فلوراید چیست و چه فوایدی دارد؟

وارنیش فلوراید یا فلورایدتراپی در کودکان و بزرگسالان

بازدیدها : 1424 بازدید

فلوراید تراپی یک درمان ضروری برای سلامت دهان بوده و از مینای سالم دندان حمایت می‌کند و با باکتری‌هایی که به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب می رسانند مبارزه می‌کند. وارنیش فلوراید یا همان فلورایدتراپی با یک ژل مخصوص بر روی دندان‌ها برس می‌شود. در این مقاله به نحوه انجام فلوراید تراپی کودکان و بزرگسالان و تأثیر آن می‌پردازیم.

دندانپزشکی مشهد
کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد؛ جایی که لبخندهای زیبا آغاز می‌شود.

فلوراید تراپی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که دندان‌ها را محکم کرده و از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند. وارنیش فلوراید یا فلوراید تراپی زمانی است که دندانپزشک، فلوراید موضعی را روی دندان‌ها به صورت ژل یا وارنیش و شستشو غلیظ اعمال می‌کند. این کار جهت افزایش مقاومت دندان و جلوگیری از پوسیدگی انجام می‌شود. انجام حرفه‌ای فلوراید تراپی مانع از ایجاد پوسیدگی‌های اولیه دندان می‌گردد.

استفاده از فلورایدتراپی برای کودکان نیز اهمیت دارد. با رشد اولین دندان آسیاب دائمی در 6 سالگی، نیاز به مراقبت از دهان و دندان کودک افزایش می‌یابد. از آنجایی که رشد دندان آسیاب بدون افتادن دندان شیری اتفاق می‌افتد بسیاری از والدین متوجه رشد آن نمیشوند و بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارد. در نتیجه برای مراجعه به دندانپزشک دیر اقدام میکنند. از این‌رو مراجعه به دندانپزشکی کودکان از سنین پایین و انجام فلوراید درمانی الزامی است. اگر در مشهد سکونت دارید و به دنبال دندانپزشکی کودکان با قیمت مناسب و خدمات عالی هستید، میتوانید به دندانپزشکی کودکان در مشهد مراجعه کنید.

فلوراید تراپی چگونه انجام میشود
فلوراید با جلوگیری از ایجاد حفره و پوسیدگی به سلامت دندان کمک میکند

فلوراید تراپی کودکان معمولاً با استفاده از لاک انجام می‌شود. لاک را پس از تمیز کردن دندان کودک بر روی دندان‌های او می‌زنیم. کل فرآیند فقط چند دقیقه طول می‌کشد و کاملا بدون درد است. برای فلوراید تراپی استفاده از لاک سریعتر و قابل تحمل‌تر از برخی از روش‌های دیگر بوده و همچنین برای بچه‌های کوچکتر مناسب است؛ زیرا لاک در تماس با بزاق سفت می‌شود. بنابراین کودک شما آن را نمی‌بلعد یا نمی‌تواند آن را بلیسد.

فواید فلوراید چیست؟

در فلوراید تراپی، این ماده با بازگرداندن مواد معدنی به سطوح دندان، به سلامت دهان کمک می‌کند. همچنین می‌تواند از رشد باکتری‌های مضر دهان جلوگیری کرده و از ایجاد حفره جلوگیری کند. فلوراید نمی‌تواند پوسیدگی را از بین ببرد، اما در حالی که سطح بیرونی قوی‌تری برای دندان‌های شما ایجاد می‌کند، می‌تواند به جلوگیری از نفوذ پوسیدگی به قسمت‌های عمیق تر دندان‌ها کمک کند.

فلورایدتراپی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. هر چه کودکان زودتر از فلوراید استفاده کنند، احتمال ایجاد حفره در آنها کمتر می‌شود. یک مطالعه نشان داد که احتمال پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانانی که به مدت یک سال با فلوراید تحت درمان قرار گرفتند، 43 درصد کمتر بود.

فلورایدتراپی چه فوایدی دارد
محکم کرن مینای دندان و حفظ سلامت دهان از جمله فواید فلوراید تراپی است

مزایای بلند مدت درمان های فلورایدتراپی:

از طریق وارنیش فلوراید ظرف چند ماه، سلامت دهان و دندان بیمار باید بهبود یابد. برخی از مزایا آن عبارتند از:

  • حفره‌های کمتر
  • مینای قوی‌تر برای جلوگیری از پوسیدگی
  • دندان‌ها ظاهر بهتری دارند و راحت‌تر تمیز می‌شوند
  • کاهش خطر از دست دادن دندان
  • به جذب بیشتر کلسیم و فسفات در دندان ها کمک می کند
  • کاهش درد دندان‌ها
  • از بین رفتن حساسیت دندان ها

چرا فلوراید تراپی اهمیت دارد؟

با مصرف غذا و یا حتی نوشیدن، ما باعث میشویم که باکتری‌های دهان از مواد قندی ونشاسته تغذیه کنند. تغذیه باکتری منجر به آزاد کردن اسیدی میشود که باعث فرسوده شدن محافظ مینای دندان میشود. پوسیدگی مینای دندان، شکستگی یا پوسیدگی دندان را به همراه خواهد داشت.

فلوراید خاصیتی دارد که به مینای دندان نفوذ کرده و باعث استحکام و مقاومت مینا در برابر اسیدهای آزاد شده شده و از این رو مانع پوسیدگی دندان میشود. علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان، منجر به ترمیم ضایعات دهان و بهبود بخش خارجی مینای دندان میشود.

فلوراید، در کودکان کوچکتر که هنوز افتادن دندان‌های شیری آنها آغاز نشده است به دندان‌های دائمی در حال رشد آنها وارد می‌شود در نتیجه زمانی که دندان‌های دائمی می‌رویند، کمتر در معرض پوسیدگی قرار میگیرند.

فلوراید خاصیتی دارد که از تولید اسید جلوگیری میکند و باعث ساخت مواد معدنی میشود به همین دلیل فلورایدتراپی در هر سنی مفید است. این ماده میتواند از ایجاد حفره در دندان‌های بزرگسالان و کودکان جلوگیری کند و به طور تقریبی 25 درصد باعث کاهش پوسیدگی در کودکان و بزرگسالان میشود.

نکته جالب توجه این است که فلوراید تراپی به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای بهداشت عمومی در قرن بیستم شناخته شده است.

فلوراید اهمیت دارد زیرا مانع از تولید اسید میشود و در نتیجه از پوسیدگی جلوگیری میکند
فلوراید مانع از تولید اسید می‌شود و در نتیجه به ایجاد دوباره مواد معدنی کمک می‌کند

فلوراید تراپی برای بزرگسالان

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از فلورایدهای موضعی مانند خمیر دندان، دهان شویه، فوم‌ها و ژل‌های مخصوص نه تنها می‌تواند روند پوسیدگی دندان را متوقف کند، بلکه مینای دندان را در برابر پوسیدگی‌های آینده مقاوم‌تر می‌کند. فلوراید تراپی همچنین به جلوگیری از پوسیدگی ریشه کمک می‌کند، زیرا در ساختار سطح ریشه گنجانده می‌شود.

در صورت استفاده منظم، فلوراید موضعی از دندان‌های شما محافظت کرده و از درد، رنج و از دست دادن دندان‌ها جلوگیری می‌کند، در نتیجه در هزینه‌های هنگفت مورد نیاز برای کارهای دندان‌پزشکی صرفه‌جویی می‌کنید.

فلورایدتراپی نسبت به آنچه در آب یا خمیر دندان شما وجود دارد، فلوراید بیشتری دارد. انجام آن فقط چند دقیقه طول می کشد و لازم است تا 30 دقیقه پس از درمان از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید تا فلوراید به طور کامل جذب شود.

فلورایدتراپی برای بزرگسالان
فلورایدهای موضعی شامل، خمیردندان، ژل‌های مخصوص و فوم میشود اما لاک‌های موضعی بیشتر توصیه میشود

آیا فلوراید تراپی کودکان خطرناک است؟

خیر. استفاده از فلوراید تراپی در دوز صحیح برای کودکان خطرناک نیست. آب مصرفی مردم ایالات متحده به مدت 75 سال است که حاوی فلوراید است و صدها سازمان بهداشتی آن را مورد تایید قرار داده‌اند. البته که استفاده بیش از حد فلورایدتراپی مضراتی دارد و به آن باید توجه داشته باشید. مصرف دوز بالا فلوراید در کودکان ممکن است فلوئوروزیس را برای کودک به همراه داشته باشد. فلوئوروزیس، نوعی بیماری است که ممکن است در آن مینای دندان سوراخ میشود یا لکه‌های سفید روی مینا و لثه ظاهر میشوند.

در صورتی که نگران دریافت بیش از حد فلوراید در فرزندتان هستید، با دندانپزشک اطفال مشورت کنید. توصیه پزشک و تعیین مقدار صحیح فلوراید میتواند به شما کمک کند. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی بارانا می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند تا در مراقبت دندان‌های کودک خود اشتباه نکنید.

آیا فلورایدتراپی برای کودکان خطرناک است
مراقب اعتدال در مصرف فلوراید برای کودک خود باشید تا دچار فلوئوروزیس نشود

فلوراید برای کودکان از چه منابع دیگری میتوان تامین کرد؟

خمیردندان‌ها و دهانشویه ها نیز حاوی فلوراید هستند و همچنین برخی از غذا ها شامل این ماده میشوند. دندانپزشکان توصیه میکنند که هنگام رشد اولین دندان کودک بهتر است از خمیردندان حاوی فلوراید به مقدار خیلی کم استفاده کنید. با رشد کودک و رسیدن به سنین 3 تا 6 سال، مقدار خمیردندان افزایش میابد.

توجه داشته باشید که آب لوله کشی حاوی فلوراید نیست و در نتیجه باید میزان مصرف فلوراید در کودک شما بررسی شود تا در صورت نیاز به فلوراید، قطره یا مکلمل تجویز شود. شاید بپرسید که فلورایدتراپی ضروری است؟ باید بگوییم که بله. کودکانی که این ماده را دریافت نمیکنند دچار پوسیدگی بیشتری میشوند و سن پوسیدگی دندان آنها خیلی کم است.

منابع تأمین فلوراید برای کودکان
استفاده از فلوراید تراپی برای کودکان بهتر است از سنین پایین شروع شود، اما مراقب اعتدال در مصرف باشید

فلوراید تراپی کودکان چه میزان توصیه می‌شود؟

فلورایدتراپی برای کودکان دو بار در سال توصیه میشود. در سن یک سالگی کودک که اولین ویزیت دندانپزشکی صورت میگیرد میزان فلوراید مورد نیاز کودک گفته میشود و دندانپزشک تعیین میکند که از چه زمانی شما باید وارنیش فلوراید را برای کودک شروع کنید. فلورایدتراپی تا سن 16 سالگی باید انجام شود و تاثیر آن در سن رشد و زمانی که دندان‌ها در حال رشد و شکلگیری هستند بیشتر است. اگر سن شما از 16 گذاشته است باز هم میتوانید از آن استفاده کنید و همچنان موثر خواهد بود.

مقدار لازم برای فلورایدتراپی اطفال
پیشنهادی ما برای میزان مصرف فلوراید برای کودکان دو بار در سال است

اقدامات بعد از فلورایید تراپی

بعد از انجام فلوراید تراپی لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. از خوردن غذاهای سفت بپرهیزید
  2. تا24 ساعت از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید
  3. تا مدتی از نوشیدن و خوردن مواد غذایی شیرین و  اسیدی خودداری کنید
  4. اگر دندان ها حساس شدند از مسکنی که دندانپزشک تجویز کرده استفاده کنید.
  5. از مصرف غذا های سرد و گرم بپرهیزید.
  6. تا دو روز بعد از مواد غذایی نرم مثل سوپ و پوره استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

“شاید متوجه شده باشید که وقتی صحبت از فلوراید به میان می‌آید، اطلاعات متناقض زیادی به خصوص در مورد کودکان وجود دارد. با وجود تمام این اطلاعات متناقض، موضوع استفاده یا عدم استفاده از فلوراید می‌تواند گیج‌کننده باشد. پس قدم بعدی مراجعه به دندانپزشک کودکان است. برای اینکه بفهمید آیا فرزندتان می‌تواند از فلوراید تراپی کودکان بهره ببرد، می‌توانید به کلینیک بارانا در مشهد مراجعه کرده و با پزشک اطفال مشورت کنید.”

سؤالات متداول

چه زمانی کودکان می‌توانند بعد از فلوراید تراپی غذا بخورند؟

توصیه می‌کنیم حدود نیم ساعت پس از دریافت وارنیش فلوراید غذا بخورند. همچنین حداقل چهار تا شش ساعت صبر کنند و سپس مسواک بزنند.

فلوراید تراپی چگونه تأثیر می‌گذارد؟
وارنیش فلوراید یک درمان دندانپزشکی است که می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان، کاهش سرعت آن یا جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند. فلوراید درمانی می‌تواند مینای دندان (پوشش خارجی روی دندان) را تقویت کند. به خاطر داشته باشید که درمان با وارنیش فلوراید نمی‌تواند به طور کامل از پوسیدگی جلوگیری کند.

ماندگاری فلورایدتراپی چقدر است؟

وارنیش فلوراید برای چندین ماه از دندان‌ها محافظت می‌کند و چند ماه ماندگاری دارند. اگر هر سه تا شش ماه یکبار در سال استفاده شود، بهترین نتیجه را خواهید دید و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

مضرات فلوراید تراپی چیست؟
فلوراید تراپی های حرفه‌ای ضرری ندارند. فقط در صورت استفاده زیاد باعث تغییر رنگ دندان یا فلوروز می‌شود. در این حالت رگه‌های سفید در دندان ایجاد میشود.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد