بلیچینگ دندان کودکان

بلیچینگ دندان کودکان؛ روشی مطمئن برای سفیدی دندان

بازدیدها : 1520 بازدید

بلیچینگ دندان کودکان یا همان سفید کردن دندان کودکان یکی از دغدغه‌های والدین و حتی خود کودکان است؛ چراکه دندان تاثیر بسیاری بر زیبایی چهره افراد دارد. با بزرگتر شدن کودکان، دندان هایشان شروع به زرد شدن می کند. این یک روند غیر معمول نیست زیرا کودکان خردسال معمولا دندان های سفیدتری نسبت به کودکان بزرگتر دارند.

خدمات دندانپزشکی کودکان در کلینیک بارانا مشهد
جهت تماس سریع با مشاوران کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد، روی عکس کلیک کنید.

با این حال، کودکان ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد نوشابه و آب نبات های شیرین دچار تغییر رنگ دندان شوند. والدینی که نگران تغییر رنگ دندان های کودک خود هستند از دندانپزشک اطفال کمک می گیرند. معمولا اولین سوال آنها از دندانپزشک این است که آیا سفید کردن دندان کودکان بی‌خطر است یا خیر. برای اطلاعات بیشتر ادامه مقاله به شما کمک خواهد کرد.

آیا سفید کردن دندان برای کودکان بی خطر است؟

کودکان هم می تواند مانند بزرگسالان بلیچینگ انجام دهند، اما باید معیارهای زیر را داشته باشند:

  1. تمام دندان های دائمی آن ها روییده باشند
  2. مینای دندان های دائمی کودک قبلا به طور کامل کلسیفیه شده باشد ( کلسیفیه: لایه مینای دندان روی سطح دندان‌ها که محافظت از دندان در برابر پوسیدگی را بر عهده دارد)
  3. در صورت نیاز درمان ارتودنسی خود را قبلا انجام داده باشد
ارتودنسی دندان در مشهد
اگر می خواهید بلیچینگ دندان را در سنین پایین انجام دهید، باید مطمئن شوید که دیگر ارتودنسی انجام نمی دهید

اگرچه به طور کلی بلیچینگ دندان برای کودکان بی خطر است، اما باز هم می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از نوارهای سفید کننده دندان دارای غلظت بالایی از پراکسید هیدروژن هستند. این مسئله می تواند به سفیدی دندان کودک کمک کند، اما در صورت استفاده مکرر در غلظت های بالا می تواند باعث حساسیت دندان ها هم شود. حتی بزرگسالان هم ممکن است، چنین چیزی را تجربه کنند.

استفاده از محصولات سفید کننده دندان هنوز جدید هستند و به مطالعات بیشتری نیاز دارند. کودکانی که از نوارهای سفید کننده استفاده می کنند، به نظارت بزرگسالان نیاز دارند. زیرا باید از قرارگیری طولانی مدت نوارها یا حتی بلعیدن تصادفی آن ها پیشگیری کنند تا اثرات منفی بر روی دندان و سلامت کودک نداشته باشد. قبل از تصمیم به استفاده از محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه، ابتدا باید با دندانپزشک کودکان مشورت کنید تا از سلامت دهان و دندان کودک خود اطمینان حاصل کنید.

بلیچینگ دندان برای کودکان
بلیچینگ دندان کودکان بهتر است از سنین 14 سالگی به بعد انجام شود

بلیچینگ دندان برای چه سنی مناسب است؟

 مقصود از کودکان،  تمام افراد زیر 18 ساله‌ای است که تغییرات دهان و دندان آن‌ها می‌تواند بسیار باشد. به توصیه متخصصان دندانپزشکی برای بلیچینگ دندان در کودکان بهتر است تا سن 14 یا 15 سالگی صبر کنید. علت آن این است که اکثر دندان‌های دائمی در این سن رشد کرده اند.

اگر پیش از این سن برای سفید کردن دندان در کودکان خود اقدام کنید، ممکن است پشیمان شوید. دندان‌های شیری مینای نازک‌تری نسبت به دندان‌های دائمی بزرگسال دارند و این مسئله می‌تواند به افزایش حساسیت و ناهمواری رنگ دندان ها منجر شود.

چه دلایلی برای سفید کردن دندان کودکان در سنین پایین تر وجود دارد؟

در برخی موارد به دلیل بروز شرایط خاص می توان به سفید کردن دندان در سنین پایین فکر کرد. به عنوان مثال تغییر رنگ شدید دندان در برخی کودکان باعث آزار و اذیت آن ها توسط دیگران و اضطراب اجتماعی می شود.  همچنین بعضی از کودکان بیشتر در معرض لکه های ناشی از نوشابه یا سایر نوشیدنی ها قرار می گیرند. استفاده طولانی مدت از بریس های ارتودنسی نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

سفید کردن دندان کودکان
در صورت ضرورت، ارتودنسی را قبل از بلیچینگ باید انجام داد

دارو هایی مانند قطره آهن نیز باعث تغییر رنگ دندان ها و تغییرات ظاهری کودک  می شود. در این موارد دندانپزشک گزینه های  مناسب سفید کردن دندان کودکان را به والدین پیشنهاد می دهد.

لکه قهوه ای روی دندان کودکان
استفاده نادرست از قطره آهن باعث ایجاد لکه قهوه ای روی دندان کودکان می‌شود.

علت تغییر رنگ دندان در کودکان چیست؟

دلایل زیادی برای تغییر رنگ دندان در کودکان وجود دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از :

  1. عادات بد بهداشتی دندان
  2. ایجاد لکه به دلیل مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها
  3. مصرف داروهای حاوی آهن (مکمل های ویتامین)
  4. کلسیم زدایی مینای دندان به دلیل برداشتن بریس ها
  5. آسیب عصبی یا ضربه به دندان
  6. پوسیدگی دندان
  7. مادر در دوران بارداری یا شیردهی از تتراسایکلین استفاده می کند
  8. شرایط پزشکی که مانع رشد دندان ها در دوران شیرخوارگی می شود
  9. فلوراید بیش از حد به دلیل استفاده از شیر خشک همراه با آب فلورایددار
عوامل ایجاد لکه دندان کودک
ترکیبات شیر خشک و آب می تواند باعث ایجاد لکه روی دندان کودک شود

راه پیشگیری از لک های دندان کودکان چیست؟

در مورد بلیچینگ دندان کودکان شما، پیش از هر چیز بهتر است تا تمرکز خود را به حفظ سلامت و استحکام دندان‌های کودک خود معطوف کنید. والدین همچنین می توانند داروهای طبیعی ایمن یا خمیردندان سفید کننده ایمن برای کودکان خود استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌‌‌‌تر می توانید مقاله ویژگی های بهترین خمیردندان کودک را بخوانید.

اگر روش‌های سفید کردن دندان‌ها را برای کوودکان خود انتخاب نمی کنید، می‌توانید با استفاده از خمیر دندان سفیدکننده از ایجاد لکه و تغییر رنگ آن ‌ها جلوگیری کنید. علاوه بر این، از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد لکه می شوند، مانند نوشابه ها که باید از استفاده اجتناب شود.

نوشابه پوسیدگی دندان را افزایش می دهد
مصرف نوشابه می تواند رنگ دندان کودکان را تحت تاثیر قرار دهد

بلیچینگ دندان کودکان شامل چه مواردی می شود؟

در سفید کردن دندان کودکان هم حین استفاده از محصولات سفیدکننده حرفه ای و هم در روش خانگی معمولا از مواد سفید کننده پراکسید هیدروژن استفاده می کنند که تفاوت این دو مورد معمولا در سطح غلظت آن است.درمان های حرفه ای را می توان در مطب دندانپزشک با نام آفیس بلیچینگ انجام داد. شما این کار را می توانید در خانه با استفاده از مواد بلیچینگ مخصوص انجام دهید که پروسه زمان بر و البته ریسکی برای کودکان محسوب می شود.

ژل ها و نوارهای هوم بلیچینگ معمولا از دوز کمتری از پراکسید هیدروژن استفاده می کنند. هوم بلیچینگ نسبت به آفیس بلیچینگ زمان بیشتری برای انجام و نتیجه بخشی نیاز دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ را بخوانید.

آیا سفید کردن دندان کودک، آن ها را حساس تر می کند؟

در صورت استفاده نادرست از بلیچینگ دندان کودکان و مصرف بیش از اندازه از سفید کننده پراکسید در سفید کردن دندان می تواند به مینای دندان آسیب برساند و حساسیت دندان کودکان را افزایش دهد. عاج نازک‌تر و مینای حساس‌تر در کودکان می‌تواند این احتمال را ایجاد کند که پالپ دندان که عصب های دندان در این قسمت قرار دارد، در معرض پراکسید قرار گیرد.

در صورت تماس پراکسید با بافت حساس اطراف دندان، خطر تحریک لثه، به ویژه در درمان های خانگی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری های لثه می توانید مقاله جراحی لثه را بخوانید.

مسواک و سفیدی دندان با هم ارتباط مستقیم دارند
مسواک زدن مرتب کودکان نقش بسیاری در سلامت دهان و دندان آن ها دارد

آیا بلیچینگ دندان کودکان درمانی دائمی است؟

بلیچینگ دندان کودکان را نمی توان به عنوان یک درمان دائمی در نظر گرفت. از این روش برای بهبود ظاهر دندان ها و سفید کردن آنها استفاده می شود. با بلیچینگ دندان، ممکن است رنگ دندان برای مدت معینی سفیدتر شود، اما تاثیر آن موقتی است. اگر دلیل تغییر رنگ دندان کودک عوامل خارجی مانند استفاده از مواد رنگی یا داروهای خاص باشد، پس از بلیچینگ و ادامه مصرف ممکن است رنگ دندان ها مجددا تغییر کند. بنابراین بلیچینگ دندان کودکان برای بهبود موقت ظاهر دندان ها استفاده می شود و نتیجه دائمی ندارد.

نحوه انجام بلیچینگ دندان کودکان به چه صورت است؟

اگر شما و دندانپزشک اطفال‌تان به این نتیجه رسیدید که سفید کردن بهترین روش است، ما آفیس بلیچینگ را به جای یک محصول بدون نسخه برای سفید کردن دندان برای کودکان و نوجوانان به شما توصیه می کنیم. در صورت نظارت دقیق والدین (حتی برای نوجوانان) می توان این کار را در در خانه انجام داد. بهتر است از مقدار کمی محلول سفید کننده با غلظت پراکسید کمتر نسبت به دندان بزرگسالان استفاده شود.

در هر صورت، تمرکز بر استفاده صحیح و ایمنی است. اگر این کار را میخواهید در خانه انجام دهید، شما به عنوان والدین  موظف هستید تا به کودکان یا نوجوانان اجازه دسترسی بدون نظارت به نوارهای سفید کننده و بدون نسخه را ندهید. در نظر داشته باشید که بلیچینگ و جرم گیری دندان با هم تفاوت هایی دارد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جرم گیری دندان را مطالعه کنید.

ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان در کلینیک بارانا
بخش اختصاصی اطفال در کلینیک دندانپزشکی بارانا

کلینیک بارانا؛ ارائه دهنده انواع خدمات درمانی و زیبایی

نکته اصلی این است که بلیچینگ دندان کودکان تحت شرایط خاصی بی خطر است، اما بهتر است محافظه کار وبسیار مراقب باشید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم حداقل تا اواسط نوجوانی صبر کنید، مگر اینکه مسائل خاصی در نظر گرفته شود. از محصولات بدون نسخه که در صورت استفاده مکرر یا بدون نظارت ممکن است باعث ایجاد مشکل شوند، خودداری کنید.

” مادر کلینیک دندانپزشکی بارانا برای ارتباط خود با بیماران و خانواده آنها ارزش قائل هستیم و می خواهیم نگرانی های آنها را در مورد سلامت دندان هایشان بدانیم، حتی اگر این نگرانی ها در مورد زیبایی دندان ها باشد.گاهی کودکان در سنین پایین نیاز به درمان سفید کردن دندان دارند. برای مشاوره رایگان و رزرو نوبت می توانبد با کارشناسان ما تماس بگیرید. “شماره‌های تماس کلینیک📞: 05137609009 – 09157609009 ساعات پاسخگویی: 9 الی 14 و 17  الی 20🕗

عوامل ترس از دندانپزشکی در کودکان
محیط امن و آرام و شاد بخش اطفال کلینیک بارانا

سوالات متداول

1.آیا بلیچینگ دندان با بیمه می توان انجام داد؟

خیر، بلیچینگ دندان یک روش زیبایی دندان محسوب می شود. به همین جهت بیمه چه از نوع خصوصی و چه از نوع دولتی آن را قبول نمی کند.

2.هزینه بلیچینگ دندان چند است؟

اگر می‌خواهید درباره هزینه سفید کردن یا بلیچینگ دندان کودکان بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله بلیچینگ دندان در مشهد را مطالعه کنید.

3.آیا مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین باعث ایجاد لک روی دندان می‌شود؟

بله، اگر کودک دندان درحال رشدی داشته باشد و تتراسایکلین مصرف کند، باعث ایجاد لک روی دندان می شود. البته معمولا این نوع انتی بیوتیک برای مادران باردار و کودکان زیر 12 سال تجویز نمی شود.

دانلود نسخه PDF مقاله بلیچینگ دندان کودکان؛ روشی مطمئن برای سفیدی دندان

برای دسترسی آسان به این مقاله حتی در زمان هایی که به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق لینک زیر نسخه پی دی اف این صفحه را دانلود کنید.

دانلود PDF مقاله بلیچینگ دندان کودکان؛ روشی مطمئن برای سفیدی دندان

5/5 - (37 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد