اهمیت بهداشت دهان و دندان با انواع سکته

رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از سکته

بازدیدها : 1447 بازدید

شاید برای شما سوال باشد که آیا بهداشت دهان و دندان و سکته با هم مرتبط هستند؟ جالب است بدانید که بهداشت دهان و دندان به سلامت عمومی ما تاثیر به سزایی دارد. دهان خانه هزاران باکتری است که برخی از آنها با بیماری‌های دهان مرتبط هستند که می‌تواند منجر به مشکلاتی در سایر نقاط بدن شود. بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد و احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

بهترین دندانپزشکی مشهد
جهت دریافت نوبت از کلینیک بارانا با شماره های درج شده در تصویر تماس بگیرید.

سکته مغزی چیست؟

برای درک اهمیت بهداشت دهان و دندان و ارتباط با سکته، ابتدا باید بدانیم که سکته مغزی چیست و چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آن هستند.
سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که یک رگ خونی در مغز می‌ترکد، یا لخته خون مانع از رسیدن اکسیژن به مغز می‌شود. فردی که سکته مغزی را تجربه می‌کند، علائم فیزیکی از خود نشان می‌دهد که ممکن است شامل افتادگی صورت، ضعف بازو، تکلم و اختلال در گفتار باشد.
گروه‌های خاصی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند:

  • افراد بالای 65 سال: خطر سکته مغزی با افزایش سن افزایش می‌یابد و اکثر قربانیان سکته 65 سال یا بالاتر هستند.
  • افرادی که سبک زندگی ضعیفی را انتخاب می‌کنند: سبک زندگی بی‌تحرک، سیگار کشیدن، چاقی، و بیماری‌هایی که می‌توانند در اثر آنها ایجاد شوند (مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت) باعث سکته مغزی می‌شوند.

مطالعات اخیر نشان داده است که بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، عموماً بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند. متأسفانه، بهداشت دهان و دندان اگر ضعیف باشد به طور کلی منجر به ایجاد بیماری لثه می‌شود.

توضیح سکته مغزی
سکته مغزی در افراد بالای 65 سال و کسانی که سبک زندگی ضعیفی دارند شایع است

ارتباط بهداشت دهان و دندان با سکته مغزی چگونه است؟

ارتباط اصلی بین بیماری لثه و سکته، التهاب است. فراوانی باکتری‌های مرتبط با بیماری لثه، باعث ایجاد التهاب و در نتیجه عفونت دهان میشود. متأسفانه، این عفونت باکتریایی می‌تواند وارد جریان خون شود و احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد که منجر به سکته می‌شود.

بیماری لثه یک نوع عفونت است که می‌تواند به بافت‌ها و استخوان‌های نگهدارنده دندان آسیب برساند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی خطر در ارتباط با سکته مغزی است. به طور کلی بیماری لثه با سایر بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان‌ها مرتبط است.

اهمیت بهداشت دهان و دندان را نباید دست کم گرفت؛ چرا که باکتری‌های دهان با مشکلاتی مانند بیماری قلبی، دیابت، مشکلات بارداری، زوال عقل و سکته مغزی مرتبط هستند. تحقیقات نشان داده است که اگر باکتری‌های دهان راهی به جریان خون پیدا کنند، ممکن است باعث افزایش سطح پروتئین واکنشی C شوند. این امر می‌تواند نشان‌دهنده التهاب در رگ‌های خونی باشد و در نهایت نشانی از افزایش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی در آن فرد نیز است.

تاثیر بهداشت دهان بر سکته مغزی
عدم رعایت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی خطر در ارتباط با سکته مغزی است

سلامت دهان و پیشگیری از سکته مغزی

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان که می‌تواند منجر به سکته شود، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان به دندانپزشکی مراجعه کنید. با این کار نه تنها به حفظ سلامت دهان خود کمک می کنید، بلکه بر سلامت کلی خود نیز تاثیر میگذارید.

اگر مشکلات سلامت دهان و دندان دارید، ضروری است که در اسرع وقت آنها را درمان کنید. این کار به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی کمک می‌کند. اگر در مورد سلامت دهان و دندان خود یا خطر سکته مغزی نگران هستید، در جلسه بعدی با دندانپزشک خود صحبت کنید. یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا خطرات احتمالی در بدن خود را ارزیابی کنید و برنامه‌ای برای حفظ سلامت دندان و دهان خود ایجاد نمایید.

بسیار مهم است که از یک روتین مراقبت از دهان و دندان برای محافظت از سلامت خود استفاده کنید. شما می‌توانید از یک تیم دندانپزشکی مطمئن برای کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان جهت پیشگیری از بیماری‌های دهانی کمک بگیرید. کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد با دندانپزشکان و مشاوران مجرب از جمله کلینیک‌هایی است که می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از بروز سکته
با رعایت بهداشت دهان، از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کنید.

اهمیت بهداشت دهان و دندان و ارتباط با انواع سکته

باکتری‌هایی که لثه‌ها را آلوده می‌کنند و باعث التهاب لثه و بیماری پریودنتیتال می‌شوند به رگ‌های خونی در سایر نقاط بدن نیز می‌روند و باعث التهاب و آسیب رگ‌های خونی می‌گردند. در نتیجه ممکن است لخته‌های خون، حمله قلبی و سکته مغزی را به دنبال داشته باشند.
هنگامی که باکتری‌ها این مشکل را ایجاد می‌کنند، پاسخ ایمنی بدن به آن التهاب است. التهاب باعث آسیب عروقی در سراسر بدن، از جمله قلب و مغز می‌شود.

متخصص جراحی لثه در مشهد برای درمان بیماری عفونت لثه یا پریودنتال نوع جراحی را با توجه به وضعیت دهان شما مشخص می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد بیماری پریودنتیتال و جراحی لثه در مشهد کلیک کنید.

ممکن است هیچ ارتباط مستقیمی بین بیماری لثه و بیماری قلبی عروقی وجود نداشته باشد. دلیل اینکه احتمال دارد با هم رخ دهند این است که یک عامل سوم (مانند سیگار کشیدن) وجود دارد. این مورد، یک عامل خطر برای هر دو شرایط است. سایر افراد مبتلا شامل افراد با مراقبت‌های بهداشتی ضعیف و کسانی که نسبت به ورزش کردن بی توجه می‌‌باشد. به طور کلی افرادی که از سلامت خود به خوبی مراقبت نمی‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و مغزی به واسطه سلامت پایین دهان در آنها بیشتر باشد.

ارتباط سلامت دهان و انواع سکته
بیماری و باکتری‌های لثه باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود.

شناخت بیماری لثه

بیماری لثه یک بیماری قابل پیشگیری است که به واسطه رشد بیش از حد باکتری‌ها در دهان ایجاد می‌شود. بیماری لثه که با لثه‌های قرمز و متورم که از دندان جدا شده و به راحتی خونریزی می‌کنند مشخص می‌شود، مراحل متعددی دارد و می‌تواند با درمان مناسب برطرف شود.

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری لثه، پیروی از اقدامات بهداشت دهان و دندان و پیروی از توصیه‌های دندانپزشک نظیر دو بار مسواک زدن در روز، استفاده از نخ دندان و دهانشویه، جویدن آدامس بدون قند بین وعده‌های غذایی (زمانی که مسواک در دسترس نیست) است. حداقل دو بار در سال برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دهانشویه یک محلول شستشو است که خطر بیماری لثه و التهاب را کاهش می‌دهد و در کنار نخ دندان و مسواک برای بهداشت دهان و دندان بسیار مفید خواهد بود.

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده مشکلات لثه باشد عبارتند از:

  • لثه‌های متورم، قرمز، حساس یا لثه‌هایی که به راحتی خونریزی می‌کنند
  • چرک بین دندان و لثه
  • بوی بد دهان
  • رسوبات قهوه‌ای سفت در امتداد خط لثه
  • لق شدن دندان‌ها یا دندان‌هایی که از هم دور می شوند
شناسایی بیماری لثه
یکی از علائم بیماری لثه، لثه‌های قرمز و متورم است که از دندان جدا شده و به راحتی خونریزی می‌کنند است

پیشگیری از بیماری لثه

آیا هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه‌های شما خونریزی می‌کند؟ اگر چنین است، این موضوع طبیعی نیست و مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن هرگز نباید باعث این امر شود.

خونریزی لثه نشانه اصلی ژنژیویت است که یک شکل برگشت‌پذیر از بیماری لثه می‌باشد. زمانی که ژنژیویت ادامه پیدا کند، می‌تواند منجر به بیماری پریودنتال (پریودنتیت)، یک نوع جدی‌تر از بیماری لثه شود. در نتیجه ممکن است به استخوان زیرین گسترش یابد و باعث از دست دادن دندان گردد.

در ادامه گام‌های مهمی را که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری لثه انجام دهید، بررسی شده است:

  1. حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. بهترین زمان مسواک زدن صبح و قبل از خواب و همچنین بعد از میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی است.
  2. حداقل یک بار در روز تمام دندان‌های خود را نخ دندان بکشید تا مناطقی که مسواک شما به آنها دسترسی ندارد تمیز شود.
  3. ویزیت‌های منظم دندانپزشکی را انجام دهید (حداقل هر شش ماه یک بار).
  4. در اسرع وقت هرگونه مشکل دندانی مانند خونریزی یا تورم لثه را به دندانپزشک خود گزارش دهید.

پیروی از این نکات مراقبت از دهان می‌تواند به شما کمک کند؛ نه تنها از بیماری لثه و عواقب دهانی آن جلوگیری کنید، بلکه ممکن است به شما در به حداقل رساندن خطر مشکلات مرتبط با سلامتی مانند سکته نیز کمک نماید.

جلوگیری از بیماری لثه
خونریزی لثه نشانه اصلی ژنژیویت است که یک شکل قابل درمان از بیماری لثه می‌باشد.

مراقبت از دهان پس از سکته

ضعف جسمانی، عدم هماهنگی و مشکلات شناختی که می‌تواند همراه با سکته مغزی باشد ممکن است فرد را از حفظ بهداشت دهان و دندان باز دارد. مراقبت از دهان می‌تواند یک کار چالش برانگیز برای کسانی باشد که هر گونه اختلال در عملکرد حرکتی دارند. مراقبت از دهان اغلب در طول توانبخشی سکته نادیده گرفته می‌شود. این بی‌توجهی به بهداشت دهان در بیماران منجر به پوسیدگی، بیماری پریودنتال و هالیتوزیس می‌شود.

از دست دادن حواس، ضعف عضلات صورت و عوارض جانبی داروها می‌تواند بیماران را در معرض خطر بالای مشکلات دندانی قرار دهد. به علاوه فلج زبان و دهان می‌تواند باعث شود که بیماران متوجه وجود غذا در دهان یا لای دندان نشوند. مراقبت از دهان حتی برای بیمارانی که تغذیه لوله‌ای دارند نیز مهم است؛ زیرا تنش عضلانی دهان اغلب آنها را از دریافت مراقبت‌های دهانی مناسب باز می دارد.

اگر تجربه سکته را داشته‌اید، حفظ بهداشت دهان و دندان همچنان مهم است تا از عوارض بعدی جلوگیری کنید. ارتباط احتمالی بین بهداشت ضعیف دهان در بیماران پس از سکته، افزایش خطر پنومونی آسپیراسیون (پنومونی آسپیراسیون، عفونت ریه در صورت بازگشت غذا است.) را به همراه خواهد داشت که گاهی اوقات می‌تواند کشنده باشد.

رعایت بهداشت دهان پس از سکته
در صورت عدم رعایت بهداشت دهان، خطر عفونت ریه بیماران مبتلا به سکته مغزی را تهدید خواهد کرد

بهداشت دهان و دندان کودکان

بیماری‌های دهان و دندان در هر سنی ممکن است رخ دهد و این برای کودکان نیز صدق میکند. اگر والدین اهمیت بهداشت دهان و دندان کودکان را نادیده بگیرند احتمال بروز هرگونه پوسیدگی نیز وجود دارد. با پوسیدگی دندان‌های شیری، فضای رشد دندان‌های دائمی دچار مشکل میشود و در آینده فرزندان از نامرتبی دندان رنج خواهند برد.

نتیجه‌گیری

“یک دهان سالم و حفظ بهداشت دهان ودندان (سیگار نکشیدن و مراقبت‌های منظم از دندان) می‌تواند به شما در سلامت دندان‌هایتان کمک کند. علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان، بر سلامت عمومی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز تاثیر دارد. بهداشت دهان و دندان خوب و معاینات منظم دندانپزشکی بهترین راه برای محافظت از خود در برابر پیشرفت بیماری لثه و مشکلات قلبی یا سکته است.
با انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری لثه، خطر سکته مغزی و چندین بیماری دیگر را نیز کاهش می‌دهید. پیرو پیشگیری و مراقبت از دهان و دهان می‌توانید از کلینیک بارانا راهنمایی بگیرید”

سؤالات متداول

آیا سلامت قلب روی دندان‌ها تأثیر می گذارد؟
مطالعات قبلی ارتباط بین بیماری قلبی و بیماری پریودنتال را پیدا کرده‌اند. وضعیتی که با عفونت لثه، التهاب لثه و آسیب دندان مشخص می شود.

آیا کشیدن دندان بر قلب تاثیر می گذارد؟

هنگامی که به دندان و لثه یک فرد مبتلا به بیماری قبلی شوک وارد شود، ممکن است در عرض 4 هفته پس از عمل، حمله قلبی یا سکته مغزی ظاهر شود.

آیا خرابی دندان می‌تواند باعث حمله قلبی شود؟
عفونت و التهاب ممکن است منجر به مرگ بافت قلبی شود که به نوبه خود می‌تواند باعث حمله قلبی کشنده شود. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، نه تنها می‌تواند دردناک باشد، بلکه می‌تواند باعث مرگ فرد شود، به خصوص کسانی که قبلاً دارای سابقه بیماری‌های قلبی هستند.

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد