کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل؛ چه زمانی ضروری می‌شود؟

بازدیدها : 1707 بازدید

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی رایج است که می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را کاهش دهد. زمانی که فک شما جایی برای رشد دندان عقل نداشته باشد، این دندان یا کج درمی‌آید. در برخی موارد دندان عقل اصلا از قسمت لثه درنمی‌آید که شما با دندان عقل نهفته روبه‌رو هستید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص درآمدن دندان عقل مطالعه ادامه مقاله به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد
کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ جایی که لبخندهای زیبا آغاز می‌شود

چرا دندان عقل درمی‌آورید؟

محققان بر این باورند که دندان عقل برای اجداد ما ضروری بوده است؛ چراکه رژیم غذایی آن‌ها بیشتر از آجیل سفت، برگ‌های ترد و گوشت خام بوده است. امروزه رژیم غذایی افراد تغییر کرده است و از چنگال و چاقو برای برش غذا به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنند. با این اوصاف می‌توان گفت که دندان عقل به عنوان ساختارهای وستیژیال (بخش‌هایی از بدن انسان که غیرضروری شده‌اند) در نظر گرفته می‌شود.

رژیم غذایی انسان های اولیه
ضرورت دندان عقل در انسان‌های نخستین
رژیم غذایی امروزی
در رژیم غذایی امروزی نیاز کمتری به دندان عقل احساس می‌شود

دندان عقل چیست؟

تعداد دندان عقل چهار عدد است که در پشت دهان شما، در فک بالا و پایین قرار می‌گیرند. دندان‌های عقل معمولا بین 17 تا 21 سالگی رویش می‌کنند. اکثر افراد هر چهار دندان عقل خود را دارند و 5٪ تا 37٪ از مردم فقط دو یا یک دندان از دندان‌های عقل خود را دارند، در برخی از موارد هم افراد اصلا دندان عقل ندارند. کشیدن دندان عقل به انگلیسی Wisdom tooth extraction است كه فقط در صورتی انجام آن ضروری می‌شود كه مشکلی را برای سایر دندان‌ها ایجاد کند یا جایی برای رشد نداشته باشد.

در بسیاری از افراد دندان عقل از لثه بیرون نمی‌آید و رشد نمی‌کند. بیش از 80 درصد افراد حداقل یک دندان عقل به این شکل دارند یا به عبارتی به صورت نهفته باقی مانده است. کشیدن دندان عقل پایین بیش از فک بالا شایع است؛ چراکه احتمال نهفته ماندن در این قسمت بیشتر است و دلیل آن معمولا این است که فضای کافی در فک پایین وجود ندارد. دقت کنید که دندان عقل نهان یا آشکار هیچ کدام دندان اضافه به حساب نمی‌آیند و در صورت سالم درآمدن، می‌توانند دندان کمکی برای دندان‌های آسیاب باشند.

ضرورت کشیدن دندان عقل
عکس 4 دندان عقل

علاوه بر این، دندان‌های دیگر ممکن است در مسیر دندان عقل قرار گیرند یا ممکن است کج دربیاید. از عوارض دندان عقل نهان این است که گاهی منجر به درد، تورم، پوسیدگی دندان یا التهاب لثه می‌شود. دندان عقل نهان ممکن است دندان‌های دیگر را از مسیر خود خارج کند. هزینه کشیدن دندان عقل بنا به نهان یا آشکار بودن آن و تبحر دندانپزشک شما متفاوت خواهد بود.

چگونه بفهمید که باید دندان عقل خود را بکشید؟

ترس از کشیدن دندان عقل در اکثر افراد وجود دارد. گاهی‌اوقات هر چهار دندان عقل به طور طبیعی رویش می‌کنند و هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کنند، اما اغلب این دندان در یک زاویه رشد می‌کند یا به‌طورکامل یا تا حدی در استخوان فک یا زیر بافت لثه به دام می‌افتد و درنهایت دندان عقل آسیب می‌بیند و افراد مجبور به کشیدن دندان عقل پوسیده می‌شوند. درواقع برای ترمیم دندان عقل پوسیده چاره‌ای جز کشیدن آن وجود ندارد. ممکن است دندانپزشک شما جراحی این دندان را در موارد زیر توصیه کند:

  1. دندان‌های مجاور یا استخوان اطراف آسیب ببینید
  2. مواد غذایی و مواد زائد در قسمت دندان عقل شما گیر می‌کند
  3. به انواع بیماری لثه در اطراف دندان‌های آسیاب خود مبتلا می‌شوید
  4. پوسیدگی دندان در یک دندان عقل نیمه رویش شده وجود دارد
  5. ایجاد کیست (کیسه پر از مایع) در اطراف یک یا چند دندان عقل
  6. درد دندان در نزدیکی پشت دهان خود داشته باشید
کشیدن دندان عقل و دردهای بعد از آن
درد بعد از کشیدن دندان عقل

در بسیاری از موارد دندانپزشکان ضرورت کشیدن دندان عقل را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به افراد توصیه می‌کنند. با این اوصاف دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که دندان عقل خود را بکشید، حتی اگر هیچ علامتی از آسیب یا درد یا پوسیدگی دندان عقل نداشته باشید تا خطر ابتلا به مشکلات بعدی از جمله عفونت و پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

تعرفه کشیدن دندان عقل 1403 چیست؟

تجربه کشیدن دندان عقل به خودی‌خود نسبتا سخت است. قیمت کشیدن دندان عقل هم یکی دیگر از مسائلی است که می‌تواند نگرانی افراد را برانگیزد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، دندان عقل به دو شیوه نهان و آشکار رویش می‌کند. اگر دندان عقل آشکار باشد، کشیدن دندان عقل بدون جراحی امکان‌پذیر خواهد بود و در کلینیک بارانا در مشهد مبلغی برابر با 550 الی 750 تومان خواهد بود. اگر نهفته باشد، هزینه کشیدن دندان عقل بالاتر می‌رود؛ چراکه نیاز به جراحی و شکافتن لثه به وجود می آید. در این حالت به طور میانگین یک میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

قیمت کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان عقل؛ هزینه و عوامل موثر بر آن

از چه سنی باید دندان عقل خود را کشید؟

زمان کشیدن دندان عقل در هر فردی می‌تواند متفاوت باشد، اما به‌طور کلی بسیاری از دندانپزشکان جراحی آن را در سن 18 تا 25 سالگی توصیه می‌کنند. در این دوره سنی دندان عقل شما هنوز در حال شکل گیری است. به همین دلیل کشیدن آن‌ها با خطر و عوارض کمتر مواجه خواهد بود.

قبل از کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می‌افتد؟

دندانپزشک ممکن است شما را برای معاینه به یک متخصص جراح دهان و دندان معرفی کند. در طی این معاینه جراح سلامت دندان عقل شما را ارزیابی می‌کند و برای تعیین محل دقیق آن از دندان با اشعه ایکس عکس می‌گیرد. کشیدن این دندان به طور معمول با بی‌حسی موضعی، آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی، بسته به نیازهای خاص شما انجام می‌شود. لازم است تا حتما در مورد هر دارو، ویتامین یا مکملی که در حال حاضر مصرف می‌کنید به جراح خود توضیحاتی را ارائه دهید.

هنگام جراحی دندان عقل چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از تجویز داروهای آرام بخش، جراح شما بی‌حسی موضعی را برای دندان‌ها و لثه‌ها تجویز می‌کند. دندان‌های عقل نهفته (دندان‌های عقل محبوس در لثه یا استخوان) با برش‌هایی در معرض دید قرار می‌گیرند و به جراح شما دسترسی کافی را می‌دهند. هنگامی که دندان‌های عقل قابل‌مشاهده هستند، جراح دهان شما با دقت آن‌ها را شل کرده و از حفره‌هایشان جدا می‌کند، سپس نواحی اطراف آن را تمیز می‌کند و درنهایت بخیه می‌زند.

بخیه‌ها به صورت جذبی یا کشیدنی زده می‌شوند. اگر بخیه‌ها جذبی باشند بعد از یک تا دو هفته خودبه‌خود از بین می‌روند، در غیر این صورت برای کشیدن بخیه دندان بعد از مدت زمانی که دندانپزشک شما تشخیص دهد، آن را می‌کشد. از تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت هم نمی‌توان غافل شد؛ چراکه بعد از جراحی صورت با تورم همراه است.

مزایای کشیدن دندان عقل کدامند؟

کشیدن دندان عقل می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات زیر را کاهش دهد:

  1. پوسیدگی دندان
  2. آسیب‌دیدگی دندان‌های مجاور
  3. از دست دادن استخوان
  4. بیماری لثه
  5. آسیب‌دیدگی فک

خطرات یا عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟

عوارض کشیدن دندان عقل پایین یا بالا چندان قابل توجه نیست و معمولا پس از یک یا دو هفته عوارض آن برطرف می‌شود. برخی از شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. باز نشدن دندان بعد از جراحی دندان عقل
  2. خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل
  3. عفونت بعد از کشیدن دندان عقل
  4. ایجاد درای ساکت یا همان حفره‌های خشک (از بین رفتن لخته خون که منجر به نمایان شدن استخوان می‌شود)
  5. آسیب به سایر ساختارهای دهان از جمله استخوان فک، اعصاب، سینوس‌ها یا دندان‌های مجاور

مراقبت های بعد از برداشتن دندان عقل چه مواردی را شامل می‌شود؟

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل یکی از نکات مهمی است که با رعایت‌ آن‌ها به بهبود هرچه سریع‌تر آن‌ها کمک بسیاری خواهید کرد. برخی از مهم‌ترین این مراقبت‌ها عبارتند از:

  1. در روزهای اول تا جایی که می‌توانید استراحت کنید
  2. به مدت 48 تا 72 ساعت از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید
  3. برای کاهش تورم، کمپرس سرد یا کیسه یخ را روی صورت خود قرار دهید
  4. بقیه دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنید
  5. با شدت حرکت نکنید؛ چراکه این کار می‌تواند لخته‌های خون را از بین ببرد و باعث درای ساکت (حفره خشک) شود
  6. بهتر است در چند روز اول پس از کشیدن دندان از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید مانند ورزش یا رفتن به سونا خودداری کنید
  7. آنتی بیوتیک بعد از دندان عقل و مسکن‌های خود را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید
  8. چند روز اول باید از کشیدن سیگار یا نوشیدن آب میوه و نوشیدنی های گرم خودداری کنید
  9. محل جراحی را با خیساندن ملایم با دهانشویه ضد میکروبی تمیز نگه دارید
استفاده از دهانشویه ضدباکتریایی یکی از مراقبت های ویژه بعد از جراحی دندان عقل محسوب می‌شود

بعد از انجام جراحی دندان عقل چه باید خورد؟

پس از انجام این جراحی سعی کنید بیشتر از غذاهای نرم مانند سوپ، پاستا، برنج، تخم‌مرغ، پودینگ و ماست استفاده کنید. علاوه بر این، غذاهای خنک مانند بستنی می‌تواند به تسکین نواحی جراحی کمک کند. از غذاهای سفت، ترد و تند دوری کنید؛ چراکه این مواد می‌توانند بافت‌های لثه شما را تحریک کنند. در نهایت از مصرف مایعات با نی خودداری کنید. مکش می‌تواند لخته‌های خون را که برای بهبودی ضروری هستند، از بین ببرد. نوشیدنی هایی مانند آب خنک یا چای بابونه ولرم مناسب هم گزینه‌های مناسبی برای این مدت از نقاهت هستند.

سوپ و غذاهای نرم بعد از کشیدن دندان
تغذیه مناسب بعد از کشیدن دندان عقل

چه زمانی بعد از جراحی دندان عقل باید مجددا به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگرچه جراحی دندان عقل آن‌چنان عوارضی را در پی ندارد، اما ممکن است برای برخی از افراد با اثرات شدیدتری همراه باشد، به نحوی که افراد مجبور باشند مجددا به دندانپزشک خود مراجعه کنند. داشتن هریک از علائم زیر نشان‌دهنده این است که شما باید خود را تحت معاینه قرار دهید:

  1. داشتن تب بالای 38 درجه
  2. عفونت (چرکی) که از یک یا چند محل خارج می‌شود
  3. خونریزی شدید
  4. دیدن خون یا چرک در تخلیه بینی
  5. تورمی که بعد از سه روز بدتر می‌شود
  6. بی حسی کامل صورت
  7. مشکل در بلع یا تنفس
  8. دردی که با مسکن آرام نمی‌شود

خدمات زیبایی و درمانی در مشهد؛ کلینیک دندانپزشکی بارانا

درمان درد بعد از کشیدن دندان عقل بالا یا پایین یکی از معضلاتی است که افراد با آن مواجه می‌شوند. در کلینیک دندانپزشکی بارانا خدمات و توصیه‌هایی برای شما ارائه می‌شود که درد حین جراحی دندان عقل و بعد از آن به حداقل ممکن برسد. این جمله فقط یک شعار نیست، در همین راستا این مجموعه با بهره‌گیری از دندانپزشکان متبحر و کاربلد خیال شما را می‌تواند راحت کند. کارشناسان کلینیک بارانا با مشاوره رایگان با افتخار پاسخگوی سوالات شما در خصوص انواع روش‌های درمانی و زیبایی دندان خواهند بود”. شماره‌های تماس کلینیک📞: 05137609009 – 09157609009 ساعات پاسخگویی: 9 الی 14 و 17  الی 20🕗

کلینیک دندانپزشکی بارانا
کلینیک دندان پزشکی بارانا؛ ما کسی را به خاطر هزینه از خود دور نمی کنیم

سوالات متداول

کشیدن دندان عقل بالا راحت تر است یا پایین؟

به دلیل نزدیک‌تر بودن فک بالا به قسمت سر و جمجمه، فشارها بیشتر و درنتیجه درد و عوارض جانبی آن هم بیشتر خواهد بود، به همین دلیل است که درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین به مراتب کمتر از فک بالا است.

آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

از آن‌جایی که انجام ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود، لازم است تا هرگونه ناهنجاری همچون دندان عقل نهفته یا آشکار را که کج یا ناقص رویش کرده است، از دهان خارج کرد تا تاثیر ارتودنسی در بالاترین حد خود باشد.

کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

به طور معمول کشیدن این دندان حدود یک ساعت یا کمتر طول می‌کشد. موارد پیچیده تر ممکن است بیشتر طول بکشد.

چه زمانی می‌توان بعد از جراحی دندان عقل به روال کارهای روزانه برگشت؟

اکثر افراد می‌توانند دو تا سه روز پس از کشیدن دندان عقل به محل کار یا مدرسه خود برگردند. با این حال اگر شغل شما به کار فیزیکی یا بلند کردن اجسام سنگین نیاز دارد، ممکن است لازم باشد چند روز بیشتر از کار خود مرخصی بگیرید.

بهبودی پس از کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

اکثر افراد در عرض سه تا چهار روز احساس راحتی می‌کنند، اما اگر کشیدن همزمان دو دندان عقل باشد، ممکن است این مدت زمان تا چند هفته هم طول بکشد تا لثه‌های شما به طور کامل بهبود یابد. معمولا دندانپزشک شما دستورالعمل‌های دقیق بعد از جراحی را به شما می‌دهد تا بهبودی هرچه سریع‌تر حاصل شود.

آیا پس از جراحی دندان عقل، به همراه احتیاج داریم؟

برای جلوگیری از احساس فشار و درد جراحی، معمولا از دو روش بی‌حسی موضعی و بی‌هوشی عمومی استفاده می‌شود. در صورت استفاده از روش بی هوشی عمومی، بیمار به یک همراه احتیاج خواهد داشت.

دانلود PDF مقاله کشیدن دندان عقل؛ چه زمانی ضروری می‌شود؟

برای دسترسی به این مقاله در حالت آفلاین فایل pdf آن در اختیار شما عزیزان گرفته است. برای مطالعه فایل PDF اینجا را کلیک کنید:

دانلود PDF مقاله کشیدن دندان عقل؛ چه زمانی ضروری می‌شود؟

4.5/5 - (22 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. دندان عقل 4 تاست یا 2 تا؟

    نهال
    1. Author

      به طور کلی تعداد دندان های عقل 4 تاست ، اما بعضی افراد هم ممکنه صرفا 2 تا دندان عقل دربیارند

      مریم داوودی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد