پیوند استخوان فک برای ایمپلنت

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت – عوارض + مزایا

بازدیدها : 1384 بازدید

پیوند استخوان فک فرایندی است که طی آن به قسمت هایی از فک که در آن استخوان فک تحلیل رفته، حجم و تراکم می افزاید. برای پیوند استخوان از 4 نوع ماده استفاده میشود. پیوند اتو گرافت، پیوند آلو گرافت، پیوند زنو گرافت، پیوند آلو پلاست. در این مطلب تمام این موارد  را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

در چه مواردی پیوند استخوان فک برای ایمپلنت انجام میشود؟

دندان‌ها به دلایل مختلفی مثل پوسیدگی، تصادف، مشکلات لثه و… ممکن است از دست بروند. در صورتی که جای خالی دندان از دست رفته پر نشود، استخوان فک به تدریج تحلیل رفته و کوتاه میشود. از آن‌جا که شرط اصلی داشتن یک ایمپلنت موفق، تراکم و استحکام کافی استخوان است، در مواردی که استخوان فک دچار تحلیل شده باید مرحله پیوند استخوان نیز به مراحل ایمپلنت که در مقاله ایمپلنت دندان مشهد به صورت کامل راجع به آن صحبت کرده ایم اضافه شود.

پیوند استخوان فک جهت کاشت ایمپلنت
با پیوند استخوان فک مقاومت دندان برای کاشت ایمپلنت افزایش می باید.

پیوند استخوان فک به چه روش هایی انجام میشود؟

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت به چهار روش انجام می شود که با توجه به شرایط بیمار و تشخیص متخصص، مناسب ترین آن برای افراد انتخاب می‌شود. در ادامه مطلب این روش ها را به طور مفصل شرح می‌دهیم.

1- پیوند سوکت (پیوند حفره دندان)

پیوند سوکت، بلافاصله بعد از کشیدن دندان جهت جلوگیری از تحلیل استخوان لثه انجام می شود. از این روش برای پر کردن قسمت های کوچکی از فک استفاده می‌شود. بعد از پیوند استخوان فک برای ایمپلنت به روش حفره دندان، 3 الی 6 ماه زمان لازم است که مواد پیوند محکم و دندان آماده کاشت ایمپلنت شود.

2- پیوند قطعه استخوان (بلوک استخوان)

روش بلوک استخوان در مواقعی که حجم زیادی استخوان برای پیوند نیاز باشد استفاده می‌شود. در این روش مواد پیوند با استفاده از پیچ های تیتانیومی نگه داشته می‌شوند. بعد از گذشت 4 الی 6 ماه پیوند بهبود پیدا کرده و آماده کاشت ایمپلنت می‌شود.

پیوند استخوان فک به روش بلوک استخوان
از این روش برای حفظ استخوان و افزایش مقاومت آن در تحلیل های شدید لثه استفاده میشود.

3- لیفت سینوس

سینوس ها سوراخ‌هایی هستند که در نزدیکی مجرای تنفس بینی و استخوان های بالایی فک قرار دارند. زمانی که تحلیل استخوان در قسمت دندان های آسیاب فک بالا اتفاق افتاده باشد و قصد پیوند استخوان فک بالا را داشته باشیم، لیفت سینوس انجام می‌شود. به اینصورت که لایه غشای سینوس‌ شکافته می‌شود و پس از قرار گرفتن مواد پیوند استخوان فک در آن، بخیه زده می‌شود.

پیوند استخوان فک بالا به روش لیفت سینوس
از این روش برای افزایش ارتفاع استخوان فک بالا استفاده میشود تا هنگام کاشت ایمپلنت ، ایمپلنت وارد فضای سینوسی نشود.

4- افزایش ریج

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت به روش افزایش ریج در مواردی استفاده میشود که ارتفاع یا عرض استخوان در ناحیه ای که قرار است ایمپلنت انجام شود کافی نباشد. در این مواقع سطح و ارتفاع لازم برای نگه داشتن ایمپلنت از روش افزایش ریج به استخوان فک افزوده میشود.

برای پیوند استخوان فک از چه موادی استفاده میشود؟

مواد مورد استفاده در پیوند استخوان فک از منابع مختلفی تامین میشوند و همگی از سازگاری بالایی با بدن انسان برخوردارند. در ادامه هر یک از این موارد را به طور کامل توضیح داده ایم:

اتو گرافت: در اتوگرافت از استخوان های خود بیمار برای پیوند استفاده میشود. این روش معمولاً اولین انتخاب متخصصان ایمپلنت می باشد، چون در این گرافت ها سلول های زنده ای وجود دارد که به رشد سریع تر استخوان کمک می‌کند. همچنین امکان انتقال بیماری در این روش صفر است. اصلی ترین ایراد روش اتو گرافت هم این است که برای استخراج استخوان به یک جراحی دیگر در قسمت دیگری از بدن نیاز است.

بهترین قسمت های بدن برای برداشت استخوان عبارتند از:

  1. استخوان چانه(قسمت عقب فک پایین)
  2. لگن یا استخوان ساق
پیوند استخوان با مواد اتو گرافت
مواد اتو گرافت از بدن خود بیمار گرفته میشود و سازگارترین نوع مواد پیوند استخوان با بدن انسان است.

آلو گرافت: در پیوند به روش آلو گرافت، استخوان از افراد متوفی تهیه و در بانک های مخصوص نگهداری میشود. استخوان مورد نیاز در این روش بدون احتیاج به جراحی دوم و به راحتی در دسترس است، اما احتمال ضعیفی وجود دارد که بدن فرد گیرنده آن را نپذیرد.

زنو گرافت: زنو گرافت ها پیوند های استخوانی می باشند که دارای مواد استریل غیر آلی از استخوان سایر موجودات (معمولا گاو) هستند. بزرگترین عیب روش زنو گرافت این است که امکان استخوان سازی در آن وجود ندارد.

آلو پلاست:  در آلو پلاست از مواد سنتزی برای تشکیل استخوان استفاده میشود. مواد سنتزی با تحریک سلول های بدن باعث استخوان سازی بدون پیوند میشوند. احتمال عفونت در این روش خیلی کمتر از روش زنو و آلو گرافت می باشد، اما اثر بخشی آن نیز ضعیف تر از سایر روش هاست.

هزینه پیوند استخوان فک در کلینیک بارانا

برای هزینه پیوند استخوان فک نمیتوان مقدار مشخصی تعیین کرد، چون تعرفه ی آن با توجه به روش و مواد مورد استفاده و نیز میزان پیوند مورد نیاز متفاوت است. انجام پیوند استخوان فک پایین یا پیوند استخوان فک بالا هم در قیمت این جراحی تاثیر گذار است. قیمت پیوند استخوان با استفاده از استخوان خود فرد (اتو گرافت) بیشتر از سایر روش ها است، چون باید دو جراحی روی بیمار صورت بگیرد و هزینه بستری، بیهوشی و.. هم به هزینه ها اضافه میشود.

” در کلینیک دندانپزشکی بارانا، پیوند استخوان فک زیر نظر بهترین متخصص ایمپلنت مشهد انجام میشود. توصیه میشود برای اطلاع از هزینه حدودی پیوند استخوان فک به صورت حضوری توسط متخصص معاینه شوید.”

تلفن های تماس با کلینیک تخصصی دندانپزشکی بارانا مشهد جهت مشاوره رایگان و دریافت نوبت:

0513760900909157609009 

قیمت پیوند استخوان فک در کلینیک بارانا
هزینه پیوند استخوان فک در بارانا با توجه به شرایط بیمار تعیین میشود.

مراقبت های بعد از پیوند استخوان فک

  1. پرهیز از انجام فعالیت های سنگین
  2. مصرف خوراکی ها و نوشیدنی ها به صورت سرد یا ولرم
  3. خودداری از مصرف غذاها و خوراکی های سفت
  4. استفاده از مسکن در صورت احساس درد
  5. استفاده از کمپرس یخ جهت کاهش تورم
  6. چند روز پس از جراحی دهان خود را با محلول آب و نمک شست و شو دهید.
  7. استفاده از مسواک نرم و نخ دندان
  8. تا یک هفته بعد از عمل ازمصرف دهانشویه خودداری کنید
  9. تا دوهفته پس از عمل پیوند استخوان فک از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.
  10. از نوشیدن انواع نوشیدنی ها با نی بپرهیزید.

عوارض پیوند استخوان فک

پیوند استخوان هم مانند هر جراحی دیگری در کنار مزایا، عوارض موقتی هم در پی دارد. برخی از مهم ترین عوارض پیوند استخوان فک عبارتند از:

  1. تورم در ناحیه ای که جراحی صورت گرفته است
  2. حساسیت دندان نسبت به گرما و سرما
  3. درد و خونریزی
  4. احتمال پس زدن پیوند توسط بدن بیمار

البته جای نگرانی نیست، چون تمام این عوارض کوتاه مدت هستند و در صورت انجام صحیح مراقبت های بعد از عمل به مرور زمان از بین می روند.

مراحل پیوند استخوان

اولین مرحله معاینه توسط دندانپزشک می باشد. در این مرحله دندانپزشک سلامت دندان و لثه فرد را بررسی می‌کند و سپس با استفاده از اسکن دهان، میزان تحلیل رفتن استخوان تعیین می‌شود. جراح فک و دندان مراحل درمانی و روش مناسب برای پیوند استخوان فک را با بیمار در میان می‌گذارد و روند درمان را برای او توضیح می‌دهد.

مرحله بعد شروع جراحی است. ابتدا متخصص با استفاده از بی حسی ناحیه ای که قرار است مورد جراحی قرار بگیرد را بی حس می‌کند، سپس با ابزار مخصوص لثه را شکاف میدهد تا دسترسی به ریشه و استخوان مقدور شود.

مرحله بعد تمیز کردن کامل ریشه دندان و استفاده از مواد پیوند استخوان می‌باشد. در نهایت دندانپزشک برای محافظت بیشتر روی مواد پیوند، یک غشا سلولی قرار میدهد و پس از آن بافت لثه را با بخیه در محل قبلی آن قرار می‌دهد.

فیلم پیوند استخوان فک

در ویدئوی زیر میتوانید مراحل پیوند استخوان به روش های مختلف را مشاهده نمایید.

پیوند استخوان فک برای چه افرادی مناسب است؟

  1. کسانی که قصد دارند ایمپلنت انجام دهند، اما استخوان فک آنها از نظر استحکام و ارتفاع شرایط خوبی ندارد و با پیوند استخوان استحکام و تراکم کافی برای کاشت ایمپلنت را به وجود می آورند.
  2. افرادی که مبتلا به بیماری های پریودنتال هستند؛ ممکن است در قسمت هایی دچار تحلیل استخوان فک باشند. این افراد حتی اگر قصد انجام ایمپلنت نداشته باشند، برای افزایش مقاومت دندان های خود احتیاج به پیوند استخوان خواهند داشت.
  3. افرادی که دچار سانحه و حادثه در استخوان فک و لثه های خود شده اند.
  4. افرادی که دچار مشکلات و نقص های مادرزاتی  و ژنیکی در فک خود هستند.

سوالات رایج درباره پیوند استخوان

1. آیا پيوند استخوان فک درد دارد؟

در حین انجام جراحی به دلیل بی حس بودن هیچ دردی احساس نمی‌شود، اما پس از آن ممکن است در ناحیه برش و بخیه خورده کمی درد احساس کنید که با مصرف مسکن و آنتی بیوتیک هایی که متخصص ایمپلنت تجویز می‌کند درد آن قابل تحمل خواهد شد.

2. پیوند استخوان فک برای چه افرادی انجام نمی‌شود؟

بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان شیمی درمانی هستند و بیماران دیابتی این گروه از افراد بنا به تشخیص دندانپزشک امکان انجام پیوند استخوان فک را ندارند.

3. پیوند استخوان فک چه مزایایی دارد؟

افزایش مقاومت و قدرت فک برای کاشت ایمپلنت و نیز حفظ استخوان ها؛ از مهم ترین مزایای پیوند استخوان فک می باشد.

4.آیا احتمال شکست در پیوند استخوان وجود دارد؟

در بیشتر مواقع این عمل با موفقیت انجام می شود و احتمال شکست کم است اما در صورتی که درد و تورم بعد از گذشت یک هفته بیشتر شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

5.مدت زمان لازم برای جوش خوردن پیوند استخوان چقدر است؟

بعد از گذشت دو هفته علائم جراحی از بین می رود اما برای بهبودی کامل استخوان پیوند زده 3تا9 ماه زمان لازم است. پس از بهبودی کامل ایمپلنت دندان انجام می شود.

6.عمل پیوند استخوان چه مدت طول می کشد؟

عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت  با روش های مختلفی انجام مي شود، اما معمولا بین یک تا دو ساعت زمان می برد.

7.بعد از عمل پیوند استخوان چگونه بخوابیم ؟

بعد از عمل بهتر است تا چند روز به پشت بخوابید و سر خود را بالابگیرید. این کار احتمال خونریزی  و تورم را کاهش می دهد.

دانلود فایل PDF مقاله پیوند استخوان فک

برای دسترسی به مطالب این مقاله به صورت آفلاین، از طریق لینک زیر فایل پی دی اف آن را دانلود کنید:

دانلود فایل PDF

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد