دهان شویه و انواع آن

تاثیرات شگفت انگیز دهانشویه بر سلامت دهان و دندان

بازدیدها : 1878 بازدید

دهانشویه یا همان محلول شستشوی دهان، بخشی از روتین بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود که در کنار مسواک و نخ دندان می‌تواند موثر باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه کدام دهانشویه را در چه زمانی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید، خواندن ادامه این مقاله به شما توصیه می‌شود.

کلینیک بارانا
کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دندان

خواص دهانشویه چیست؟

شاید شما هم فواید دهانشویه را بیشتر به‌خاطر خاصیت خوشبوکنندگی دهان بشناسید، اما علاوه بر این می‌تواند فواید بسیار دیگری هم داشته باشد. طبق نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) دهانشویه می‌تواند به نقاطی از دهان شما برسد که مسواک امکان دسترسی به آن‌جا را ندارد. این مسئله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و التهابات آن را کاهش دهد. استفاده از دهانشویه می‌تواند این نوع مشکلات را به حداقل ممکن برساند. برای اینکه بدانید التهابات لثه چگونه باعث از بین رفتن دندان می‌شود، خواندن مقاله جراحی لثه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خوشبختانه قیمت دهان شویه آن‌قدر زیاد نیست که کسی به خاطر قیمت و مسائل مالی، از خرید آن منصرف شود. در نظر داشته باشید که اگر هزینه آن مبلغ قال توجهی هم باشد، ارزش آن را دارد که برای مراقبت از دندان‌های ارزشمند خود هزینه مشخصی را صرف آن کنید.

دهانشویه با کمک کنترل پلاک‌های موجود بر دندان می‌تواند به سلامت دهان و دندان شما کمک کند. هنگامی که پلاک‌ها از روی دندان برداشته نشود به جرم تبدیل می‌شود و زمانی که جرم‌ها زیاد شوند، تارتار که شکل سخت‌تری از جرم است، روی دندان‌ها ایجاد می‌شود.

آیا با استفاده از دهان شویه می‌توان دیگر مسواک نزد؟

بسیاری از افراد بر این باورند که دهان شویه می‌تواند جایگزین مسواک یا نخ دندان باشد. این باور کاملا اشتباه است؛ چراکه دهانشویه صرفا روشی تکمیلی برای روتین بهداشت دهان و محسوب می‌شود و نمی‌توان از آن به جای مسواک یا نخ دندان استفاده کرد.

مطمئنا استفاده از دهانشویه به عنوان بخشی از مراقبت‌های بهداشتی دهان مفید باشد، اما نمی‌تواند به تنهایی جز برنامه روزانه شما باشد. مسواک و نخ دندان نقش حیاتی در از بین بردن بقایای مواد غذایی و پلاک از روی دندان و لثه ایفا می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان آن‌ها را با سایر روش‌ها جایگزین کرد.

شما اگر بهترین دهان شویه را هم بدون مسواک استفاده کنید، در واقع فایده چندانی برای سلامت دندان و دهان شما ندارد؛ چراکه ابتدا باید پلاک‌ها و جرم‌های کلی از دهان برطرف شود و سپس برای قسمت‌هایی از دهان که امکان دسترسی به آن نیست، از دهان شویه استفاده شود.  

دهان شویه و تاثیر آن بر سلامت دندان
دهان شویه جایگزین مسواک و نخ دندان نیست

 

بهترین زمان استفاده از دهانشویه

هنگامی که برای اولین بار دهانشویه را به برنامه مراقبت از دهان و دندان خود اضافه می‌کنید، ممکن است سوالی برای شما پیش آید که آیا باید از دهانشویه قبل مسواک زدن استفاده کرد یا بعد از آن؟ این سوال خوبی است، اما پاسخ مشخصی ندارد؛ چراکه تحقیقات علمی در این زمینه محدود است و سازمان‌های بهداشتی معتبر، توصیه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

به‌طورکلی توصیه می‌شود که بعد از مسواک و نخ دندان از دهانشویه استفاده کنید، با این حال خدمات بهداشت ملی آمریکا (NHS) توصیه می‌کند بلافاصله پس از مسواک زدن ازاستفاده دهانشویه خودداری کنید؛ چراکه ممکن است بدون آن که خودتان متوجه شوید، میزان فلوراید بیش از حد بر دندان‌های شما وارد شود. بعضی از خمیردندان‌ها فلوراید دارند و شما با مصرف یک دهانشویه فلورایدی، مقدار این ماده را بر دندان خود بیش از حد لازم وارد می‌کنید.

فلوراید بیش از حد می‌تواند ترک‌خوردگی‌های دندان را افزایش دهد و باعث پرکاری تیروئید شود و حتی در برخی از موارد باعث شود زنان باردار بچه‌هایی با ضریب هوشی پایین به دنیا آورند. دقت کنید که فقط مقدار کم فلوراید برای دندان مفید است.

شما می‌توانید بر اساس ترجیح شخصی خود از دهانشویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید، اما درنظر داشته باشید که تولیدکنندگان دهانشویه بر اساس مواد تشکیل‌دهنده محصول خود توصیه‌هایی می‌کنند؛ بنابراین برچسب روی محصول را با دقت بررسی کنید تا از نحوه استفاده آن اطمینان حاصل کنید.

7 حقیقت درباره دهان شویه که نمیدانستید

در ادامه این مقاله سعی شده است اطلاعاتی در خصوص استفاده از دهان شویه در اختیار شما قرار گیرد که تا کنون از آن آگاه نبوده‌اید. بخوانید و بدانید که:

1.دهانشویه بوی بد دهان را درمان نمی‌کند

دهانشویه مطمئنا به شما در مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کند، اما قطعا آن را درمان نمی‌کند. در واقع برخی از علل بوی بد دهان در ریه‌ها یا معده -نه دهان- وجود دارد که با استفاده از محلول شستشو آن را پنهان می‌کند. اگر بوی بد دهان شما دائمی است، حتما آن را چک کنید؛ چراکه ممکن است نشانه یک مشکل بزرگتر در داخل بدن شما باشد.

دهانشویه در بعضی از شرایط بوی بد دهان را از بین نمی برد
چنانچه بوی بد دهان از معده باشد با دهانشویه از بین نمی‌رود

2. دهانشویه با بیماری لثه مقابله می‌کند

دهانشویه ممکن است به عنوان یک درمان برای بوی بد دهان عمل نکند، اما می‌تواند به جلوگیری از مشکلات عمده در بیماری‌های لثه کمک بسیاری کند و باکتری‌های باقی‌مانده روی دندان‌ها را از بین می‌برد. اگر این باکتری روی دندان بماند می‌تواند منجر به پوسیدگی شود. در نهایت اگر پوسیدگی درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت و بیماری لثه شود. شما با استفاده منظم از دهانشویه، به توقف چرخه پوسیدگی در مسیر دندان‌ها کمک شایانی می‌کنید.

3. دهانشویه با پوسیدگی‌ها مبارزه می‌کند

شستشوی فلوراید با تقویت مینای دندان و کاهش املاح دندان‌ها می‌تواند برای مبارزه با پوسیدگی دندان معجزه کند. به همین دلیل ما توصیه اکید می‌کنیم که دهانشویه را در برنامه روزانه مراقبت از دهان و دندان خود قرار دهید.

4. دهانشویه از ایجاد پلاک جلوگیری می‌کند

استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از ایجاد پلاک بر دندان بسیار عالی است. لازم به یادآوری است که دهان شویه برای از بین بردن پلاک موجود کمکی به شما نمی‌کند و صرفا از ایجاد آن جلوگیری می‌کند، به همین دلیل باید آن را با مسواک و نخ دندان تکمیل کنید.

5. زنان باردار می‌توانند (و باید) از دهانشویه استفاده کنند

مسائل بهداشتی مرتبط با دهان -مانند بیماری‌های لثه و پوسیدگی‌های دندان- می‌تواند بر بارداری بانوان تاثیر بگذارد و عوارضی را در پی داشته باشد. استفاده از دهانشویه برای زنان باردار نه تنها منعی ندارد، بلکه توصیه هم می‌شود. بهتر است زنان باردار از عوارض دهان شویه نترسند و با استفاده از آن پوسیدگی‌ها و دردهای احتمالی دندان خود را به تاخیر بیندازند تا این دوران را به سلامت پشت سر بگذارند.

با پیشگیری از پوسیدگی دندان در دوران بارداری، مراجعه به دندانپزشکی را باید به حداق ممکن رساند
مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری از اهمیت ویژه برخوردار است

6. همه دهانشویه‌ها یکسان تولید نمی‌شوند

دهانشویه‌ها با اهداف مختلفی تولید می‌شوند. دهانشویه‌های آنتی‌باکتریال معمولا برای کنترل بوی بد دهان استفاده می‌شود و دهان شویه فلوراید برای مبارزه با پلاک و باکتری‌های مخرب دندان به کار می‌رود. برخی دیگر از دهانشویه‌ها برای جلوگیری از التهابات لثه کاربرد دارد؛ بنابراین حین خرید دهانشویه‌ باید کاربردهای آن را هم درنظر بگیرید. در ادامه این مقاله با انواع دهان شویه بیشتر آشنا خواهید شد.

7. مهم است که بعد از چه مدتی آبکشی می‌کنید

گاهی دهانشویه‌ها می‌تواند باعث گزش و سوزش زبان شما شود. این سوزش و گزش بیشتر درمورد دهانشویه‌هایی با محتوای الکل اتفاق می‌افتد. در هر صورت برای اثرگذاری بیشتر، محلول باید حدود 30 ثانیه با دندان‌ها و لثه‌های شما تماس داشته باشد. حتما دستورالعمل‌های روی دهانشویه‌ها را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که از آن به درستی استفاده می‌کنید.

انواع دهانشويه

بعد از آشنایی با فواید و تاثیرات دهان شویه این سوال پیش می‌آید که چه نوع دهانشویه‌ای را باید استفاده کرد؟ پس از استفاده از مسواک و نخ دندان، استفاده از دهانشویه می‌تواند ظاهری زیبا و تمیز به دهان شما بدهد، اما درنظر داشته باشید که همه دهانشویه ها برای مصرف یکسان تولید نمی‌شوند. بسته به مواد تشکیل دهنده، برخی از انواع آن‌ها برای بهداشت دهان موثرتر ازسایرین است. در این میان تعدادی دهانشویه بدون نسخه هم در داروخانه‌ها موجود است، البته همیشه دندانپزشک به شما کمک می‌کند تا محلول شستشوی مناسب دندان خود را به راحتی انتخاب کنید.

2 نوع اصلی دهانشویه وجود دارد: درمانی و بهداشتی.

دهانشویه‌های درمانی حاوی مواد فعالی هستند که به کنترل پوسیدگی دندان و جلوگیری از بیماری‌های لثه کمک می‌کنند. درحالی که دهانشویه‌های بهداشتی به طور موقت بوی بد دهان را از بین می‌برد و فضای دهان را خوشبو و تازه می‌کند. این نوع از دهانشویه‌ها موادی را ندارند که که بتوانند با باکتری‌های موجود د دهان مبارزه کنند. در ادامه توضیحاتی را درباره هر یک از انواع دهان شویه ارائه خواهیم داد:

انواع دهان شویه دندان
دهانشویه و تاثیر آن در سلامت دهان و دندان

1. دهان شویه بهداشتی

بهترین دهان شویه برای بوی بد دهان به دهانشویه آرایشی بهداشتی تعلق دارد. وقتی به دنبال محلولی هستید که بوی خوبی بدهد، دهانشویه بهداشتی همان چیزی است که به آن نیاز دارید. دهانشویه بهداشتی برای شستشوی ذرات سبک و سست غذا عالی است، اما درنظر داشته باشید که خاصیت کشتن میکروب واقعی را نخواهد داشت.

2. دهان شویه فلوراید

بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به این نوع از دهان شویه تعلق دارد. فلوراید سدیم یک ماده شیمیایی است که با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند و دندان‌ها را محکم می‌کند. شما با خرید دهانشویه فلوراید می‌توانید سلامت حداکثری دهان و دندان خود را تضمین کنید. قیمت دهانشویه فلوراید نسبت به فوایدی که دارد بسیار مقرون‌به‌صرفه است و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

3. دهان شویه ضد عفونی کننده (دهانشویه پاک کننده پلاک و جرم دندان)

برای افراد مبتلا به هالیتوزیس یا انواع دیگری از عفونت‌های دهان، دهانشویه‌های ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین گلوکونات می‌تواند موثر باشد. از جمله فواید دهان شویه کلرهگزیدین این است که می‌تواند به بهبود زخم‌های دهان کمک کند، اما بهتر است فقط برای مدت کوتاهی از آن استفاده شود؛ چراکه استفاده طولانی مدت از آن باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. معمولا زمانی که جراحی دندان انجام می‌دهید برای بهبود زخم‌ها و کاهش خونریزی دندانپزشک دهان شویه کلرهگزیدین را برای شما تجویز می‌کند.

4. دهان شویه طبیعی

بسیاری از مردم با الکل مشکل دارند یا به استفاده از مواد شیمیایی در زندگی روزمره خود روی خوش نشان نمی‌دهند. دهانشویه های طبیعی بدون استفاده از الکل یا فلوراید تولید می‌شوند، اما می‌توانند فواید مشابهی را با نوع شیمیایی آن داشته باشند. بیشتر فرمول‌های تجاری دهانشویه طبیعی شامل روغن‌های ضروری، نمک، گیاهانی مانند اکیناسه، گل همیشه بهار، نعناع و آلوئه‌ورا است. گزینه دیگر درخصوص بهترین دهانشویه طبیعی که خودتان می‌توانید در خانه درست کنید، ترکیب آب مقطر و جوش شیرین است که بعد از مسواک از آن برای شستشوی دهان خود می‌توانید استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید به خواص معدنی بیشتری نیاز دارید، کمی نمک دریا را به آن اضافه کنید.

نمک طبیعی بهترین دهانشویی طبیعی
جایگزین مواد شیمیایی، دهانشویه‌های طبیعی است

5. دهان شویه با نسخه

برای بیماران مبتلا به التهابات لثه، دهانشویه می‌تواند داروی جدی و مهمی تلقی شود. دهانشویه‌های قوی حاوی کلرهگزیدین در دوز بالا است. بیمارانی که با مشکلات عقب نشینی لثه، لق شدن دندان‌ها، عفونت و حساسیت دندان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دهانشویه ‌های قوی می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌ها باشد. در مراحل اولیه بیماری لثه، دهانشویه قوی باکتری‌های مضر دهان را تا 7 درصد کاهش می‌دهد. در واقع دهانشویه کلرهگزیدین در دوز بالا بهترین دهانشویه برای التهاب لثه محسوب می‌شود.

هشدارها در خصوص انواع دهان شویه

درکنار تمام فواید دهان شویه، نباید مضرات دهان شویه را هم نادیده گرفت. خصوصا برای کودکان کمتر از 6 سال که ممنوعیت استفاده دارد، مگر این‌که از جانب دندانپزشک تجویز شود. علت این ممنوعیت این است که کودکان ممکن است به طور ناخواسته مقادیر زیادی از محلول را ببلعند. به طور کلی دندانپزشکان دهانشویه را برای افراد زیر 6 سال توصیه نمی‌کنند. دهانشویه لزوما برای کودکان در آن سن مضر نیست، اما رفلکس‌های بلع آن‌ها ممکن است به خوبی عمل نکند و احتمالا منجر به مسمومیت، استفراغ یا حالت تهوع شود.

دهان شویه و تاثیر ان در سلامت دندان
دهانشویه برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود

مواد سازنده انواع دهانشویه

مواد اصلی تشکیل‌دهنده دهانشویه‌ها شامل کالیپتول، متول، تیمول و متیل سالیسیلات است. این مواد با عبور از مکان‌های صعب العبور دهان با جرم‌ها و پلاک‌های دندان مبارزه می‌کنند تا دهان شما را تمیز کنند. در ادامه هر یک از این مواد و خاصیت آن‌ها توضیح داده شده است:

اکالیپتول: این ماده با خاصیت ضد باکتریایی که دارد به عنوان یک عامل ضد قارچ در دهان عمل می کند و از مشتقات اسانس اکالیپتوس است.

متول: این روغن طبیعی در دهانشویه به عنوان ماده‌ای به کار می‌رود که توانایی توقف و نابودی میکروب‌ها و باکتری‌های دهان را تا حد زیادی دارد.

تیمول: این ماده ارزشمند مشتقی از گیاه زنیان است و به کاهش خطر التهابات لثه کمک بسیاری می کند.

متیل سالیسیلات: این ماده به عنوان یک طعم‌دهنده عالی برای دهانشویه محسوب می‌شود که معمولا از اسانس نعناع گرفته می‌شود. این ماده درصد زیادی از میکروب‌ها را از بین می‌برد و در عین حال لثه‌های سالم، دندان‌های تمیز و تازه را تضمین می‌کند.

طریقه استفاده از دهان شویه

طریقه مصرف دهان شویه یکی دیگر از نکاتی است که در حین استفاده از آن بسیار مهم است. نحوه استفاده از دهانشویه به ترتیب عبارتند از:

  1. 20 میلی‌لیتر (4 قاشق چای‌خوری) از محلول را در یک فنجان یا بر در دهانشویه که عددگذاری شده است، بریزید
  2. فنجان را در دهان خود خالی کنید. لطفا محلول را با آب رقیق نکنید
  3. برای 30 ثانیه کامل در دهان خود بچرخانید (سعی کنید تا 30 را در سر خود بشمارید یا از کرونومتر استفاده کنید)
  4. در حین شستشو، محلول را در دهان خود را غرغره کنید
  5. در نهایت محلول را در سینک تف کنید
  6. تا نیم ساعت بعد از استفاده از دهانشویه از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید، تا مواد دهانشویه در تماس با سطح دندان و لثه باقی بمانند.

عوارض مصرف دهانشویه

اگرچه استفاده از دهان شویه باعث سلامت دندان ها و لثه ها می شود، اما بهتر است از عوارض احتمالی آن آگاه باشید:

  • دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین باعث ایجاد لک بروی دندان ها ، و در صورت استفاده طولانی مدت باعث بوی بد دهان می شوند.
  • استفاده طولانی مدت از دهان شویه های حاوی الکل باعث خشکی دهان و از بین رفتن باکتری های خوب می شود.
  • دهانشویه  حاوی الکل به مرور زمان لثه ها را تحریک می کنند.
  • استفاده طولانی مدت از دهانشویه های اکسیژن دار باعث تحریک بافت نرم، از دست دادن کلسیم در سطح دندان و ایجاد لکه های سیاه روی زبان می شود که به عنوان پدیده زبان مودار نیز شناخته می شود.
  • کلرهگزیدین موجود در محلول های دهان شویه طعم مطبوعی ندارد و می تواند به طور موقت بر حس چشایی اثر بگذارد.

کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد از بهترین کلینیک‌ها در حوزه خدمات زیبایی و ترمیمی دندان است. ما در دستانی امن، به لبخندتان زندگی می‌بخشیم. برای تحقق این امر، هنر و تخصص را با هم به‌کار می‌گیریم تا رضایت شما را به دست آوریم.  جهت اطلاعات بیشتراز هر گونه خدمات زیبایی و ترمیمی دندان در کلینیک بارانا می‌توانید با شماره‌های  05137609009 – 09157609009 تماس بگیرید.”

بهترین کلینیک دندانپزشکی مشهد
کلینیک بارانا؛ ارائه دهنده تمامی خدمات دندانپزشکی زیبایی و درمانی در مشهد

سوالات متداول

1.چند بار در هفته از دهان شویه استفاده کنیم؟

20 میلی‌لیتر هر روز 2 بار به مدت 30 ثانیه لازم است از دهان شویه استفاده کنید. اگر هفتگی می‌خواهید حساب کنید باید گفت در هفته 14 بار لازم است تا از دهانشویه استفاده کنید.

2.بعد از استفاده از دهانشویه باید دهان را شست؟

شستشوی دهان بعد از دهانشویه بستگی به نوع دهانشویه دارد. اگر از نوع فلوراید دار باشد که بهتر است تا نیم ساعت بعد از آن نه آب بنویشید و نه چیزی بخورید. اگر دهانشویه الکل دار یا ماده ای به نام پراکسید هیدرژون باشد، باز هم بهتر است آب نزنید؛ چراکه ممکن است باعث خشکی دهان، التهاب لثه یا سایر مشکلات دهان شود.

3.تاریخ انقضای دهانشویه چه زمانی است؟

بستگی به نوع دهانشویه دارد. معمولا 1 تا 2 سال دهانشویه‌ها تاریخ انقضا دارند، اما باز هم باید اطلاعات روی محصول را بخوانید تا از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید.

4. بعد از ایمپلنت دندان از چه دهانشویه ای استفاده کنیم؟

بهترین نوع دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان، دهانشویه فاقد الکل است. این محلول از ایجاد پلاک و باکتری و بوی بد دهان جلوگیری کند.

5. آیا مصرف پیش از حد دهان شویه عوارض دارد؟

 درمصرف بیش از حد دهانشویه به دلیل وجود الکل و فلوراید احتمال تغییر رنگ دندان و آلرژی وجود دارد.

6. آیا دهان شویه کلرهگزیدین حساسیت ایجاد می کند؟

در مواردی مشاهده شده است که باعث تحریک دهان و گلو، سوزش دهان، خشکی دهان، تغییر حس چشایی و بروز لکه‌‎های سفید روی دندان می‌شود که در صورت بروز این علائم، مصرف آن را قطع کنید.

دانلود فایل PDF مقاله تاثیرات شگفت انگیز دهانشویه بر سلامت دهان و دندان

ما این امکان را فراهم کرده‌ایم که شما بتوانید از اطلاعات مفید این مقاله در حالت آفلاین هم استفاده کنید. برای دانلود فایل pdf اینجا را کلیک کنید:

دانلود فایل PDF مقاله تاثیرات شگفت انگیز دهانشویه بر سلامت دهان و دندان

4.6/5 - (27 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. ایا دهانشوباعث سفت شدن دندان لق میشود باتشکر

    ناصر
    1. Author

      زمانی که هنوز دندان شما در مراحل اولیه لقی هست، ممکنه برخی از دهانشویه ها به سفت شدن لثه ها منجر بشه و در محکم شدن دندان ها هم تاثیر خودشو بذاره

      مریم داوودی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد