درمان شکاف کام و لب

درمان شکاف کام با ارتودنسی

بازدیدها : 56 بازدید

شکاف لب و کام یک مشکل ژنتیکی است که در آن بافت لب و دهان به هم متصل نشده اند. این بیماری بر روی تعداد دندان ها و شکل ظاهری آن ها نیز تاثیرگذار است. به دلیل آرایش غیر طبیعی دندان ها، انجام ارتودنسی لازم و ضروری است. در این مطلب قصد داریم به شکاف کام و درمان آن با ارتودنسی بپردازیم.

ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی در کلینیک بارانا
برای رزرو نوبت و تعیین وقت مشاوره رایگان روی بنر کلیک کنید.

شکاف لب و کام چیست؟

در طی هفته های 2تا 10بارداری استخوان و بافت های فک فوقانی دهان و بینی جنین تشکیل و به هم متصل می شوند. لب بالا و سقف دهان نیز در همین زمان به وجود می آید. اگر بافت لب و دهان به درستی به هم متصل نشوند شکاف لب و کام ایجاد می شود. شکاف کام یک طرف در یک سمت لب و شکاف کام دو طرفه در 2طرف لب ایجاد می شود. در موارد شدید تر این شکاف تا بینی نوزاد نیز گسترش می یابد. علت دقیق این عارضه ناشناخته است اما به نظر می رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در دوران بارداری، در ایجاد آن تاثیر گذار است.

تاثیرات شکاف لب و کام بر دندان ها

کودکان مبتلا به شکاف کام اغلب مشکلات دندانی دارند. شکاف کام می تواند باعث تغییراتی در شکل، اندازه، فرم و موقعیت دندان های شیری و دائمی کودک شود. این ناهنجاری معمولا در ناحیه دندان های پیش و نیش ایجاد و باعث آرایش غیر طبیعی دندان ها یا عدم رشد دندان پیش می شود. کودکان لب شکری فاقد استخوان کافی برای حمایت از رشد دندان های دائمی هستند، وجود این مشکلات منجر به انواع ناهنجاری های دهانی و مال اکلوژن (ناهمترازی دندان ها) می‌شود. مال اکلوژن می تواند باعث مشکلاتی در جویدن و تکلم شود و احتمال خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را نیز افزایش دهد.

شکاف کام و درمان آن با ارتودنسی

اکثر کودکانی که با شکاف کام و لب متولد می شوند، مشکلات دندانی دارند و نیازمند مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی هستند. این کودکان بیشتر از سایر افراد به هیپودنتی( کمبود دندان) یا سوپرنامراری(دندان اضافی) دچار می شوند. همچنین به دلیل جراحی، فک بالای آن ها باریک تر است. به دلیل کمبود فضای قوس دندانی، دندان ها فشرده، نامرتب و منحرف می شوند. روند درمان ارتودنسی در مشهد طولانی مدت بوده و احتمال دارد تا 21 سالگی ادامه داشته باشد. درمان ارتودنسی شکاف کام و لب به چند دوره مجزا تقسیم می شود که در ادامه هر دوره را توضیح می دهیم:

1. دوره نوزادی

بهترین زمان برای جراحی لب شکری در نوزادان 3 تا 6 ماهگی است. در این جراحی ها علاوه بر جراحان فک، جراح ارتودنسی نیز باید حضور داشته باشد. متخصص ارتودنسی کرانیوفاسیال دستگاه های مخصوص متناسب با دهان کودک را طراحی و در محل شکاف کام قرار می دهد تا از برگشت شیر از بینی در کودک جلوگیری کند و به تغذیه بهتر او کمک کند.

2. قبل از 12سالگی (رشد دندان های شیری)

مرحله اول در درمان شکاف کام و لب با ارتودنسی، استفاده از ارتودنسی متحرک است. این مرحله از سن 5 تا 6سالگی شروع و تا 12سالگی کودک و زمان رویش دندان های دائمی ادامه دارد. هدف این ارتودنسی توسعه قوس دهانی در فک بالا، اصلاح ناهنجاری موجود در فک و تراز کردن دندان های پیش است. ارتودنسی متحرک، دندان های موجود در هر دو فک را تراز و فک بالا را به جلو هدایت می کند تا عقب ماندگی رشد آن جبران شود. در برخی کودکان به دلیل عارضه، از وسیع کننده های کام برای طبیعی کردن عرض سقف دهان استفاده می شود.البته تمام این اقدامات باید قبل از پیوند استخوان در کودک انجام شود تا زمینه مناسبی برای رویش دندان ها ایجاد کند.

طبیعی کردن عرض کام با گسترس دهنده
از گسترش دهنده کام برای طبیعی کردن عرض کام استفاده می شود.

3. بعد از 12سالگی (رشد دندان های دائمی)

بعد از 12 سالگی و رویش دندان های دائمی از ارتودنسی ثابت برای ردیف و هماهنگ کردن دندان های فک بالا و پایین استفاد می شود. در این ارتودنسی نیز تمرکز بر هدایت فک بالا به سمت جلو است. در طول این دوره در صورتی که ارتودنسی نتواند ناهنجاری ها را درمان کند باید جراحی فک و گفتار درمانی انجام شود. جراحی فک در سنین 17 تا 18 سالگی انجام می شود.

درمان ارتودنسی در شکاف کام
از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها در شکاف کام انجام می شود.

ارتودنسی کرانوفاشیال چیست؟

ارتودنسی کرانوفاشیال یک گرایش ارتودنسی است که به درمان بیمارانی با نقص های مادرزادی در فک و صورت مانند شکاف کام و لب می پردازد. متخصص کرانوفاشیال همراه با گفتار درمان، جراح حلق و بینی، جراح پلاستیک و متخصص اطفال طرح درمان مناسب برای لب شکری و دیگر ناهنجاری های فک را برنامه ریزی می کنند. این متخصص رشد دندان ها و فک را ارزیابی و درمان های اصلاحی غیر جراحی را انجام می دهد. این درمان ها قبل و بعد از جراحی فک انجام می شوند.

معرفی بهترین کلینیک ارتودنسی در مشهد

با مطالعه این مطلب به اهمیت ارتودنسی و مراحل آن در درمان شکاف کام و لب پی بردیم و دانستیم که برنامه ریزی یک طرح درمان درست، چقدر در رسیدن به نتایج مطلوب اهمیت دارد و انتخاب یک متخصص ارتودنسی ماهر تا چه حد تاثیرگذار است.

کلینیک دندانپزشکی بارانا با در اختیار داشتن کادری مجرب از متخصصان، می تواند شما عزیزان را در این پروسه درمانی همراهی کند. جهت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره های 09157609009 یا 05137609009 تماس بگیرید.

بهترین مرکز دندانپزشکی مشهد
کلینیک بارانا ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در مشهد؛ با کیفیت بالا و قیمتی مناسب

سوالات متداول در مورد شکاف کام و درمان آن

1. چرا احتمال پوسیدگی در کودکانی با مشکل شکاف لب و کام بیشتر است؟

تمیز کردن دندان های کج و منحرف، کار بسیار سختی است. بنابراین احتمال پوسیدگی دندان در کودکانی که شکاف کام و لب دارند، افزایش می یابد.

2. آیا درمان ارتودنسی در شکاف لب برای بزرگسالانی که در کودکی ارتودنسی انجام نداده اند نیز موثر است؟

بله؛ اما این درمان در دوران کودکی می تواند تغییرات و اصلاحاتی در استخوان فک ایجاد کند که در بزرگسالی قابل انجام نیست.

3. متخصص پروتز چگونه به افراد لب شکری کمک می کند؟

متخصص پروتز می تواند به وسیله پل دندانی، جای خالی دندان را پر کرده و از وسایل طبی کمکی مانند حباب گفتاری و لیفت کام، دهان را از حفره بینی جدا کند و باعث طبیعی حرف زدن در فرد شود.

دانلود نسخه pdf مقاله شکاف کام و درمان آن

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد