باوریم که همه افراد حق داشتن لبخند زیبا را دارند.” شماره های تماس📞: 09157609009- 05137609009  ساعات پاسخگویی🕗: 9 الی 14 و  17 الی 20

عوامل ترس از دندانپزشکی در کودکان
محیط امن و آرام و شاد بخش اطفال کلینیک بارانا

سوالات متداول

حداکثر سن برای ارتودنسی چند سال است؟

اگرچه بهترین سن ارتودنسی در نوجوانی است، اما انجام ارتودنسی در سن بالا هم جواب می دهد، فقط کافی است فک و دندان ها از استحکام کافی برخوردار باشند.

🤕آیا ارتودنسی کودکان درد دارد؟

درد ارتودنسی در حین نصب آن، چندان مشهود نیست، به این معنا که این شیوه درمانی کاملا بی درد نیست، اما درد آن خفیف و قابل تحمل است. بعد از انجام ارتودنسی ممکن است به دلیل جابجایی فک و دندان ها و فشار بریس ها، دندان ها درد بگیرد و لثه ها حالت خارش داشته باشند.

 ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

برخی از افرادی که ارتودنسی انجام می دهند، صرفا برای یکدست شدن دندان خود استفاده می کنند، در این موارد نهایتا 6 ماه برای آن ها کافی است. در بعضی از موارد که افراد با جلوآمدگی فک یا شلوغی دندان مواجه هستند ارتودنسی زمان بر خواهد بود، حتی ممکن است تا 36 ماه هم این درمان ادامه پیدا کند. انجام ارتودنسی دندان می تواند از 6 تا 36 ماه متغیر باشد.

چرا سن در درمان ناهنجاری فکی بسیار مهم است؟

این ناهنجاری از کودکی قابل تشخیص بوده؛ و در همان زمان با شیوه های ساده قابل درمان است. اما در صورت به تعریق افتادن، باید با درمان هایی مثل جراحی مداوا گردد. به همین علت، در نظر گرفتن سن در درمان این عارضه اهمیت بسیار زیادی دارد.

دانلود PDF مقاله بهترین سن ارتودنسی کودکان

برای دسترسی به این مقاله در حالت آفلاین فایل pdf آن در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. برای مطالعه فایل PDF اینجا را کلیک کنید:

دانلود PDF مقاله بهترین سن ارتودنسی کودکان

5/5 - (37 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    آیا طول درمان ارتودنسی در سنین پایین کوتاهتر میشه؟

    رضا ابویسانی
    1. سلام. وقت بخیر
      سن شروع درمان ارتودنسی بسیار مهم و تاثیرگذار است. اما در نظر داشته باشید که فاکتورهای دیگری مثل نوع و میزان ناهنجاری، بهداشت دهان و دندان و نوع بریس های استفاده شده هم در تعیین طول درمان موثرند.

      زهره لطفی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد