ارتودنسی و کامپوزیت؛ دو روش موثر در داشتن لبخند زیبا

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ | کلینیک دندانپزشکی بارانا

بازدیدها : 2201 بازدید

کسانی که می‌خواهند لبخند زیبایی داشته باشند، ممکن است این سوال برایشان پیش آید که ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ کلینیک دندان پزشکی بارانا در مشهد می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

ارتباط با کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد
کلینیک بارانا بهترین دندانپزشکی مشهد با پرسنل مجرب در خدمت شماست.

تفاوت های ارتودنسی با کامپوزیت چیست؟

برای این‌که بدانید آیا ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت، دانستن تفاوت‌های این دو روش خالی از لطف نیست. روش های درمان‌ زیبایی دندان مانند کامپوزیت انتخاب بسیاری از بیماران است؛ چراکه می‌تواند نتایج سریع را در مدت زمان کوتاهی به شما ارائه دهد.

در این روش شما می‌توانید دندان‌های خود را سفید کنید و آن‌ها را صاف‌تر نشان دهید. این نتایج در خصوص ارتودنسی هم صدق می‌کند، اگرچه مدت درمان آن به‌طور قابل‌توجهی نسبت به کامپوزیت بیشتر است. با این حال شما با انجام ارتودنسی دندان‌هایتان را بدون افزودن مواد غیرطبیعی به آن‌ها زیبا و یکدست می‌کنید و پس از برداشتن براکت‌ها، دندان‌های کاملا طبیعی و صافی را خواهید داشت.

به طور کلی نمی‌توان گفت که ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؛ چراکه هر کدام مزایا و معایبی دارد که نمی‌تواند برتری دیگری را نفی یا اثبات کند. ارتودنسی با تمام مزیت‌ها و ماندگاری که برای شما به همراه دارد، در آن امکان بازگشت دندان‌ها به حالت اولیه وجود دارد. امکان آفت دهان و پوسیدگی در مدت زمانی که دندان در حالت ارتودنسی است، بیشتر می‌شود. علاوه بر این، شما نزدیک به 2 سال از مصرف غذاهای سفت یا خوراکی‌هایی همچون آجیل، بلال، آدامس و… محروم خواهید بود. ضمن این‌که هرگونه فشار زیاد بر براکت‌ها ممکن است آن‌ها را بشکند و هزینه‌ و دردسر مضاعف را برای شما به همراه داشته باشد.

موضوع این مقاله می‌تواند با موضوع موردنظر شما مرتبط باشد، برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: کامپوزیت دندان در مشهد

قیمت ترمیم دندان در ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

اگر منظور از بهتر بودن همان ارزان‌تر بودن ارتودنسی یا کامپوزیت است باید گفت که قیمت‌ها در کامپوزیت دندان به مراتب پایین‌تر از ارتودنسی دندان است. علاوه بر این کامپوزیت یک شیوه درمانی و زیبایی کم تهاجمی‌تری نسبت به ارتودنسی محسوب می‌شود. توصیه اکید می‌شود که فریب تبلیغات ارزان بودن برخی از کامپوزیت‌ها را نخورید و دندان‌های🦷 ارزشمند خود را فدای قیمت پایین نکنید.

از آن‌جایی که انجام کامپوزیت معمولا به 2 یا 3 جلسه بیشتر نیاز ندارد، قیمت آن کمتر از ارتودنسی است. در ارتودنسی ثابت به این صورت است که شما باید چند بار به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا قالب‌گیری انجام شود و براکت‌ دندان در دهان شما قرار گیرد. هزینه چسباندن براکت ارتودنسی یکی دیگر از مواردی است که این شیوه درمانی را از کامپوزیت گران‌تر می‌کند.

تمام این موارد زمان‌بر و به تبع آن هزینه‌بر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که کامپوزیت‌ها هم می‌توانند در نوع خود گران باشند. استفاده برخی از دندانپزشکان از بهترین مارک کامپوزیت دندان می‌تواند علت تفاوت قیمت‌ها در کلینیک‌ها باشد.

معمولا هزینه ارتودنسی بیشتر از قیمت کامپوزیت است
مقایسه هزینه‌ها در ارتودنسی و کامپوزیت

برای اصلاح خط لبخند، ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

افراد بسیاری هستند که زیباترین لبخند را می‌خواهند داشته باشند؛ بنابراین برای دستیابی به این هدف ترجیح می‌دهند از هر دو روش ارتودنسی و کامپوزیت استفاده کنند. اگر بخواهید بدانید کدام روش را ابتدا باید انجام دهید، ارتودنسی در اولویت قرار می‌گیرد؛ چراکه ممکن است که به کامپوزیت بعد از ارتودنسی نیازی نداشته باشید. علاوه بر این شما با انجام ارتودنسی بدون کامپوزیت، درصد بیشتری از ساختار دندان خود را حفظ کرده‌اید. تاثیر ارتودنسی بر چهره بسیار واضح است، به همین جهت است که بسیاری از افراد سختی‌های انجام آن را در مدت زمانی نسبتا طولانی تحمل می‌کنند تا از نتایج حاصل شده رضایت کافی را داشته باشند.

برای این‌که یک لبخند زیبا داشته باشید و سلامت دهان و دندان شما تضمین شود، داشتن 3 فاکتور مهم است. این فاکتورها عبارتند از:

رنگ دندان

در خصوص رنگ دندان در قبل و بعد از ارتودنسی تفاوت زیادی ایجاد نمی‌شود، حتی در برخی از موارد به دلیل سختی مسواک زدن و نخ کشیدن ممکن است رنگ دندان‌های شما زردتر هم بشود. این در حالی است که در کامپوزیت دندان با قرار دادن روکش سرامیکی بر سطح دندان رنگ آن بسیار شفاف می‌شود. تفاوتی ندارد که شما یک یا چند دندان را بخواهید کامپوزیت کنید، این امکان در کامپوزیت برای شما وجود خواهد داشت که رنگ آن دقیقا مطابق سایر دندان‌های شما شود و حتی بارها و بارها تغییر کند.

امکان تغییر رنگ در کامپوزیت دندان وجود دارد
امکان تغییر رنگ دندان یکی از مزایای استفاده از کامپوزیت به حساب می‌آید

در نظر داشته باشید که اگر صرفا برای سفید کردن دندان‌های خود کامپوزیت را انجام دهید، پیش از آن روش‌های آسان‌تر دیگری هم مانند جرم‌گیری و بلیچینگ وجود دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید. زمانی بهتر است از کامپوزیت استفاده کنید که پوسیدگی دندان شما عمیق‌ باشد و جرم‌گیری و بلیچینگ به تنهایی پاسخگو نباشند.

موضوع این مقاله می‌تواند مکمل موضوع مورد نظر شما باشد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: جرم گیری دندان در مشهد و فواید آن

شکل دندان

ارتودنسی نامرتبی، کجی یا شلوغی دندان‌های شما را می‌تواند اصلاح کند. این در حالی است که کامپوزیت فقط برای رفع نواقص جزئی یا شکاف بین دندان‌ها انجام می‌شود.

در کامپوزیت شکستگی‌ها، کوتاهی و بلندی‌های جزئی همگی قابل اصلاح است. فاصله بین دندان‌های جلویی یکی دیگر از مسائلی است که بسیاری افراد از آن ناراضی‌اند، کامپوزیت دندان فاصله دار در چنین مواقعی خیلی خوب جواب می‌دهد.

موقعیت دندان

زمانی که دندان‌های شما نامتقارن هستند، فک شما جلوتر یا عقب‌تر از حالت طبیعی خود قرار می‌گیرد. در این صورت است که انجام ارتودنسی دندان ضروری می‌شود، اما در برخی موارد افراد به دلخواه خود می‌خواهند ارتودنسی را انجام دهند، در اینجاست که ممکن است سوال ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت، افراد را سردرگم کند. دقت کنید که کامپوزیت برای ناهمواری‌های جزئی دندان کاربرد دارد و نمی‌توان آن را صرفا به عنوان یک شیوه درمانی درنظر گرفت.

با استفاده از مواد کامپوزیت می‌توانیم شکاف‌های بین دندان‌ها را پر کنیم، شکل آن‌ها را تغییر دهیم و طوری به نظر برسند که انگار به طور طبیعی صاف هستند. کامپوزیت دندان های نامرتب را می‌توان در یک روز انجام داد، در حالی که ارتودنسی ممکن است دو سال طول بکشد تا شما را به نتایج دلخواه برساند. در واقع هر دو شیوه مزایا و معایبی دارند که انتخاب یک گزینه برتر را غیرممکن می‌کند.

اصلاح فک با ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

برای آن‌که بدانید برای اصلاحات فک شما ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت، لازم است ابتدا کارکرد هر یک از این شیوه‌ها را بدانید.

ارتودنسی برای اصلاح قرارگیری نامناسب دندان‌ها کاربرد دارد و هدف آن صاف کردن یا حرکت دادن دندان‌ها به منظور بهبود موقعیت آن‌ها در داخل دهان است. یکی از مزایای ارتودنسی می‌تواند بهبود ظاهر لبخند شما باشد. در ارتودنسی دندان‌های شما فشار وارد می‌کند و به آرامی موقعیت آن‌ها را در یک دوره زمانی اصلاح می‌کنند تا زمانی که زمان برداشتن آن‌ها فرا می‌رسد، مجموعه دندان‌های پایین و بالایی شما کاملا در یک راستا قرار گیرند.

ارتودنسی یکی از راه های اصلاح خط لبخند است
اصلاح مشکلات فک با انجام ارتودنسی

چه زمانی باید از ارتودنسی یا کامپوزیت استفاده کرد؟

دندان‌های کج می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما می‌تواند به روش‌های مختلفی هم این نواقص برطرف شود. با تکنیک‌های مدرن دندانپزشکی برخی از درمان‌ها وجود دارد که بیماران می‌توانند برای دستیابی به دندان‌های صاف و در نتیجه لبخندی کامل انجام دهند.

ممکن است شما از کودکی دندان‌های کجی را از والدین خود به ارث برده باشید و بدون تقصیر خودتان از این مشکل رنج می‌برید. از طرف دیگر، ممکن است در مانند تعداد زیادی از کودکان، انگشت شست خود بمکید یا اسباب‌بازی‌های خود را با دندان لمس کنید، تمام این موارد ممکن است باعث ایجاد این مشکلات در دندان‌های شما شود؛ در نتیجه ممکن است شما بیشتر عمر خود را با دندان‌های کج زندگی کنید و اعتماد به نفس شما به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. احتمالا در جستجوی درمان خود، با سوال‌هایی از قبیل آیا مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی امکان‌پذیر است یا آیا ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت، مواجه شده‌اید، اما پاسخ مناسبی برای آن‌ها نیافته‌اید، این مقاله پاسخ سوالات شما را خواهد داد.

اگر به زبان ساده بگوییم، درمان به شیوه ارتودنسی دندان‌های شما را در یک دوره زمانی نسبتا طولانی، ثابت و صاف نگه می‌دارد تا دندان‌هایی که قبلا نامرتب بوده‌اند، صاف شوند. از طرف دیگر دندانپزشک از روش‌های دیگری مانند جرم‌گیری یا بلیچینگ یا کامپوزیت ونیر برای تغییر ظاهر دندان‌ها استفاده می‌کند تا صاف به نظر برسد.

موضوع این مقاله می‌تواند مکمل موضوع مورد نظر شما باشد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: بلیچینگ دندان در مشهد

خدمات کامپوزیت و ارتودنسی در مشهد؛ کلینیک دندانپزشکی بارانا

دندان پزشکی بارانا  در مشهد از بهترین کلینیک‌ها در حوزه خدمات زیبایی و ترمیمی دندان است. ما سخت در تلاشیم تا مطمئن شویم، شما بیشتر می‌خندید. شما می‌توانید پیش از مراجعه به دندانپزشکی بارانا با آگاهی از راه های مرتب شدن دندان با مشاوره رایگان از کارشناسان ما با اطمینان خاطر به این کلینیک مراجعه کنید.” برای اطلاعات بیشتر شماره تماس‌های 0513760900909157609009 این مجموعه پاسخگوی شما خواهد بود.

کلینیک دندانپزشکی بارانا
کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد

سوالات متداول

1.آیا برای کامپوزیت دندان را می تراشند؟

مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت دندان این است که دندان‌ها تراشیده نمی‌شود و مینای دندان تا حد زیادی حفظ می‌شود. فقط در برخی از شیوه‌های ترمیمی است که گاهی همراه با کامپوزیت لایه نازکی از دندان برداشته می‌شود. در خصوص این سوال نمی‌توان با قطعیت جواب داد که دندان تراش می‌خورد یا نه؛ چراکه کاملا به شرایط درمان بیمار بستگی خواهد داشت.

2.چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟

تمام افرادی که درصدد اصلاح خط لبخند خود هستند، می‌توانند کامپوزیت دندان را انجام دهند، اما در برخی از شرایط ممکن است به نتیجه دلخواه خود نرسند. افرادی که عادت سایش دندان یا دندان قروچه دارند، کامپوزیت چندان فایده‌ای نخواهد داشت. علاوه بر این، افرادی که بهم ریختگی دندان‌هایشان زیاد است یا از بیماری‌های لثه رنج می‌برند، بهتر است کامپوزیت دندان را انجام ندهند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص آشنایی با انواع جراحی لثه کلیک کنید.

3.آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان میشود؟

زمانی که از ارتودنسی به عنوان یک شیوه درمانی استفاده می‌شود، برای آن‌که دندان‌ها ردیف و مرتب در کنار هم قرار گیرند، باید کمی جابه‌جا شوند. همین مسئله باعث می‌شود تا بیمار احساس لق‌شدگی دندان به او دست دهد. این حس موقتی بوده و بعد از برداشتن براکت‌ها لق شدگی دندان از بین می‌رود.

4بهترین سن برای انجام ارتودنسی چه زمانی است؟

درمان ارتودنسی در بین نوجوانان بیش از سایرین رایج است؛ چراکه اغلب در این سن است که مشکلات دندانی در افراد بروز پیدا می‌کند. ارتودنسی برای بزرگسالان هم می‌تواند مجموعه‌ای از چالش‌ها را به همراه داشته باشد؛ چراکه مراقبت از براکت‌ها در بعضی از موارد می‌تواند دشوار باشد. افرادی که بیشتر در اجتماع هستند، اضطراب زیادی نسبت به پوشاندن دندان‌های خود دارند؛ چراکه براکت‌ها لبخند شما را پنهان می‌کند، اگرچه در پایان درمان، ارزش زمان صرف شده برای پوشیدن آن‌ها وجود دارد.

فایل PDF مقاله ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

مقالات با نهایت دقت و با تحقیق فراوان نوشته شده است. برای زمانی که آفلاین هستید، فایل pdf این مقاله را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. برای داشتن فایل این مقاله کلیک کنید:

فایل PDF مقاله ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

4.9/5 - (37 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد