عوارض و معایب لمینت دندان

مشکلات و عوارض لمینت دندان | کلینیک دندانپزشکی بارانا

بازدیدها : 1837 بازدید
کلینیک بارانا
کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دندان

سوالی که ممکن است برای تمام افرادی که قصد لمینت کردن دندان هایشان را دارند به وجود بیاید این است که آیا لمینت دندان عوارض دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله؛ لمینت در کنار تمام مزایایی که دارد ممکن است در مواردی عوارضی هم داشته باشد که در ادامه مقاله قصد داریم به آنها و همچنین راه های جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان بپردازیم.

عوارض لمینت دندان

لمینت دندان به عنوان یکی از روش های پرطرفدار برای اصلاح طرح لبخند و افزایش زیبایی دندان ها شناخته می‌شود. اگر شما هم قصد انجام لمینت را دارید باید بدانید در کنار زیبایی و مزایای لمینت، عوارضی هم وجود دارد. در ادامه به بررسی عوارض لمینت دندان میپردازیم.

1. حساس شدن دندان

حساسیت دندان به درد ناشی از قرار ‌گرفتن دندان در معرض سرما یا گرما، غذاهای شیرین یا اسیدی یا حتی قرار گرفتن در معرض هوا اشاره دارد. دندانپزشک قبل از نصب لمینت برای اتصال بهتر آنها به دندان، به انداره ضخامت لمینت (حدودا 0.3 میلی متر) دندان را تراش میدهد. و حساس شدن دندان می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله همین برداشتن مقدار کمی از مینای دندان یا قرارگیری نامناسب لمینت دندان رخ دهد.

البته چنانچه این اتفاق ناشی از برداشتن مینای دندان باشد؛ جز عوارض موقت لمینت دندان بوده و بعد از گذشت دو هفته برطرف می‌گردد.

حساس شدن دندان نسبت به سرما و گرما
حساسیت دندان نسبت به سرما و گرما به دلیل نازک شدن مینای دندان.

2. درد بعد از انجام لمینت دندان

به طور کلی فرایند نصب لمینت، فرایندی بدون درد است اما ممکن است بعضی بیماران که حساسیت بیشتری دارند تا چند روز بعد احساس درد کنند به همین خاطر دندانپزشک برای روز های اول بعد از انجام لمینت مسکن تجویز میکند.

3. التهاب و عفونت لثه

عفونت و التهاب لثه یکی از عوارض لمینت دندان است که علت ایجاد آن عدم مهارت کافی دندانپزشک در نصب لمینت و میزان رعایت بهداشت توسط خود شخص است.

در صورتیکه دندانپزشک از مهارت کافی برای نصب لمینت دندان برخوردار نباشد و بین لثه و روکش فاصله بیوفتد، به مرور زمان باکتری ها در این محل جمع شده و باعث عفونت لثه می‌شوند که با قرمز شدن و التهاب لثه همراه است.

عفونت لثه از عوارض لمینت دندان
قرمز شدن و التهاب لثه از عوارض لمینت دندان که معمولا به دلیل نصب نادرست لمینت اتفاق می‌افتد.

4. شکستن یا جدا شدن لمینت از دندان

از دیگر عوارض لمینت دندان، شکستن یا جدا شدن آن‌ها از روی دندان است؛ ممکن است بر اثر گذر زمان مواد نگهدارنده و چسب لمینت ها ضعیف شود و منجر به جدا شدن و افتادن آن ها شود. همچنین اگر دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی شود بر اثر این پوسیدگی اتصال بین لمینت و دندان از بین می‌رود و باعث افتادن لمینت میشود. جویدن خوراکی های سفت مثل یخ، جویدن ناخن ها و بطور کلی بی توجهی به مراقبت های بعد از لمینت هم عامل شکستن و جدا شدن لمینت از دندان خواهد شد.

5. تغییر رنگ لمینت دندان

یکی دیگر از عوارض لمینت دندان تغییر رنگ در طول زمان است. علت این اتفاق می‌تواند عوامل مختلفی از جمله روند طبیعی پیری، مصرف مواد لکه‌دار مانند قهوه یا تنباکو، یا بهداشت نامناسب دهان باشد. برای پیشگیری از این عارضه، نظم و دقت در تمیز کردن دندان‌ها و پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های رنگی توصیه می‌گردد.

عوارض استفاده از لمینت متحرک دندان

  • لمینت متحرک دندان(اسنپ ان اسمایل) یک کاور یا روکش نازک است که داخل دهان قرار میگیرد و نواقص دندان ها را تا حدودی به طور موقت برطرف میکند. از عوارض لمینت دندان متحرک میتوان به این موارد اشاره کرد:
  1. احتمال ایجاد حساسیت در دهان
  2. احتمال آسیب به لثه و منجر شده به خونریزی و عفونت آن
  3. امکان شکستگی حین گذاشتن یا برداشتن آن
  4. طول عمر کوتاه و احتمال تغییر رنگ
عوارض لمینت متحرک
نحوه جایگذاری لمینت متحرک دندان

راه های پیشگیری از بروز عوارض لمینت دندان

بعضی از عوارض لمینت دندان موقت هستند و با گذر زمان بر طرف میشوند اما دسته دیگری از عوارض لمینت وجود دارد که با سهل انگاری و انتخاب های نادرست خود شخص به وجود می‌آید و در صورت رعایت یکسری نکات میشود جلوی بروز این عوارض را گرفت:

رعایت مراقبت های بعد از لمینت دندان

اهمیت رسیدگی به بهداشت دهان و دندان ها بعد از لمینت دو چندان می‌شود؛ برای جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه را فراموش نکنید. ترک دندان قروچه،ترک دخانیات و اجتناب از جویدن اجسام و خوراکی های سفت هم در این امر موثر است.

رفع مشکلات مربوط به دهان و دندان قبل از نصب لمینت

در صورتیکه دچار پوسیدگی دندان یا مشکلات مربوط به لثه هستید قبل از نصب لمینت حتما آن ها را برطرف کنید در غیر اینصورت ممکن است دچار عوارض بعد از انجا لمینت دندان شوید.

انتخاب دندانپزشک با تجربه

انتخاب دندانپزشک متخصص و با تجربه از مهم ترین اقداماتی است که قبل از انجام لمینت باید انجام شود. سپردن کار به دندانپزشک غیر حرفه ای و کم تجربه تنها به دلیل پایین تر بودن هزینه، ممکن است نتایج منفی داشته باشد و مجبور شوید برای درمان عوارض لمینت دندان ارزان هزینه های به مراتب بالاتری بپردازید.

“در صورت انجام لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی بارانا دغدغه و استرس انتخاب دندانپزشک با تجربه را نخواهید داشت چون لمینت دندان در این کلینیک توسط بهترین و با تجربه ترین دندانپزشک های مشهد انجام می‌شود”

معایب لمینت دندان

عوارض لمینت دندان معمولا یا موقتی هستند یا میتوان با رعایت بهداشت و یکسری مراقبت ها و انتخاب متخصص با تجربه از وقوع آنها جلوگیری کرد. اما مواردی وجود دارد که همیشه ثابت هستند و تحت عنوان معایب لمینت شناخته می‌شوند و بهتر است قبل از انجام لمینت با آنها نیز آشنا شوید:

  1. یکی از معایب لمینت های سرامیکی غیر قابل ترمیم بودن آن ها است و در صورتیکه لمینت دچار شکستگی یا آسیب دیدگی های شدید شود تنها راهی که وجود دارد تعویض لمینت دندان است؛ که این کار هزینه ی نسبتا بالایی برای بیمار به دنبال دارد.
  2. برای نصب بهتر لمینت روی دندان، مینای دندان کمی تراش میخورد به همین دلیل امکان برداشتن و حذف لمینت پس از نصب وجود ندارد و همیشه باید یک روکش برای محافظت از دندان روی آن قرار بگیرد.
  3. لمینت ها بعد از قالب گیری از دندان بیمار در لابراتوار های دندانپزشکی ساخته می‌شوند به همین دلیل بعد از آماده شدن و نصب آن ها امکان تغییر شکل و رنگ آن ها وجود ندارد و در صورت نارضایتی باید به طور کامل تعویض شوند.

راه حل مناسب در مواجهه با عوارض لمینت دندان

در صورت بروز هر یک از عوارض لمینت دندان مثل التهاب و عفونت لثه یا لب پر شدن لمینت حتما با کلینیک دندانپزشکی که در آن لمینت انجام داده اید تماس بگیرید و به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر لمینت به طور کامل از دندانتان جدا شد آن را داخل یک جسم نرم مثل دستمال بپیچید و به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بهترین کلینیک دندانپزشکی مشهد
کلینیک بارانا؛ ارائه دهنده تمامی خدمات دندانپزشکی زیبایی و درمانی در مشهد

کلام آخر

بهتر است قبل از انجام هر عملی به طور کامل درباره آن تحقیق کنید؛ از مزایا، معایب و عوارض آن مطلع شوید و ببینید که آیا اصلا کاندیدای مناسبی برای انجام این کار هستید یا خیر.

در این مقاله به عوارض احتمالی لمینت دندان و راه های پیشگیری از بروز آن ها اشاره کردیم اگر به اطلاعات بیشتر درباره لمینت دندان احتیاج دارید این مقاله برای شما مفید است: لمینت دندان در مشهد. شما از طریق این شماره ها 05137609009 – 09157609009 میتوانید با مشاوران کلینیک بارانا جهت مشاوره رایگان و رزرو نوبت تماس بگیرید. ساعات پاسخگویی مشاوران: صبح 9 الی 14 – عصر 17 الی 20

سوالات کاربردی درباره لمینت دندان

1- آیا میتوان لمینت را روی دندان پوسیده و سیاه شده نصب کرد؟

دندان های پوسیده برای اتصال لمینت مناسب نیستند و در صورت اتصال بعد از مدت کوتاهی لمینت از دندان جدا شده و می افتد.برای این نوع دندان ها معمولا از روکش دندان استفاده می‌شود.

2- امکان برداشتن لمینت از روی دندان وجود دارد؟

بله. اما چون دندان تراشیده شده و نازک است باید بلافاصله لمینت یا کامپوزیت جدید جایگزین شود.

3- ممکن است بعد از انجام لمینت، دندان دچار پوسیدگی شود؟

بله در صورت عدم رعایت بهداشت دندان ها و مراقبت های بعد از انجام لمینت ممکن است دندان پوسیده شود.

دانلود فایل PDF مقاله معایب وعوارض لمینت دندان

برای دسترسی آفلاین به مطالب این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید: فایلPDFمقاله مشکلات و عوارض لمینت دندان

4.9/5 - (44 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    لمینت دندونای من تغییر رنگ داده راه حلش چیه؟

    دانیال نهاردانی
    1. سلام وقت بخیر
      گزینه‌های درمانی برای تغییر رنگ لمینت دندان شامل روش‌های سفیدکردن دندان، باندینگ برای پوشاندن ناحیه لکه شده و در موارد شدید، جایگزینی خود لمینت می‌شود. اما برای انتخاب دقیق، باید وضعیت دندان شما توسط متخصص بررسی بشه.

      زهره لطفی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد