تعویض آمالگام با کامپوزیت

تعویض آمالگام با کامپوزیت| کلینیک دندانپزشکی بارانا

بازدیدها : 1677 بازدید

تعویض آمالگام با کامپوزیت یکی از سوالات رایجی است که افراد حین مراجعه به دندانپزشکی از مزایا و معایب انجام آن سوالاتی می‌پرسند. پاسخ قطعی بله یا خیر به این سوال که آیا باید آمالگام دندان را با کامپوزیت جایگزین کنید یا نه، غیرممکن است و بهترین راه برای تصمیم گیری این است که شرایط خود را برای دندانپزشک شرح دهید، اما به عنوان یک قاعده کلی، آمالگام دندان فلزی و قدیمی هستند و پر کردن دندان با مواد سیاه می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، شاید زمان آن رسیده باشد که آنها را با یک گزینه جدید، بادوام و جذاب جایگزین کنید. در ادامه این مقاله بیشتر با این نوع از ترمیم آشنا خواهید شد.

ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی در کلینیک بارانا
برای رزرو نوبت و تعیین وقت مشاوره رایگان روی بنر کلیک کنید.

ضرورت تعویض آمالگام با کامپوزیت دندان

همه مواد ترمیمی دندان قدیمی می شوند و باید تعویض شوند. پرکردگی‌های دندان می‌توانند با افزایش سن شل شوند و به باکتری‌ها اجازه نفوذ به دندان را بدهند و پوسیدگی جدیدی را وارد دندان کنند. اگر پرکننده های فلزی شما در حال قدیمی شدن هستند، ممکن است زمان مناسبی برای جایگزینی آنها با مواد کامپوزیت همرنگ دندان باشد.

از آنجایی که پرکننده‌های آمالگام به ساختار دندان متصل نیستند، به مرور زمان می‌توانند منجر به نشتی شوند. این امر از بزاق، غذا و باکتری‌ها به سمت لبه‌های پرکردگی و سپس به داخل دندان می‌رود و باعث پوسیدگی بیشتر دندان می‌شود. در این حالت است که تعویض آمالگام با کامپوزیت ضروری می‌شود.

ضرورت نیاز به تعویض امالگام و کامپوزیت
کامپوزیت یکی از بهترین جایگزین‌ها برای آمالگام محسوب می شود

چندین سال قبل، این‌طور بود که اگر دندان شما به ترمیم و پر کردن نیاز داشت، تنها گزینه پیش‌روی شما پرکردن دندان با آمالگام بود، اما امروزه گزینه‌های جذاب‌تری را در پیش رو دارید. پر کردن دندان با مواد سفید کامپوزیت می‌تواند حس ناخوشایند تفاوت رنگ آمالگام با رنگ دندان را از شما دور کند. کامپوزیت دندان می‌تواند کاملا به رنگ دندان شما باشد و نتایج آن‌ معمولا عالی است؛ به طوری‌که افرادی که پر کردن دندان به شیوه سنتی را قبلا انجام داده‌اند، اقدام به تخلیه آمالگام دندان و آن را با کامپوزیت جایگزین می‌کنند.

البته در نظر داشته باشید که انتخاب کامپوزیت و آمالگام مسئله‌ای است که باید آن را با مشورت دندانپزشک خود انجام دهید، دندانپزشکی که بتواند جزئیات مواد پرکننده دندان را به شما توضیح دهد. در ادامه تعدادی از دلایل وجود دارد که نشان می‌دهد، چه زمانی برای جایگزین آمالگام فلزی با ماده دیگری به نام کامپوزیت مناسب است.

هزینه تعویض آمالگام با کامپوزیت

ارائه عدد دقیق در این خصوص پرکردگی دندان شاید چندان دقیق نباشد؛ چراکه بستگی دارد که برای کدام دندان قرار است آن را انجام دهید. به عنوان مثال هزینه پر کردن دندان جلو با مواد سفید با هزینه پر کردن دندان آسیاب کاملا متفاوت خواهد بود. عمق پوسیدگی و میزان استفاده از مواد تعیین کننده قیمت پر کردن دندان با سرامیک یا همان کامپوزیت خواهد بود.

معمولا هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت بیشتر از آمالگام است

معمولا پر کردن دندان با مواد سفید هزینه آن بیشتر از قیمت پر کردن دندان با مواد سیاه است، اما با توجه به آنچه گفته می‌شود، ارزش آن را دارد که هزینه آمالگام دندان را صرف ماده‌ همرنگ دندان خود مانند کامپوزیت کنید.

تفاوت قیمت آمالگام و کامپوزیت چندان زیاد نیست و در هنگام ترمیم بسته به چند سطحی بودن (یک سطحی، دو سطحی و سه سطحی)، قیمت کامپوزیت کمی از آمالگام بیشتر است.

انواع مواد پرکننده دندان

آمالگام یا کامپوزیت؟ کدام یک بهتر است؟ قبل از اینکه تصمیم نهایی را (با دندانپزشک خود) در مورد چگونگی پرکردن دندان در مشهد خود بگیرید، مهم است که نحوه عملکرد پر کردن و انواع مختلف پرکردگی‌های موجود را بدانید. 3 روش رایج برای پر کردن دندان وجود دارد: آمالگام، گلاس آینومر و کامپوزیت.

روکش دندان آمالگام

ترمیم بیلداپ آمالگام،از رایج‌ترین انواع پر کردن دندان محسوب می‌شود. آمالگام از نقره، مس، قلع و جیوه تشکیل شده است.  این عناصر یک ماده پرکننده بسیار قوی و پایدار را شامل می‌شوند. پرکننده‌های آمالگام بادوام، نسبتا مقاوم در برابر سایش و شکستگی و نسبت به سایر گزینه‌ها کمی ارزان‌تر هستند.

به این روش، پرکردن دندان با مواد سیاه نیز گفته می شود.

ترمیم دندان با آمالگام در مشهد
نمونه ترمیم دندان پوسیده با آمالگام نقره ای

روکش گلاس آینومر

گلاس آینومرها تا حدی همرنگ دندان هستند. آن‌ها مخلوطی از فلوراید ریز، پودر مخصوص و اسید آلی تشکیل شده اند که یک ماده ترمیم کننده جامد را تشکیل می دهند که در نهایت فلوراید آزاد می کند.

چرا باید امالگام دندان را تعویض کرد؟
گلاس آینومر یکی از روش‌های تعویض مواد ترمیمی دندان محسوب می شود

روکش کامپوزیت

کامپوزیت ها مخلوطی از مواد سرامیکی و رزین اکریلیک هستند که مواد ترمیمی بسیار مشابه به دندان تولید می کنند. مواد کامپوزیتی بادوام، مقاوم در برابر شکستگی و سایش و در عین حال جذاب هستند. مراقبت بعد از پر کردن دندان در این شیوه بیش از سایر موارد ضروری به نظر می رسد.

تعویض آمالگام با کامپوزیت دندان می تواند رنگی مشابه دندان ها را برای شما به ارمغان آورد

مزایای استفاده از پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان با کامپوزیت از حدود سال 1995 در حال افزایش بوده است. برای پیشرفت‌های جدید در درمان‌های رایج دندانپزشکی، پرکردن کامپوزیت به دلایلی به سرعت محبوبیت پیدا کرده است.کامپوزیت ها با دندان های شما ترکیب می شوند و تفاوت بسیار زیادی با آمالگام فلزی دارند. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای تعویض آمالگام با کامپوزیت اشاره می‌شود:

نیاز کمتر به برداشتن دندان

تعویض آمالگام با کامپوزیت نه تنها سبب می شود تا ظاهر طبیعی را برای دندان افراد به ارمغان آورد، بلکه کامپوزیت ها حاوی جیوه هم نیستند؛ بنابراین دندان را تقویت می‌کنند و نیاز کمتری به برداشتن دندان در هنگام قرارگیری مواد در حین پر کردن دارند. از آنجایی که کامپوزیت ها در واقع یک پیوند شیمیایی با ساختار دندان ایجاد می کنند، آن‌ها استحکامی را ایجاد می‌کنند که هیچ مواد پرکننده دیگری نمی تواند جایگزین آن شود.

پر کردن دندان با مواد سیاه و معایب آن
در پر کردن دندان با آمالگام نسبت به کامپوزیت مقدار بیشتری از دندان برداشته می شود

آمالگام فلزی برای دندان ها چندان مناسب نیست. هنگامی که غذا می‌خورید، نیرو به ساختار کلی دندان شما منتقل می‌شود که این مسئله می‌تواند منجر به ترک خوردگی و شکستگی دندان شود. البته هرچه پرشدگی کوچک‌تر باشد، احتمال ترک یا شکستگی هم کمتر خواهد بود.

زیبایی و جلوه ظاهری خوب

 مواد به کار رفته در کامپوزیت به دلیل هم رنگ بودن با رنگ دندان ها قابل مشاهده نیست و ظاهری زیبا و طبیعی  دارد و در هنگام خندیدن و حرف زدن دیده نمی شود.

حساس نبودن  مواد کامپوزیت به تغییرات دمایی

یکی دیگر از مزیت های تعویض آمالگام با کامپوزیت  حساس نبودن مواد کامپوزیت به سرما و گرما است. جیوه موجود در مواد آمالکام به تغییرات دمایی حساس بوده وبا مصرف مواد غذایی سرد یا گرم، منقبض و منبسط می شود که احتمال شکستگی دندان را افزایش می دهد. این مشکل در پر کردن دندان با کامپوزیت رفع شده است.

توزیع برابر نیرو به دلیل خاصیت چسبندگی

به طور کلی آمالگام‌ها به دندان نمی چسبد، اما مواد کامپوزیت به دندان می‌چسبد و همین مسئله باعث می شود تا نیروی جویدن به طور مساوی روی دندان توزیع شود.به همین جهت دندان به طور قابل توجهی قوی تر و در برابر آسیب های بیشتر، مقاوم تر می‌شود.

کاهش امکان شکستگی دندان

انواع شکستگی دندان یکی از مشکلات رایج در بین بیمارانی است که از پر کردن آمالگام استفاده می‌کنند. حتی در بعضی از موارد پرکردگی های کوچک آمالگام می تواند منجر به شکستگی دندان شود. این مسئله به دلیل مقدار دندانی است که برای ایجاد فضا برای بازسازی کافی آمالگام برداشته می شود.

چرا باید آمالگام را با کامپوزیت تعویض کرد؟
تعویض پرکردگی دندان و تفاوت رنگی مشهود آن

عوارض احتمالی پر کردن دندان با کامپوزیت

یکی از عوارض کامپوزیت دندان، ایجاد حساسیت به گرما و سرما، احساس درد در دندان و ایجاد آزردگی در لثه است که موقتی بوده و طی چند روز تا چند هفته برطرف می شود. میزان عوارض در این روش نسبت به سایر روش های پر کردن دندان بسیار کم است، از همین رو اغلب افرادی که تمایل به ترمیم دندان خود را دارند به سراغ این روش می روند.

مراقبت های بعد از تعویض آمالکام با کامپوزیت

 بعد از تعویض آمالگام با کامپوزیت بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید.
  • از خوردن و شکستن خوراکی ها سخت و سفت پرهیز کنید.
  • تا چند روز بعد از درمان از مصرف آب یخ خودداری کنید.
  • در صورت احساس درد می توانید از مسکن استفاده کنید.
  • مراجعه و چکاب دوره ای به دندانپزشکی را فراموش نکنید.
  • از یک مسواک نرم برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.
  • اگر در هنگام قرار دادن دندان ها روی هم احساس کردید مواد کامپوزیت ناصاف است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دندان

قبل از اینکه تصمیم به حذف مواد پرکننده خود بگیرید، مهم است که بدانید هیچ راه حلی عاری از مشکل نیست.اگرچه کامپوزیت ها به طور قابل توجهی دوام بیشتری نسبت به قبل دارند، اما لزوما انتخاب مناسبی برای هر بیمار نیستند؛ بنابراین پیش از تصمیم به انجام آن، مراجعه به دندانپزشک لازم و ضروری است.

کلینیک دندانپزشکی بارانا با داشتن تیمی مجرب از دندانپزشکان شما را در تصمیم به تعویض آمالگام با کامپوزیت می توانند راهنمایی کند. همه ما می خواهیم بهترین لبخند خود را به دنیا نشان دهیم؛ چراکه یک لبخند سالم می تواند باعث ایجاد عزت نفس و افزایش شادی کلی ما شود!” سوالات و نگرانی‌های خود را از کارشناسان کلینیک بارانا بپرسید. آن‌ها باافتخار پاسخگوی شما هستند.” شماره‌های تماس کلینیک📞: 05137609009 – 09157609009 ساعات پاسخگویی: 9 الی 14 و 17  الی 20🕗

کلینیک بارانا مشهد
ما در کلینیک بارانا سخت کار می کنیم تا مطمئن شویم شما بیشتر می خندید.

سوالات متداول

آیا پر کردن دندان جلو با مواد سفید باعث حساسیت می‌شود؟

بله، مانند هر پرکردگی دیگر ممکن است در هنگام جایگزینی پرکننده های فلزی خود با کامپوزیت، کمی درد و حساسیت را تجربه کنید، تفاوتی ندارد که دندان های جلو باشد یادندان های آسیاب. در این حالت دندان شما ممکن است به فشار، هوا، غذاهای شیرین یا شور و دما حساس شود.

حساسیت معمولا طی چند هفته خود به خود برطرف می شود. سعی کنید از چیزهایی که باعث درد یا ناراحتی می شود، اجتناب کنید. مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا موارد مشابه می تواند مقداری از درد شما را کاهش دهد. اگر حساسیت شما در عرض چند هفته (بین دو تا چهار) فروکش نکرد یا اگر درد شما در حال افزایش است، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا کامپوزیت های دندان نیاز به تعویض دارند؟

بله، زمانی که دندان های خود را با مواد کامپوزیتی پر می کنید، امکان دارد تا نیاز به تعویض بیشتری داشته باشد. معمولا هر 7 تا 10 سال، شما باید کامپوزیت های خود را تعویض یا جایگزین کنید. در نهایت اینکه همه پرکننده‌های خود را به یک‌باره یا هر یک از آن‌ها را مجزا تعویض می‌کنید، بستگی به این دارد که چقدر شما از دندان های خود کار کشیده اید و چه میزان بهداشت دهان خود را رعایت کرده اید.

آیا دندان ترمیم شده باز هم می تواند دچار پوسیدگی شود؟

بله، ترمیم دندان با مواد سفید یا سیاه اقدام پیشگیرانه ای نیست و اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، احتمال پوسیدگی مجدد دندان وجود دارد.

بهترین روش برای ترمیم دندان پوسیده کدام است؟

تشخیص بهترین روش برای ترمیم و بازسازی دندان پوسیده بر عهده دندانپزشک است. وی با تجربه و مهارت خود و با توجه به شرایط بیمار، شرایط دندان، میزان پوسیدگی و سایر موارد در خصوص بهترین روش برای بازسازی دندان پوسیده تصمیم گیری می نماید.

دانلود نسخه PDF مقاله تعویض آمالگام با کامپوزیت| کلینیک دندانپزشکی بارانا

برای دسترسی آسان به این مقاله حتی در زمان هایی که به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق لینک زیر نسخه PDF این صفحه را دانلود کنید.

دانلود نسخه PDF مقاله تعویض آمالگام با کامپوزیت| کلینیک دندانپزشکی بارانا

5/5 - (28 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد