جرم گیری کامپوزیت دندان

جرم گیری کامپوزیت دندان چه اهمیتی دارد؟

بازدیدها : 26 بازدید

جرم گیری کامپوزیت برای از بین بردن رسوبات سخت‌شده‌ای استفاده می‌شود که معمولاً به رنگ زرد یا قهوه‌ای هستند و با مسواک زدن از بین نمی‌روند. برخلاف تصور عموم مردم، این روش نه تنها به روکش‌هایتان آسیبی نمی‌رساند؛ بلکه طول عمر آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه به طور کامل اهمیت، مزایا و تفاوت جرم گیری کامپوزیت با دندان معمولی و پالیش را بررسی می‌کنیم.

بهترین کلینیک برای کامپوزیت دندان
برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، روی بنر کلیک کنید.

اهمیت جرم گیری دندان های کامپوزیت شده

گاهی اوقات عدم جرم‌گیری کامپوزیت دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌های طبیعی فرد شود. این موضوع دو علت اصلی دارد:
1. دندانپزشک نصب روکش‌ها را اصولی انجام نشده باشد.
2. فرد بعد از کامپوزیت، بهداشت دهان و دندان‌ها را به خوبی رعایت نکند.

در این مواقع جرم‌ گیری به داد دندان‌ها می‌رسد و با از بین بردن جرم و پلاک، از آن‌ها در برابر آسیب مراقبت می‌کند.
ابتلا به بیماری‌های پریودنتال لثه هم از دیگر عواقب عدم جرم‌ گیری بعد از کامپوزیت است. همچنین روکش‌ها بعد از تشکیل جرم، مقاومت خود را در برابر تغییر رنگ از دست می‌دهند و زرد خواهند شد.
همه این دلایل دست به دست هم می‌دهند تا به اهمیت جرم گیری بعد از کامپوزیت دندان در مشهد پی ببریم و انجام آن را به تعویق نیندازیم.

4 مزیت جرم گیری کامپوزیت

جرمگیری روکش‌ها فواید بسیاری را از نظر زیبایی و حفظ سلامت عمومی دهان را به همراه دارند که در ادامه به مهم‌ترینِ آن‌ها می‌پردازیم:

1) رفع بوی بد دهان

یکی از نشانه‌های تشکیل جرم و پلاک، بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن است که با جرمگیری به آسانی این مشکل برطرف می‌شود.

رفع بوی بد دهان
از بین نرفتن بوی بد دهان، یکی از نشانه‌های نیاز به جرم گیری کامپوزیت است.

2) جلوگیری از تغییر رنگ پوسته‌های ونیر

جرم‌ دندانی معمولاً به رنگ زرد یا قهوه‌ای است. از بین رفتن آن پس از اتمام فرایند جرم‌ گیری کامپوزیت، سفیدی روکش‌ها را نمایان می‌کند.

3) افزایش دوام روکش‌های کامپوزیتی

از بین رفتن کثیفی از سطح ونیر کامپوزیت، احتمال عفونت یا ابتلا به بیماری‌های پریودنتال را کاهش می‌دهد که این خود موجب حفظ سلامت دهان و افزایش طول عمر روکش‌ها می‌شود.

4) رفع خونریزی لثه بعد از جرم گیری کامپوزیت

اگر هنگام استفاده از نخ دندان، لثه‌هایتان به مدت طولانی خونریزی می‌کنند یعنی شما نیاز به جرمگیری دارید و طبیعتاً بعد از جرم گیری کامپوزیت این مشکل برطرف می‌شود.

خونریزی لثه به علت جرم دندان
خونریزی لثه یکی از علائم نیاز به جرم گیری روکش‌های کامپوزیتی است.

5) خداحافظی با خشکی دهان

چنانچه مدام دچار خشکی دهان می‌شوید؛ حتماً به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید. در صورتی که علت این مشکل، پلاک‌هایی باشد که روی سطح روکش‌هایتان تشکیل شده‌اند، دندانپزشک برایتان جرم‌گیری تجویز می‌کند؛ در نتیجه این مشکل نیز بعد از جرم‌ گیری کامپوزیت برطرف خواهد شد.

چگونه از تشکیل جرم کامپوزیت پیشگیری کنیم؟

با رعایت مراقبت‌های لازم از روکش‌های ونیر کامپوزیت می‌توانیم از تشکیل سوب و پلاک روی آن‌ها جلوگیری کنیم. در ادامه چند راهکار معرفی می‌کنیم که اگرچه ساده به نظر می‌رسند اما نقش موثری در پیشگیری از تجمع رسوبات روی سطح دندان‌های کامپوزیت شده ایفا می‌کنند.

  • استعمال دخانیات را تا حد ممکن کاهش دهید.
  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای اسیدی و قندی را به حداقل مقدار ممکن برسانید.
  • دهانشویه‌های ضدباکتریال نقش موثری در جلوگیری از تشکیل جرم و پلاک ایفا می‌کنند.
  • با مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک، علاوه بر پیشگیری از تشکیل جرم یا انجام به موقع جرم گیری کامپوزیت، عمر روکش‌هایتان را تا حد ممکن افزایش دهید.
مصرف حداقلی خوراکی های قندی
برای پیشگیری از تشکیل رسوبات، مصرف خوراکی‌های قندی را به حداقل برسانید.

تفاوت پروسه جرم‌زدایی کامپوزیت با دندان معمولی

معمولاً دندانپزشکان برای جرم‌زدایی دندان‌های معمولی، با توجه به میزان جرم و پلاک موجود روی سطح دندان‌ها، هم از ابزارهای دستی و هم دستگاه‌های اولتراسونیک استفاده می‌کنند. این در حالی است که جرم گیری کامپوزیت بسیار حساس‌تر بوده و تنها با دستگاه اولتراسونیک امکان‌پذیر است. با توجه به این که جرم‌گیری برای دندان‌های کامپوزیت شده بایستی با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود، طبیعتاً هزینه بالاتری هم دارد.

آیا جرم گیری همان پالیش کامپوزیت است؟

خیر! جرم گیری دندان مشهد یک روش بهداشتی است و بیشتر جنبه درمانی دارد. وظیفه آن، از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی روکش‌ها، بین دندان‌ها و حتی زیر خط لثه است. از طرفی پالیش بشتر جنبه زیبایی دارد و روشی است که دندانپزشکان از آن برای صیقلی شدن و صاف کردن سطح روکش استفاده می‌کنند تا آن‌ها درخشان‌تر شوند. گاهی اوقات از این روش برای سفید کردن کامپوزیت‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند نیز استفاده می‌گردد.

پالیش کامپوزیت برای حل مساله تغییر رنگ دندان
پالیش کامپوزیت حداقل هر شش ماه یکبار واجب است.

کلینیک بارانا، مرکزی معتبر برای جرمگیری دندان‌ها

همانطور که پیش‌تر نیز درباره این موضوع صحبت کردیم، جرمگیری روکش‌های ونیر کامپوزیتی باید با دقت و حساسیت بالا انجام شود. اگر این اقدام را در مرکزی معتبر و تحت نظر دندانپزشکی ماهر انجام دهید، روکش‌ها نه تنها آسیبی نمی‌بینند بلکه مدت زمان بیشتری عمر خواهند کرد.

“کلینیک بارانا یکی از برترین مراکز دندانپزشکی در مشهد است که با تجهیزات به‌روز و کادر پزشکی حاذق، خدمات دندانپزشکی شما را، در هر دو زمینه زیبایی و درمانی، به نحو احسن اجرایی می‌کند.
برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت جرم گیری کامپوزیت می‌توانید همه روزه (به جز ایام تعطیل) با شماره‌های 37609009-051 یا 09157609009 تماس بگیرید.”

بهترین مرکز دندانپزشکی مشهد
کلینیک بارانا ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در مشهد؛ با کیفیت بالا و قیمتی مناسب

پاسخ به سوالات متداول در زمینه جرم گیری کامپوزیت

1. آیامی‌توان از روش‌های خانگی برای جرم گیری کامپوزیت دندان استفاده کرد؟

از آنجا که پروسه جرم‌زدایی دندان‌های کامپوزیت شده بسیار حساس است، احتمال دارد استفاده از روش‌های خانگی به روکش‌ها آسیب وارد کند؛ در نتیجه بهتر است برای این کار به مراکز دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید.

2. آیا جرم گیری به روکش‌های کامپوزیتی آسیب می‌زند؟

در صورتی که این اقدام توسط دندانپزشکی ماهر و کاربلد انجام شود، روکش‌ها هیچ آسیبی نمی‌بینند.

3. مدت زمان لازم برای جرم گیری کامپوزیت چقدر است؟

مدت زمان جلسات جرم‌گیری با توجه به شرایط دهان و میزان رسوبات تشکیل شده بر روی روکش‌ها در هر فرد متفاوت است.

دانلود نسخه آفلاین مقاله جرم گیری دندان

چنانچه قصد دارید همیشه به این مطالب دسترسی داشته باشد یا در فرصت بهتری آن‌ها را مطالعه کنید، می‌توانید نسخه PDF آن را از اینجا دانلود کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد