جرم گیری لثه

صفر تا صد جرمگیری لثه

بازدیدها : 161 بازدید

جرم دندان به مرور زمان آهکی شده و تبدیل به پلاک می‌شود. در صورت عدم رسیدگی، پلاک تبدیل به تارتار شده و در نهایت پاکت عمیق تشکیل می‌گردد. از بین بردن پاکت کار آسانی نبوده و باید جرم گیری لثه و زیر خط لثه انجام شود. در غیر این صورت با باقی ماندن جرم‌ها برای مدت طولانی روی دندان، استخوان نگهدارنده دندان و لثه‌ها تحلیل رفته و موجب شل شدن و پوسیدگی دندان‌ها خواهند شد. در این مقاله این موضوع را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

کلینیک دندان پزشکی بارانا در مشهد
پاسخگویی سریع به تمامی سوالات دندانپزشکی – کلیک کنید

جرمگیری لثه چیست؟

جرمگیری لثه یک روش درمانی برای از بین بردن باکتری‌ها و پلاک‌های ایجاد شده بین دندان‌ها یا میان دندان و لثه است. در برخی موارد فاصله بین دندان و لثه زیاد شده و دلیل تجمع باکتری و جرم می‌شود. ماندگاری جرم در این فضا به بافت لثه و دندان آسیب می‌زند. در چنین مواردی با جرم گیری لثه ابتدا رسوبات را برطرف کرده و در نهایت فضای ایجاد شده را از بین می‌برند.

فواید جرم گیری لثه

  1. از حاد شدن بیماری‌های لثه جلوگیری کرده و به احیای لثه کمک می‌کند.
  2. دندان‌ها را بیش از هر درمان دیگری سفید می‌کند.
  3. از ریشه دندان در برابر باکتری و پلاک‌ها محافظت می‌کند.
  4. به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

علائم و نشانه های نیاز به جرم گیری لثه

  1. بوی بد دهان
  2. خونریزی لثه ها
  3. التهاب و تورم لثه
  4. احساس لق بودن دندان ها
  5. درد و بروز حساسیت در لثه ها
  6. درد و خونریزی  لثه در هنگام غذا خوردن
  7. فرق بین جرمگیری لثه با جرمگیری دندان

دوره نقاهت جرمگیری لثه

تشکیل بافت جدید و بهبود لثه، حدود دو هفته بعد از عمل قابل مشاهده است. به مرور زمان، تیرگی لثه، خون‌ریزی و حساسیت‌ها از بین رفته و لثه‌های روشن نمود پیدا می‌کنند. با این حال توصیه می‌شود در دو ماه اول بعد از جرم گیری، از مصرف مواد غذایی سرد و داغ خودداری کنید؛ چرا که بافت ایجاد شده تا حدی حساسیت داشته و ممکن است ایجاد ناراحتی کند.

پرهیز از مصرف مواد غذایی سرد و داغ بعد از جرم گیری لثه
دو ماه اول بعد از جرم گیری لثه، از مصرف مواد غذایی سرد و داغ خودداری کنید.

معایب جرم گیری لثه

جرم گیری لثه مانند هر راهکار درمانی دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. اولین عارضه جرم‌گیری لثه، لق شدن دندان است. اگر رسوبات بیش از حد لثه را تخریب کرده باشند، به طبع پس از جرم‌گیری شاهد لق شدن‌ دندان خواهید بود.

لق شدن دندان، یکی از عوارض جرم گیری لثه
در صورت تخریب لثه در اثر رسوبات، احتمال لق شدن دندان بعد از جرمگیری وجود دارد.

علاوه بر این اگر حین جرم‌گیری، دندانپزشک دقت کافی به خرج ندهد، ممکن است برخی از پلاک‌ها جدا نشده و به مرور زمان، دوباره موجب عفونت‌ لثه شوند. در صورت وقوع هر یک از این موارد، هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. در نظر داشته باشید که بهترین راه پیشگیری از این موارد، مراجعه به یک دندانپزشک باتجربه است. 

جرم گیری لثه چگونه انجام میشود؟

مراحل انجام جرم گیری لثه توسط متخصص به شرح زیر است:

1. ایجاد بی حسی موضعی

جرم گیری لثه به صورت سرپایی و با تزریق بی حسی انجام می‌شود. چنانچه بی‌حسی لب و لثه بعد از چند ساعت، همچنان ادامه داشت، نگران نباشید.

بی حسی قبل از جرم گیری لثه
جرم گیری لثه با بی حسی موضعی انجام می شود.

2. تراش دادن و تخلیه رسوب

بعد از بی‌حسی، متخصص اقدام به تراشیدن رسوبات موجود در حد فاصل لثه و دندان می‌کند. این کار بسیار حساس بوده و نیاز به ابزار مخصوص اسکیلر و التراسونیک دارد. بعد از تراشیدن و جداسازی رسوب، آن قسمت به طور کامل پاکسازی می‌شود. این اقدامات تمیز کردن بافت لثه و بهداشت ریشه دندان را به طور همزمان دربرمی‌گیرد.

3. پر کردن محل جرمگیری با فیبر آنتی‌بیوتیک

بعد از اتمام جرمگیری و اطمینان متخصص از حذف کامل جرم و عفونت از ریشه دندان، محل جرم گیری با فیبر آنتی بیوتیک پر می‌شود. این فیبرها برای جلوگیری از عفونت، کاهش درد و تسریع بهبودی استفاده شده و بعد از یک هفته برداشته می‌شوند.

استفاده از فیبر آنتی بیوتیک برای کاهش درد لثه بعد از جرم گیری
برای کاهش درد بعد از جرم گیری لثه، از فیبر آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.

4. معاینه نهایی و تایید درمان

متخصص یک جلسه معاینه نهایی در نظر می‌گیرد تا با بررسی کامل وضعیت لثه‌ها، از انجام صحیح جرمگیری مطمئن شود. در موارد محدودی که در این مرحله جرم و پاکت مشاهده شود؛ روش‌های دیگری برای درمان نهایی تجویز خواهد شد.

اگر قصد انجام جرم گیری لثه دارید، مقاله جراحی لثه در مشهد را مطالعه کنید.

مراقبت‌های بعد از جرم گیری لثه

1. مراقبت ویژه از دهان و دندان

با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت در برابر آسیب‌های احتمالی مثل استفاده از مسواک و خمیر دندان نامناسب، برنامه غذایی ناسالم و مصرف دخانیات، علاوه بر داشتن دندان‌های سالم‌تر، باعث کاهش احتمال ایجاد پلاکت لثه خواهید شد.

کاهش احتمال ایجاد پلاکت لثه با ترک دخانیات
عدم مصرف دخانیات، باعث کاهش احتمال ایجاد پلاکت لثه می‌شود.

2. مصرف دقیق داروها

دندانپزشک با توجه به شرایط عمل و وضعیت جسمی شما داروهایی تجویز کرده که باید دقیق و مرتب مصرف کنید. ضمن اینکه از مصرف داروهای دیگر بدون مشورت پزشک نیز خودداری کنید.

3. انجام به موقع معاینات

بعد از اتمام فرآیند جرم گیری، پزشک شما وقت معاینه بعدی را مشخص می‌کند. همانطور که گفته شد در این معاینه، وضعیت نهایی درمان بررسی می‌شود تا در صورت ماندگاری جرم یا وجود مشکلات دیگر، سریعاً درمان انجام شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، حتماً به موقع برای معاینه مراجعه کنید.

معاینه نهایی برای اطمینان از انجام صحیح جرم گیری لثه
برای معاینه بعد از جرم گیری لثه، به موقع مراجعه کنید.

آیا جرم گیری لثه درد دارد؟

جرم گیری لثه با بی حسی موضعی، یک اقدام دندانپزشکی بدون درد خواهد بود. با از بین رفتن اثر داروی بی‌حسی، مقداری درد حس می‌کنید؛ که با غرغره کردن محلول آب نمک، مصرف دهان‌شویه، آنتی‌بیوتیک و مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک قابل کنترل است.

آیا جرمگیری لثه خطرناک است؟

با توجه به هدف قرار گرفتن عفونت و باکتری‌ها، معمولا دندانپزشک برای قبل و بعد از عمل، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا در صورت ورود عفونت به خون و بدن، مشکلی برای فرد به وجود نیاید. اما در نظر داشته باشید که برخی بیماری‌ها علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن، باعث تشدید عفونت به وجود آمده نیز خواهند بود. این بیماری‌ها عبارتند از:

  1. مشکلات قلبی
  2. هرگونه مشکل در سیستم ایمنی
  3. قرار داشتن در دوره درمان بیماری خاص
  4. سابقه جراحی
  5. استفاده از تجهیزات مصنوعی در بدن
تاثیر بیماری قلبی بر جرمگیری لثه
در صورت ابتلا به بیماری قلبی، قبل از جرم گیری لثه، دندانپزشک را مطلع کنید.

جمع‌بندی نهایی در خصوص جرم گیری لثه

جرم گیری لثه آسیب‌زننده نبوده و فقط در جهت بهبود وضعیت لثه و برطرف کردن عفونت‌ها انجام می‌شود. برای پیشگیری از هر گونه عارضه، در انتخاب یک متخصص باتجربه دقت کنید. در صورت مراجعه به کلینیک‌های نامعتبر با تجهیزات نامناسب، احتمال مشکل‌ساز شدن عمل جرم گیری وجود دارد.

کلینیک بارانا، یکی از بهترین مراکز دندانپزشکی مشهد، پس از معاینه دقیق و بررسی سابقه بیمار، بهترین طرح درمان، بدون هیچ گونه عارضه را ارائه می‌دهد. مشاوره غیرحضوری و معاینه رایگان نیز از مزیت‌های این کلینیک هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت، می‌توانید همه روزه (به جز ایام تعطیل) با شماره‌های 05137609009 – 09157609009 تماس بگیرید.

دانلود Pdf مقاله جرم گیری لثه

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد