دندان مصنوعی باعث تحلیل لثه می شود

تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی و رازهای پیشگیری از ابتلا به آن

بازدیدها : 261 بازدید

تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی ازجمله مشکلاتی است که ممکن است برای افرادی که از پروتز دندانی استفاده می کنند به وجود بیاید. در این مطلب می خواهیم توضیح دهیم با رعایت موارد بهداشتی و استفاده از محلول های تمیز کننده چگونه می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی در کلینیک بارانا
برای رزرو نوبت و تعیین وقت مشاوره رایگان روی بنر کلیک کنید.

تحلیل لثه چیست؟

التهاب و تحلیل لثه به دلیل وجود پلاک های باکتری که اطراف خط لثه تجمع می کنند به وجود می آید. نداشتن دندان یا فاصله بین دندان ها باعث تماس بیشتر و پخش شدن آن‌ها با سطح لثه می شود. تجمع این باکتری ها باعث پوسیدگی دندان، آسیب به بافت لثه، و تحلیل لثه شده و حتی در موارد حادتر نیز می توانند به بافت استخوانی سرایت کنند. تجمع باکتری ها حتی هنگام استفاده از دندان مصنوعی هم اتفاق می افتد. پلاک ها این بار روی سطح پروتز دندانی شروع به تکثیر شدن می کنند و باعث تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی می شوند.

آسیب بر اثر تحلیل رفتن لثه ها به بافت لثه
تحلیل لثه باعث آسیب به بافت لثه می شود.

علت تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی چیست؟

اصلی ترین علت عقب نشینی بافت لثه، وجود باکتری های موجود در داخل دهان است. مراقبت نادرست و توجه نکردن به بهداشت دهان باعث تجمع بیشتر باکتری ها بر سطح لثه می شود و شرایط تکثیر آن ها را روی دندان مصنوعی محیا می‌کند. همچنین این موضوع خطر ابتلا به تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی را افزایش می دهد.

مورد دیگر وجود گیره های فلزی در دندان مصنوعی است که موجب التهاب لثه می شود. همچنین زخم شدن لثه بر اثر استفاده از دندان مصنوعی جدید یا دندان مصنوعی آسیب دیده باعث تحریک و تحلیل لثه می شود، با دقت در بهداشت و مراجعه سالانه به پزشک می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

باکتری ها باعث تحلیل لثه می شوند.
تجمع باکتری ها بر سطح لثه، باعت تحلیل رفتن آن ها می شود.

نشانه های تحلیل لثه چیست؟

علائم و نشانه های تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی به شرح زیر است:

• عقب نشینی خط لثه
  • احساس بوی ناخوشایند در دهان
  • تورم و درد در لثه به خصوص هنگام غذا خوردن
  • لق شدن دندان های طبیعی باقی مانده در دهان
  • احساس لغزش دندان مصنوعی بر روی لثه بیشتر از گذشته
  • مشاهده چرک، التهاب و قرمزی در اطراف دندان مصنوعی
  • راه  یابی باکتریها به جریان خون و ایجاد بیماری و سکته قلبی
درد از نشانه های تحلیل لثه است.
از عوارض تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی، درد هنگام غذا خوردن است.

عوارض تحلیل لثه براثر دندان مصنوعی

دندان مصنوعی برای افرادی که تمامی دندان های خود یا بخشی از آن ها را از دست داده اند، یک راهکار مناسب است. شما می‌ توانید با انجام پروتز دندان در مشهد این مشکلات ظاهری را رفع کنید اما گرفتار مشکلاتی نیز می شوید که چند مورد از آن را در مطلب زیر برایتان بیان می کنیم:

• دشوار شدن جویدن موادغذایی
  • وارد شدن آسیب به بافت لثه و بافت های استخوانی دهان
  • ایجاد مشکل در هنگام تکلم و صحبت کردن با اطرافیان
  • آسیب به سایر دندان های طبیعی (در صورت وجود)
  • ساییدگی و درد در ناحیه لثه

درمان تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی

عارضه تحلیل لثه و دندان مصنوعی بیشتر برای بزرگسالانی که تمام دندان های خود یا بخشی از آن ها را از دست داده اند و از دندان مصنوعی استفاده می کنند، به وجود می آید. سلامت این ناحیه برای این افراد دارای اهمیت بسیاری است زیرا برای قرار گیری درست دندان های مصنوعی و همین طور جویدن و بلع درست غذا، نیازمند لثه های سالمی هستند. با خارج کردن دندان مصنوعی از دهان در شب و استراحت دادن به لثه ها می توانیم از این مشکل جلوگیری کنیم. همچنین تمیز کردن پروتز دندان با مسواک و شستشوی لثه و زبان در طول روز، از رشد باکتری ها که یکی از عوامل تاثیرگزار بر تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی است، پیشگیری کرده و گردش خون را افزایش می دهد. اگر به این عارضه دچار شدید و فرورفتگی لثه شما زیاد باشد؛ این امکان وجود دارد که به توصیه پزشک نیاز به پیوند لثه یا پیوند استخوان داشته باشید. در پیوند لثه بخشی نازکی را که درگیر نیست، به قسمتی که بافت عقب رفته، پیوند می زنند. با رعایت بهداشت فردی و چکاب های سالانه می توان از بروز تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی جلوگیری کرد و سلامت دهان خود را حفظ کنیم. در ادامه ویدیویی از نحوه پیوند لثه را قرار دادیم. اگر می خواهید با چگونگی پیوند لثه آشنا شوید، آن را مشاهده کنید.

درمان خانگی تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی

انجام یک سری درمان های خانگی به پیشگیری و کاهش التهاب و ورم لثه کمک می کند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

1) دهانشویه روغن بادرنجبویه

شما می توانید برای کاهش پلاک های باکتری و التهاب، از این محلول استفاده کنید.

2) دهان شویه مریم گلی

گیاه مریم گلی برای کاهش التهاب و کم کردن باکتری های دهان مفید است و خاصیت ضد باکتریایی دارد. شما می توانید از دهان شویه این گیاه برای کاهش التهاب یا پیشگیری از تحلیل لثه استفاده کنید. طرز تهیه این دهان شویه بدین صورت است: 2 قاشق گیاه مریم گلی تازه و 1قاشق چای خوری گیاه مریم گلی خشک را با 2 لیوان آب به مدت 10 تا 15دقیقه بجوشانید و سپس محلول را به صورت روزانه 2 الی 3 بار مصرف کنید.

3) محلول آب نمک

برای ضدعفونی کردن محیط دهان، کاهش التهاب و تسکین درد می توانید از محلول آب و نمک استفاده کنید. این محلول باعث کاهش باکتری های دهان نیز می شود. برای این کار یک لیوان آب ولرم را با 2 یا 3 قاشق نمک مخلوط کنید و 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید تا التهاب کاهش یابد.

درمان خانگی تورم لثه با اب و نمک
استفاده از محلول آب و نمک باعث ضدعفونی و کاهش التهاب لثه می شود.

راه های پیشگیری از تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی

• بعد از هربار مصرف مواد غذایی، دندان مصنوعی خود را بشویید.
  • به لثه های خود استراحت دهید و در طول شب دندان مصنوعی را از دهان خارج کنید.
  • در روز حداقل دو بار دندان های خود را مسواک بزنید یا اگر کاملا دندان های خود را از دست داده اید؛ بهتر است سطح زبان و دهان خود را با یک مسواک نرم تمیز کنید.
  • از محلول تمیز کننده دندان مصنوعی یا آب استفاده کنید و در هنگام خواب، دندان های مصنوعی را درون آن قرار دهید.
  • با مصرف موادغذایی مغذی انرژی لازم برای ماهیچه های دهان و لثه و فک را تامین کنید.

در صورت مشاهده هرگونه علائم حتما به پزشک خود مراجعه کنید و در سال نیز 2 بار جهت چکاپ سالانه، به دندان پزشکی بروید تا از تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی پیشگیری کنید.

پیشگیری از تحلیل لثه با خارج کردن دندان مصنوعی از دهان
خارج کردن دندان مصنوعی از دهان موجب پیشگیری از تحلیل لثه می شود.

معرفی بهترین مرکز دندانپزشکی و پروتز دندان

حالا می دانیم که لثه ها چقدر برای افرادی که دندان مصنوعی دارند، اهمیت دارد. با رعایت برخی نکات بهداشتی، توجه به بهداشت دهان و دندان خود و چکاپ سالیانه می توانید از ابتلا به تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی جلوگیری کرده و سلامت خود را حفظ کنید. کلینیک دندانپزشکی بارانا با در اختیار داشتن کادری مجرب از متخصص ها، می تواند شما عزیزان را در تشخیص زودهنگام این مشکل یاری کند. جهت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره های 09157609009 یا 05137609009 تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد تحلیل لثه بر اثر دندان مصنوعی

1. مراقبت های بعد از عمل پیوند لثه و استخوان چیست؟

از استعمال دخانیات و لمس زخم ها اجتناب کنید، همچنین مصرف مواد غذایی ویتامین دار به بهبود و درمان سریع تر زخم ها کمک می کند.

2. دوران نقاهت عمل پیوند استخوان چقدر است؟

دوران نقاهت این عمل بسته به شرایط جسمانی بیمار از 4 تا 9 ماه به طول می انجامد.

3. بهترین نوع دندان مصنوعی برای لثه های تحلیل رفته چیست؟

دندان مصنوعی های ژله ای که آسیب کمتری به لثه وارد می کنند، انتخاب هوشمندانه تری هستند.

4. آیا می توان از آنتی بیوتیک برای درمان تحلیل لثه استفاده کرد؟

بیشتر مشکلات لثه را می توان بدون مصرف آنتی بیوتیک رفع کرد اما تنها برتری آن تاثير روی مناطق هدف است و بقیه بدن تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

5. بیماری لثه می تواند در اطراف دندان مصنوعی ایجاد شود؟

بله امکان دارد. زیرا بیماری لثه ناشی از بهداشت ناکافی و عدم رسیدگی به دندان ها است که باعث رشد باکتری ها و از بین رفتن لثه ها می شود.

6. آیا از قطره برای درمان تحلیل لثه با دندان مصنوعی می توان استفاده کرد؟

بله. استفاده از قطره یکی از روش های درمانی مناسب برای زخم لثه و دهان است. قطره هایی که برای تحلیل لثه با دندان مصنوعی تجویز و استفاده می شوند دارای خواص گیاهی و ضد عفونی کننده متفاوتی هستند که می توانند التهاب و درد را تسکین دهند.

دانلودنسخهpdf مقاله تحلیل لثه براثر دندان مصنوعی

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

1. ببخشید سفید شدن لثه نشونه چیه؟

صفری
    1. اگر دندان مصنوعی ندارید و لبه های لثه شما سفید شده اند، میتونه نشانه های ابتدایی تحلیل لثه باشه

2. سلام من دندان مصنوعی متحرک دارم لثه هام تحلیل رفتن میتونم پیوند لثه بزنم

سمیه
    1. سلام. بله امکان پیوند لثه دارید،اما ابتدا باید بررسی بشه که چه مقدار از لثه شما تحلیل رفته . اقدامات سطحی تر هم مانند کامپوزیت لثه هست که میتونه راهگشا باشه. پیوند لثه اخرین مرحله است و اقدامی بیمارستانی محسوب میشه.

مریم داوودی
  3. سلام . ممنون از مقاله خوبتون. سوالی داشتم از خدمتتون . میخواستم ببینم که در کنار یک دندان روکش شده میشه دندان کناریش رو کامپوزیت کرد؟ و اینکه رنگ هاش خیلی با هم متفاوت نخواهد بود ؟

سیما
    1. سلام. ممنون از حسن نظر شما. بله امکان انجام کامپوزیت دندان در کنار دندانی که قبلا روکش شده وجود داره . برای اینکه تفاوت رنگ وجود نداشته باشه پزشک باتوجه به کاتالوگ رنگ های کامپوزیت نزدیک ترین رنگ به دندانی که قبلا روکش شده رو انتخاب میکنه و برای شما نصب میکنه