شکستگی دندان و عوارض آن

انواع شکستگی دندان

بازدیدها : 1828 بازدید

هر نوع شکستگی دندان می تواند شما را در برابر عفونت های دهانی آسیب پذیرتر کند. ترک مویی، شکستگی دندان آسیاب، شکستن دندان جلو از ریشه، شکستگی ریشه دندان به صورت عمودی همگی از انواعی هستند که برای شما دردساز می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه ادامه این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

بهترین دندانپزشکی در مشهد
جهت دریافت نوبت از کلینیک بارانا با شماره های درج شده در تصویر تماس بگیرید.

تشخیص شکستگی دندان

آسیب‌های سریع و ناگهانی مانند تصادف و ورزش است که دندان یا ترک می‌خورد یا لب‌پر می‌شود یا به طور کامل می‌شکند. شکستگی دندان پر شده یا دندان سالم یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد با آن برخورد می کنند. ترک دندان هم به نوعی دندان شکسته محسوب می‌شود و اغلب به‌جای یکدیگر به‌کار می‌روند. تعیین اندازه و جهت آسیب‌های دندانی نقش عمده‌ای در تعیین نوع درمان آن ایفا می‌کند.

انواع شکستگی های دندان وجود دارد که تشخیص برخی از آن‌ها نسبتا دشوار به‌نظر می‌رسد، مثل ترک‌های مویی که بسیار سطحی و جزئی هستند و ممکن است فرد متوجه آن‌ها نشود؛ چراکه نه دردی دارد و نه ظاهر نامرتب. به‌طور کلی شکستگی دندان جلو بیشتر از شکستگی دندان آسیاب به چشم می‌آید و افراد سریع‌تر متوجه می‌شوند. علاوه بر این دلیل شکستگی دندان می‌تواند پوسیدگی یا آسیب‌های ناگهانی هم باشد.

شکستن دیواره دندان جلو
لب پر شدن دندان، شکستگی جزئی محسوب می‌شود

علائم دندان شکسته

پیش از آن‌که بخواهید ترمیم شکستگی دندان خود را انجام دهید، شناخت علائم آن کمک بسیاری به شما می‌کند تا مطمئن شوید که واقعا دهان و دندان در چه وضعیتی قرار دارند. شما ممکن است بتوانید وقتی در آینه نگاه می‌کنید، ترک یا آسیب را ببینید یا با زبان خود تیزی شکستگی دندان را احساس کنید.

اگر از علائم ترک‌‌خوردگی روی دندان که با چشم دیده می‌شوند، فاکتور بگیریم، سایر علائم کمی نامحسوس‌تر خواهند بود. به‌عنوان مثال شکستن دندان آسیاب به دلیل جایگاهی که در انتهای دهان دارد، کمتر دیده می‌شود و ممکن است افراد دیرتر متوجه ترک آن شوند. عفونت دندان، پوسیدگی شدید در اثر ورود باکتری ها به ناحیه شکسته دندان و در نهایت از دست رفتن دندان شیری یا دائمی جزو عوارض دندان شکسته محسوب می‌شود.

سایر علائم شکستگی دندان شامل درد شدید در هنگام تماس با مواد سرد است. درد هنگام استفاده از مواد خوراکی یا درد خودبه‌خودی در زمان کم و با شدت زیاد، همگی می‌تواند از نشانه‌های دندان شکسته باشد. در چنین شرایطی هرچه زودتر شکسته شدن دیواره دندان به درستی درمان شود، نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت. درنظر داشته باشید که قیمت ترمیم شکستگی دندان جلو متناسب با میزان آسیب و موادی که دندانپزشک شما استفاده می‌کند، متفاوت خواهد بود.

انواع شکستگی دندان

شکستگی دندان انواع مختلفی دارد که در موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. ترک‌ مویی دندان
  2. شکستگی کاسپ دندان
  3. ترک عمیق و ترک عمودی که از تاج دندان می‌گذرد و به خط لثه می‌رسد
  4. لب پر شدن دندان که معمولا در دندان های جلویی اتفاق می افتد.

1.ترک مویی دندان

ترک مویی یا خطوط ظریفی که روی دندان قرار می‌گیرد، بیشتر در بزرگسالان شایع است. اگرچه این نوع دندان شکسته واقعا شکستگی محسوب نمی‌شوند، اما همین ترک‌های ریز که در مینای دندان ایجاد می‌شود، در صورت عدم درمان‌، باعث آسیب‌های جدی‌تر به دندان می‌شود. این ترک‌ها معمولا به صورت خطوط عمودی نازکی است و تا قسمت لثه‌ها گسترش پیدا نمی‌کنند و در بیشتر موارد فقط یک آسیب جزئی محسوب می‌شود که به درمان نیاز ندارند. ترک مویی دندان به ندرت باعث ایجاد درد می‌شود و تنها در صورت گسترش آن‌ها به عاج دندان سلامت دهان و دندان را تهدید می کنند.

نیش ناهموار، دندان قروچه، جویدن ناخن، جویدن یخ از دیگر مواردی هستند که به مینای دندان آسیب می زنند. تشخیص اینکه آیا این ترک فقط در قسمت مینای دندان است یا نه دشوار است، اما دندانپزشک می‌تواند علائم و نشانه‌ها را بررسی کند. کلینیک بارانا با مجهزترین تجهیزات دندانپزشکی در مشهد امکان انجام انواع خدمات زیبایی و درمانی از جمله تشخیص انواع دندان شکسته را زیر نظر متخصصین باتجربه برای شما عزیزان فراهم کرده است.

جویدن یخ و تاثیر آن بر شکستن دندان
جویدن یخ احتمال شکستن دندان را افزایش می‌دهد
دندان قروچه و شکستگی دندان
ارتباط دندان قروچه و شکستن دندان

2.کاسپ شکسته

شکستگی کاسپ دندان زمانی رخ می دهد که بخشی از سطح جونده یا از قسمت تاج جدا شود که معمولا با پرکردگی‌های عمیق اتفاق می‌افتد. شکستگی ممکن است تا خط لثه یا زیر آن گسترش یابد، اما اغلب به پالپ (محل قرارگیری اعصاب، عروق خونی و بافت همبند) آسیبی نمی‌رساند. برای درمان شکستگی کاسپ دندان ممکن است به درمان ریشه هم نیاز باشد، اما در اکثر موارد می‌توان آن را فقط با انجام یک ترمیم جدید یا یک تاج رفع کرد. سایر درمان‌هایی که احتمال آسیب به دندان را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  1. شکستگی دندان پر شده
  2. لب پرشدن روکش دندان
  3. شکستن دندان عصب کشی شده
  4. شکستگی پروتز دندان

باید دانست که علاوه بر دندان هر فرد، ترمیم هایی که برای دندان انجام می دهد هم ممکن می تواند بشکند، مثلا روکش یا پروتز دندان. اینکه چگونه و چرا این پروتزها می شکند، در مقاله پروتز دندان در مشهد بخوانید.

3.ترک‌ عمیق

دندانی که به صورت عمودی ترک می‌خورد (از سطح جونده به سمت پایین به سمت ریشه امتداد می‌یابد) می‌تواند گاهی تا خط لثه یا زیر آن ترک بخورد. با این حال این نوع ترک ناقص محسوب می‌شود؛ بنابراین دندان نصف نمی‌شود و اغلب می‌توان آن را نجات داد.

شکستگی عمودی دندان
شکستگی عمیق دندان

آسیب به پالپ حساس در این نوع ترک‌ها شایع است که در این حالت درمان ریشه لازم است. ترک عمیق دندان‌ها معمولا دردناک هستند و برای جلوگیری از نابودی کامل دندان به توجه اولیه نیاز دارند. اگر نسبت به دندان‌های خود حساس هستید، می‌توانید پس از درمان با استفاده از روکش دندان شکسته اثرات آسیب را به حداقل ممکن برسانید.

شکستگی عمودی دندان

زمانی که یک ترک از سطح به ریشه می‌رسد، شکستگی عمودی دندان است. در این حالت دندان نصف می شود. برای درمان این نوع ترک معمولا دندانپزشکان از کشیدن دندان استفاده می کنند. در کلینیک دندانپزشکی بارانا هزینه کشیدن دندان شکسته با دندان معمولی تفاوتی ندارد.

در برخی موارد در دندان‌های مولر یا همان دندان‌های جلویی که ریشه‌های متعددی هم دارند، می‌توان بخشی از دندان را کشید و بخش سالم دیگر را با انجام درمان ریشه نجات داد. اگر دندان‌های جلوی شما بشکند، برای حذف اثرات آسیب، توصیه می‌شود تا از روش های زیبایی مانند لمینت استفاده کنید.

شکستن عمودی دندان
شکستگی عمودی دندان

شکستگی عمودی ریشه

از علائم شکستگی ریشه دندان شروع شکستگی از قسمت پایین و ریشه است که به سمت بالا و سطح جونده آن گسترش پیدا می‌کند. معمولا درد ریشه دندان شکسته احساس نمی‌شود و ممکن است برای مدت طولانی حتی شناسایی هم نشود. برای ترمیم ریشه دندان شکسته لازم است تا دندان خود را بکشید، مگر این‌که دندانپزشک بتواند با درمان ریشه شکسته، بخشی از دندان را با موفقیت نجات دهد.

4- لب پر شدن دندان

همان طور که اشاره شد این نوع از شکستگی معمولا در دندان های جلویی و بر اثر ضربه یا فشار زیاد به دندان های قدامی ایجاد می شود. در این نوع شکستگی که معمولا در کودکان نیز شایع تر است، در صورت مراجعه سریع به دندانپزشک احتمال بازسازی مجدد دندان وجود دارد. در چنین شرایطی شما می توانید قسمت جداشده دندان را نزد دندانپزشک ببرید تا آن را با کمک چسب مخصوص دندان بچسباند. در صورتی که قسمت جدا شده قابلیت بازسازی نداشته باشد، دندانپزشک با استفاده از مواد همرنگ و لیزر، اقدام به ترمیم دندان آسیب دیده می نماید.

شکستگی دندان های جلویی
قسمت شکسته شده دندان به تشخیص دندانپزشک می تواند قابل بازیابی باشد.

رعایت نکاتی برای پیشگیری از شکستگی دندان

برای پیشگیری از شکستگی دندان  بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  1. از جویدن اجسام سخت مانند شیرینی، استخوان، یخ و موادغذایی سفت خود داری کنید
  2. از ساییدن و فشار بروی دندان ها پرهیز کنید
  3. اگر عادت به دندان قروچه دارید حتما از محافظ دندان(نایت گارد) استفاده کنید
  4. در هنگام انجام ورزش های رزمی محافظ دندان را فراموش نکنید
  5. در صورت وجود ترک در دندان، حتما در سریع ترین زمان ممکن اقدام به درمان کنید
  6. مراجعه منظم به دندانپزشکی جهت معاینه را فراموش نکنید

شکستن دیواره دندان عصب کشی شده

زمانی که دندان عصب کشی می شود، شکسته شدن دیواره دندان به دلیل نازک شدن آن نسبتا امری رایج است. در نظر داشته باشید زمانی که دندانی ترمیم می شود، به معنی این نیست که این دندان از آسیب و عفونت در امان خواهد بود، مثلا شکستن دندان عصب کشی شده که می تواند برای هر فردی دردساز شود و نیاز او را به انجام روکش دندان بیشتر کند.

چسب دندان شکسته

سوال بسیاری از افراد این است که اگر بخشی از دندان بشکند، با استفاده از چسب دندان شکسته آن را به حالت اول برگردانند.این تصور غلط است؛ چراکه چسباندن دندان شکسته امکان پذیر نیست. حتی برخی چساندن با چسب قطره ای را مطرح می کنند که بیشتر شبیه شوخی است.

عوارض چسباندن دندان با چسب قطره ای می تواند باعث عفونت شود و شما را از داشتن نعمت دندان محروم کند. نه تنها خود دندان، بلکه چسباندن روکش دندان با چسب قطره ای هم روشی بی فایده و پرخطر است که از انجام باید و حتما اجتناب کرد. ترمیم دندان شکسته جلو را در این ویدیو ببینید:

بلافاصله بعد از شکستن دندان چه باید کرد؟

در صورت شکستگی دندان اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. دهان خود را با آب گرم بشورید تا  دندان از هرآلودگی و ذراتی خارجی پاک شود
  2. برای جلوگیری از خونریزی یک تکه گاز استریل را بروی ناحیه در حال خونریزی فشار دهید . در صورت عدم نتیجه از چای کیسه ای استفاده کنید.
  3. برای کاهش تورم و درد بسته یخ را روی گونه یا دندان شکسته قرار دهید
  4. اگر امکان مراجعه سریع به دندانپزشک را ندارید دندان را با سیمان دندانپزشکی بپوشانید . سیمان دندانپزشکی را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.
  5. در صورت بروز درد از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

خدمات زیبایی و درمانی در مشهد؛ کلینیک دندانپزشکی بارانا

درمان دندان شکسته به نوع، محل و شدت ترک بستگی دارد. به عنوان مثال ترک مویی دندان معمولا به هیچ درمانی نیاز ندارند. درحالی‌که ترکی که از وسط دندان تا خط لثه امتداد پیدا می‌کند، به درمان فوری نیاز ندارد.

” اگر احساس شکستگی دندان دارید، بهتر است تا به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از عفونت ریشه دندان شکسته جلوگیری کنید. به ما اجازه دهید تا به شما کمک کنیم. مشاوره رایگان کارشناسان کلینیک بارانا این اطمینان خاطر را برای شما ایجاد می‌کند تا با خیالی راحت به این مشکل رسیدگی کنید.” شماره‌های تماس کلینیک📞: 05137609009 – 09157609009 ساعات پاسخگویی: 9 الی 14 و 17  الی 20🕗

کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد
ایجاد کیلومترها لبخند در کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد

سوالات متداول درباره شکستگی دندان

1. درمان خانگی شکستگی دندان به چه صورت است؟

شکستگی دندان درمان خانگی خاصی را ندارد. بهتر است تا شما به‌جای امتحان کردن موارد مختلف روی دندان‌های ارزشمند خود، آن را به یک متخصص بسپارید. درعین حال راه‌هایی وجود دارد که درمان درد دندان شکسته را انجام دهد. اقداماتی همچون شستشوی قسمت شکسته با آب ولرم، فشار با دندان در قسمتی که درحال خونریزی است یا استفاده از موادی که برای پانسمان موقتی در داروخانه‌ها موجود است، همگی می‌توانند درد را کاهش دهند.

2. آیا دندان شکسته را میشود، در خانه چسباند؟

خیر، چسباندن دندان شکسته در خانه یکی از اشتباهاتی است که ممکن است برخی آن را انجام دهند. پانسمان خانگی دندان شکسته با چسب قطره‌ای یا آدامس یا هر چیز دیگر روشی غیراصولی و غیر بهداشتی است که منجر به عفونت دندان و مشکلات حادتر برای ان می‌شود.

3. آیا دندان شکسته درد دارد؟

بستگی به میزان آسیب دارد، اگر آسیب تا سطح مینای دندان باشد و در حد ترک مویی باشد، دردی وجود نخواهد داشت. اگر میزان آسیب تا لثه و ریشه دندان گسترش پیدا کرده باشد، احتمال این‌که از درد شدید باشد، بسیار زیاد است.

4. آیا کامپوزیت دندان شکسته قابل ترمیم است؟

اگر از کامپوزیت دندان به درستی مراقبت شود، طول عمری حدود 5 تا 7 سال دارد و بعد از این مدت به آسانی قابل ترمیم است.

5. شکستگی دندان پر شده به چه علت اتفاق می افتد؟

 ریختن و شکستن دیواره دندان پر شده می تواند بخاطر کیفیت پایین مواد ترمیم، فشار، پوسیدگی دندان ها و حرفه ای نبودن دندانپزشک اتفاق بیوفتد.

دانلود PDF مقاله انواع شکستگی دندان

برای دسترسی به این مقاله در حالت آفلاین فایل pdf آن در اختیار شما عزیزان است. برای مطالعه فایل PDF اینجا را کلیک کنید:

دانلود PDF مقاله انواع شکستگی دندان

4.8/5 - (44 امتیاز)

6 دیدگاه

  1. ایا کامپوزیت شکسته را میتوان موقت تا مراجعه به دندان پزشکی باچسب قطره ای چسباند ?

    مینا
    1. Author

      سلام. به هیچ وجه این کار رو نکنید دوست عزیز چون هم به دندان و لثه های خودتون آسیب می زنید و هم به کامپوزیت ها و هزینه انجامش رو هم بیشتر می کنید. حتی ممکنه باعث عفونت زیر دندان هم بشه . بهتره سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا شکستگی بیشتر نشه

      مریم داوودی
  2. سلام من داداشم دندونش در طی اتفاقی شکست و جدا شد

    تیکه های جدا شده از دندونش رو نگه داشتیم تو آب

    به نظرتون میشه تیکا های جدا شده دندون رو پیش متخصص برد تا بلکه اونا رو به دندون وصل کنه با چسب دندون؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    حسین یاراحمدی
    1. Author

      سلام . هرچه فوری تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا براتون اقدامات لازم رو انجام بده. بهترین کاری که شما تا زمان مراجعه به دکتر می تونید انجام بدید اینه که دندون را در محیط دهان و بزاق فرد نگه دارید. احتمال اینکه دندان در فضای دهان مدت زمان بیشتری زنده بماند، هست. اگه فرد نمیتونه دندون رو در دهانش نگه داره بهتره تا دندان رو در شیر کم چرب قرار بدید تا به عصب های دندان آسیبی وارد نشه. هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید احتمال آسیب به دندون کمتر هست. اگر دیرتر برید در کنار ترمیم دندون نیاز به عصب کشی هم خواهد داشت. سعی کنید دندون شکسته رو از قسمت تاج بگیرید تا به بافت های اصلی و زیرین دندان آسیبی وارد نشه.

      مریم داوودی
  3. درود دندان آسیاب پایین از وسط به سمت دهان (افقی ) ترک مویی برداشته ودرد دارد طبق نظر پزشک تا پایین ادامه دارد ایا ترمیم می‌شود لطفأ راهنمایی بفرمایید

    علی
    1. سلام وقتتون بخیر
      برای بررسی دقیق‌و انتخاب بهترین روش درمانی باید به صورت حضوری به کلینیک مراجعه کنید.

      خانم خیراللهی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد