حساسیت به ایمپلنت تیتانیومی

چگونه از حساسیت به ایمپلنت مطلع شویم؟

بازدیدها : 35 بازدید

امروزه بسیاری افراد برای پرکردن جای خالی دندان های خود، کاشت دندان را انتخاب می کنند؛ اما احتمال بروز حساسیت به ایمپلنت را نباید نادیده گرفت. از آن جایی که ایمپلنت دندان، یک درمان پرهزینه و زمان‌بر است؛ شناخت نشانه های حساسیت به ایمپلنت، درمان و پیشگیری از آن می تواند بسیار موثر باشد. در ادامه هر کدام از این موارد را به طور مفصل و دقیق توضیح داده‌ایم.

ایمپلنت دندان در کلینیک بارانا مشهد
برای دریافت آخرین قیمت ایمپلنت دندان و اطلاع از شرایط اقساطی کلیک کنید.

علت حساسیت به ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل: پایه، اباتمنت و روکش ایمپلنت می شود. پایه ایمپلنت معمولا از فلز تیتانیوم ساخته شده است که علت آن استحکام بالا و سازگاری این فلز با بدن انسان است. گاهی برخی افراد به این فلز حساسیت نشان می دهند که علت آن ناشی از واکنش خود ایمنی بدن نسبت به تماس با یون های آزاد شده فلز تیتانیوم است. این اتفاق در افرادی که به فلزاتی مانند نیکل حساسیت دارند، بیشتر می افتد. در صورت حساسیت، بدن شروع به نشان دادن علائم خفیف یا شدیدی از خود می کند که حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

پایه فلزی ایمپلنت
علت حساسیت به ایمپلنت وجود پایه تیتانیومی است.

علائم حساسیت به ایمپلنت

آلرژی به پایه تیتانیوم بسیار نادر است، اما در صورت حساسیت به ایمپلنت، ممکن است علائم زیر را به شکل خفیف یا شدید تجربه کنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اگزما
  2. سر درد و میگرن
  3. کهیر و خارش شدید
  4. درد و خونریزی در لثه
  5. زخم و تورم در بافت دهان
  6. التهاب لثه در اطراف ایمپلنت
  7. تحلیل یا از دست دادن استخوان فک
  8. بروز مشکلات تنفسی بعد از انجام ایمپلنت
  9. بی حسی و احساس سوزش در ناحیه ایمپلنت
  10. نکروز ( مرگ سلول ها و بافت های اطراف ایمپلنت)

درمان حساسیت به تیتانیوم

در افرادی که به حساسیت ایمپلنت دچار می شوند تنها راه درمان خارج کردن پایه تیتانیومی است. اما این بدان معنی نیست که نمی توان از راهکار هایی دیگری برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته استفاده کرد. در صورت انجام آزمایش و حساسیت به فلز تیتانیوم، می توان ایمپلنت سرامیکی را جایگزین کرد. در ساخت این ایمپلنت از اکسید زیرکونیوم استفاده شده است که یک روش ایمن و مناسب برای افرادی است که حساسیت به ایمپلنت دارند. ایمپلنت زیرکونیا هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نمی کند. از مزایا و فواید آن می توان به دوام و استحکام بالا اشاره کرد. برای همرنگ بودن این ایمپلنت با دندان، از یک لایه سرامیک استفاده شده است. به دلیل عدم تجمع جرم بر سطح آن، این ایمپلنت از لحاظ بهداشتی نیز بسیار مناسب است. البته ایمپلنت زیرکونیا نسبت به ایمپلنت معمولی از قیمت بیشتری برخوردار است اما می توان اطمینان داشت که حساسیت به ایمپلنت در آن رخ نمی دهد.

ایمپلنت سرامیکی
از ایمپلنت سرامیکی می توان برای حساسیت به ایمپلنت استفاده کرد.

تست حساسیت به تیتانیوم ایمپلنت

افرادی که به فلزات حساسیت دارند، لازم است قبل از انجام ایمپلنت دندان در مشهد حتما تست حساسیت به تیتانیوم را انجام دهند. روش های مختلفی برای تست و تشخیص حساسیت به تیتانیوم وجود دارد که می توان به تست MELISA و پچ( چسب) پوستی اشاره کرد.

تست پچ پوستی:

در روش تست چسب پوستی از قطعات کوچک حاوی آلرژن های تیتانیوم بر روی پوست بیمار استفاده می شود. چسب ها برای یک دوره مشخص، معمولاً 48 تا 72 ساعت، روی پوست باقی می مانند. بعد از گذشت زمان معین هرگونه واکنش آلرژیک مانند قرمزی، تورم یا خارش مشاهده و ارزیابی می شود.

تست MELISA:

بهترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص حساسیت به ایمپلنت، تست melisa است. این تست از دقت بالایی برخوردار است و توسط نمونه خون انجام می شود. در این روش گلبول های سفید خون را جدا کرده و در معرض تیتانیوم قرار می دهند سپس واکنش آلرژیک آن مورد بررسی قرار می گیرد. به کمک این روش می توان حساسیت به ایمپلنت را تشخیص داد و از عوارض آن پیشگیری کرد.

انجام تست حساسیت melisa
در تست melisa واکنش گلبول های خون به تیتانیوم مورد بررسی قرار می گیرد.

معرفی بهترین کلینیک ایمپلنت در مشهد

حالا که از احتمال حساسیت به ایمپلنت هر چند ناچیز مطلع شدید؛ و می دانید که علائم و نشانه های آن چیست لازم است که قبل از انجام ایمپلنت دندان به یک کلینیک مجهز جهت ایمپلنت مراجعه کنید و از آن ها مشاوره بگیرید، تا از بروز عوارض احتمالی، هدر رفتن پول و زمان خود پیشگیری کنید.

کلینیک دندانپزشکی بارانا با داشتن متخصصین مجرب در زمینه ایمپلنت، آماده خدمات دهی به شما عزیزان است. برای مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید: 09157609009 یا 05137609009

بهترین مرکز دندانپزشکی مشهد
کلینیک بارانا ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در مشهد؛ با کیفیت بالا و قیمتی مناسب

سوالات متداول در مورد حساسیت به ایمپلنت

1. آیا از بریج هم می توان به جای ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان استفاده کرد؟

بله شما می توانید در صورت حساسیت به ایمپلنت از بریج های دندانی استفاده کنید.

2. چرا قیمت ایمپلنت زیرکونیا بیشتر از ایمپلنت پایه تیتانیوم است؟

با توجه به روش های مختلف نصب و تعداد قطعات ایمپلنت، قیمت آنها با یکدیگر متفاوت هستند. ایمپلنت های زیرکونیا جدیدتر بوده ومواد به کار رفته در آن نیز گران تر است.

3. آیا ایمپلنت زیرکونیا برای افرادی که دچار دندان قروچه هستند مناسب است؟

به دلیل احتمال ترک و شکستی به خاطر فشار و سایش دندان ها، این نوع ایمپلنت برای افرادی که دندان قروچه دارند، توصیه نمی شود.

4. با وجود حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم، چرا همیشه از ایمپلنت زیرکونیا استفاده نمی شود؟

به دلیل دارا نبودن برخی ویژگی های ایمپلنت تیتانیوم مثل طراحی 2 قسمتی و ویژگی های اتصال آن به پایه، همیشه از آن استفاده نمی شود.

برای دسترسی به نسخه pdf مقاله حساسیت به ایمپلنت آن را دانلود کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد