5 نوع از داروهای مضر برای دندان و دهان

5 نوع از داروهای مضر برای دندان

بازدیدها : 62 بازدید

داروها موهبتی برای سلامت بدن هستند و حال ما را در برابر عوامل حساسیت زا خوب می کنند، آلرژی های بی رحمانه را از مجاری تنفسی ما دور می کنند یا خلق و خوی افراد را در برابر افسردگی ها بهتر می کنند و در یک کلام در بسیاری از موارد، نجات دهنده جان انسان می شوند و کیفیت زندگی افراد را ارتقا می بخشند. از طرفی دیگر همان داروها می توانند عوارضی را هم به همراه داشته باشند. در این مقاله به داروهای مضر برای دندان به صورت مختصر اشاره شده است. شما با خواندن این مقاله به پاسخ سوال کدام دارو ها به دندان ها آسیب میرسانند؟ دست می یابید.

کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد
ارائه انواع خدمات درمانی و زیبایی در کلینیک بارانا

1. داروهای ضد انعقاد خون و افزایش خونریزی لثه

برای افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند و احتمال سکته مغزی یا آمبولی ریه در آن ها بیشتر است، قرص های رقیق کننده خون تجویز می شود.

مصرف این قرص ها اگرچه خون را در حالت رقیق نگه می دارد، اما برای درمان های تهاجمی مانند کشیدن دندان یا جراحی لثه مشهد یا هر کجای دیگر می تواند دردسرساز شود؛ چراکه با رقیق بودن خون، لخته شدن آن به دشواری اتفاق می افتد و بعد از انجام این اقدامات ممکن است حتی افراد برای متوقف شدن خون به بیمارستان مراجعه کنند. برخی از رایج ترین قرص های رقیق کننده های خون و ضدپلاکت عبارتند از :

  1. کلوپیدوگرل
  2. وارفارین
  3. ریواروکسابان
  4. آپیکسابان
  5. آسپرین
آسپرین و تاثیر آن بر خونریزی لثه
قرص‌های رقیق کننده مانند آسپرین خونریزی لثه را بعد از کشیدن دندان افزایش می‌دهند.

2. داروهایی با افزودنی قندی و افزایش احتمال پوسیدگی

در بسیاری از موارد ترکیبات دارویی و مواد شیمیایی طعم ناخوشایندی را به همراه دارند. متخصصان صنعت دارو برای پوشاندن این طعم مجبور هستنند با طعم دهنده های شیرین آن را برای تمام افراد قابل مصرف کنند. اگرچه این نوع دارو به ذائقه شما خوش می آید، اما برای دندان های شما در طولانی مدت می تواند آسیب زا باشد. این مورد را برای داروهایی که قرار است طولانی مدت مصرف شود، مدنظر قرار دهید.

مصرف قند و شکر در هر شکلی سطح PH بزاق را کاهش می دهد و حالت اسیدی دهان را افزایش می دهد. همین حالت سبب می شود تا میزان پوسیدگی دهان افزایش یابد. برای رفع این مشکل بهتر است با داروخانه مشورت کنید و در صورت امکان همان قرصی را که حاوی قند نباشد، برای شما تجویز کند یا اگر پزشک به شما این اجازه را می دهد، بهتر است تا دارو را همراه غذا مصرف کنید، نه بین میان وعده های غذایی تا امکان باقی ماندن قند موجود در قرص کاهش پیدا کند. داروهایی که از ترکیبات قندی استفاده می کنند عبارتند از:

  1. ویتامین‌های جویدنی مانند ویتامین C
  2. قرص‌های ضد اسید مانند تومس
  3. شربت های سرکوب‌کننده‌ سرفه
  4. آنتی بیوتیک های مایع مانند آموکسی سیلین

3. برخی از دهانشویه ها و مشکل ایجاد تغییر رنگ دندان

«کلرهگزیدین» یکی از دهانشویه هایی است که برای جلوگیری از عفونت دهان و دندان بعد از اقدامات دندانپزشکی تجویز می شود. اگرچه این دهان شویه برای جلوگیری از افزایش عفونت بسیار موثر است؛ اما نباید به مدت طولانی استفاده شود؛ چرا که باعث زردی، ایجاد جرم و تارتار روی دندان می شود. نهایت استفاده از این دهانشویه را 10 روز می توان در نظر گرفت.

تغییر رنگ دندان با مصرف طولانی مدت دهانشویه کلرهگزیدین
مصرف طولانی مدت دهانشویه کلرهگزیدین باعث تغییر رنگ دندان می شود.

علاوه بر تغییر رنگ دندان، ممکن است زبان افراد هم با مصرف طولانی مدت این نوع دهانشویه با تغییر رنگ داشته و خشکی و سوزش دهان را به همراه داشته باشد.

دهانشویه کلرهگزیدین به صورت موقت و توسط دندانپزشک بعد از انجام برخی از اقدامات دندانپزشکی تجویز می شود و برای مصرف روزانه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

4. بیوفسفات ها و آسیب به بافت استخوانی

داروهایی با ترکیبات بیوفسفات ها برای درمان بیماری هایی مانند پروستات، سرطان سینه و پوکی استخوان تجویز می شود. این نوع داروها در درازمدت سبب استئونکروز فک (تخریب بافت استخوان فک) می شوند که هم دردناک است و هم موجب عفونت در بخش های مختلف بدن از جمله دندان می شود.

عارضه ONJ یکی از مشکلات بعد از انواع جراحی دندان است که در آن استخوان فک در معرض دید قرار می گیرد و همین مسئله روند ترمیم بافت لثه را کند می کند. در واقع زمانی که استخوان فک در معرض دید است، جریان خون به درستی انجام نمی شود.

برای جلوگیری از این مشکلات در صورتی که قرص های پوکی استخوان را مصرف می کنید، حتما قبل از انجام هر اقدامی به دندانپزشک خود اطلاع دهید. در نظر داشته باشید که هر چه بیمار به مدت طولانی تری از این قرص ها استفاده کند، خطر ابتلا به ONJ بیشتر خواهد بود. مراقبت های پیشگیرانه قبل و در حین درمان با داروهای مخصوص و ضدجذب می تواند خطر ابتلا به ONJ را تا حد زیادی کاهش دهد. از جمله داروهای رایجی که برای پوکی استخوان تجویز می شوند عبارتند از:

  1. فوساماکس
  2. آکتونل
  3. آتلویا
  4. بونیوا

5. داروهای ضد افسردگی و مشکل خشکی دهان

داروهای ضد افسردگی هم یکی از انواع داروهای مضر برای دندان محسوب می شوند. این نوع داروها ممکن است برای برخی افراد نجات دهنده جان آن ها باشد، اما از طرفی باعث خشکی دهان می شوند. کاهش بزاق منجر به افزایش اسیدی شدن دهان می شود و همین امر سبب می شود تا پوسیدگی دندان ها زودتر و شدیدتر اتفاق بیافتد.

این نوع داروها سیستم عصبی انسان را هدف قرار می دهند؛ بنابراین می توانند ترشح طبیعی بزاق را مختل کنند. علاوه بر این، مصرف قرص های ضد افسردگی برای طولانی مدت (6 ماه به بالا) باعث دندان قروچه و سایش مینای دندان می شود. برخی از داروهای ضدافسردگی که می تواند مشکلاتی را برای دندان ها داشته باشد عبارتند از:

  1. اسیتالوپرام
  2. سرترالین
  3. فلوکستین
  4. آلپرازولام

آسیب‌های ناشی از داروهای مضر برای دندان را چگونه کاهش دهیم؟

سندروم سوزش دهان، برفک دهان، پوسیدگی دندان و غیره می تواند از مشکلاتی باشد که از طریق داروهای مضر برای دندان ممکن است برای افراد پیش آید. برای این که بتوانید از شر عوارض مرتبط با دهان و دندان بعد از مصرف این نوع قرص ها خلاص شوید، راه های ساده ای را کلینیک دندانپزشکی بارانا به شما پیشنهاد می دهد که به شرح زیر هستند:

1. ویتامین ها را کم و گزیده مصرف کنید.

مصرف بیش از حد قرص ویتامین C باعث افزایش اسید معده و رفلاکس آن می شود و در نهایت اسیدی شدن دهان منجر به پوسیدگی دهان می شود. به همین جهت است که باید در استفاده از این ویتامین با احتیاط عمل کنید.

ویتامین سی و افزایش حالت اسیدی دهان
مصرف زیاد ویتامین سی حالت اسیدی دهان را افزایش می دهد و احتمال پوسیدگی دندان بیشتر می شود.

2.هوشمندانه بخورید و بنوشید.

در صورت خشک شدن دهان بعد از مصرف برخی از داروها سعی کنید دهان خود را مرطوب نگه دارید. یک بطری آب همیشه به همراه داشته باشید و کم کم آن را بنوشید. اگر تمایلی به نوشیدن آب ندارید، می توانید یک اسپری آب را در دهان خود بپاشید تا پوشش مخاطی روی دهان شما ایجاد شود. همچنین لازم است تا موارد زیر را نیز در خوردن و آشامیدن رعایت کنید:

  1. مصرف غذاها و نوشیدنی های تند، شور یا داغ را کاهش دهید.
  2. از خوردن چیپس، آجیل های سفت و مکیدن تکه های یخ خودداری کنید.
  3. مصرف کافئین، قهوه، نوشابه، آبمیوه های اسیدی و چای را محدود کنید.
  4. استفاده از غذاهایی مانند آبگوشت، پاستا و غیره را که حالت چسبندگی دارند، به حداقل مقدار ممکن برسانید.
  5. استفاده از دهانشویه های بدون الکل می تواند کمک می کند تا دهان شما خشک نباشد. در این زمینه آدامس زایلیتول هم می تواند مفید موثر واقع شود.
  6. در صورتی که عادت دارید در هنگام خواب با دهان نفس بکشید، دستگاه مرطوب کننده در کنار تخت خود داشته باشید تا هوای اطراف دهان شما مرطوب شود.
دستگاه بخور و افزایش رطوبت دهان
قرار دادن دستگاه بخور در کنار خود، رطوبت دهان را افزایش می دهد.

اگر به هر دلیلی شما هم مجبورید از داروهای مضر برای دندان استفاده کنید که احتمال آسیب به دهان و دندان شما را افزایش می دهد، بهتر است قبل از انجام هر اقدام درمانی به دندانپزشک خود بگویید تا مشورت های درست را به شما ارائه دهد. کلینیک دندانپزشکی بارانا با دارا بودن بهترین متخصصان کاربلد و کارشناسان دلسوز می تواند به شما کمک بسیاری کند. شماره های تماس مجموعه: 09157609009 یا 05137609009

دندانپزشکی بارانا در مشهد
مراجعه به دندانپزشکی بارانا؛ سرمایه گذاری ارزشمند برای لبخندی سالم و زیبا

پرسش و پاسخ درباره داروهای مضر برای دندان

1.کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود؟

به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمبود ویتامین های D، C، A، فسفر و کلسیم می تواند در پوسیدگی دندان موثر باشد. برخی از ویتامین ها مانند D و کلسیم به صورت مستقیم بر استحکام دندان ها تاثیرگذارندز برخی دیگر مانند ویتامین A هستند که کمبود آن موجب خشکی دهان می شود و با حالت خشک و اسیدی دهان، پوسیدگی دندان را تسریع می بخشد.

2.تاثیر قرص اعصاب بر دندان چگونه است؟

قرص های اعصاب و ضدافسردگی از داروهای مضر برای دندان هستند. کاهش بزاق، خشکی دهان و تغییر در باکتری های محفظه دهان، از عوارض قرص های اعصاب است که می تواند پوسیدگی دندان ها را در دراز مدت بیشتر کند.

3.قرص برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟

قرص های سفکسیم زمانی مصرف می شود که دندان دارای عفونت است و جهت جلوگیری از درد ناشی از پوسیدگی استفاده می شود. در مراحل بعدی که عفونت شدید می شود، دندانپزشکان آنتی بیوتیک هایی مانند کلیندامایسین و آموکسی‌سیلین را هم تجویز می کنند، اما قرص های حاوی فلوراید می توانند تا حدی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر باشند.

4.آیا قرص اهن باعث پوسیدگی دندان میشود؟

اگر قرص آهن به درستی استفاده نشود یا برای مدتی در دهان فرد بماند، ممکن است باعث سیاه شدن دندان شود، اما این تغییر رنگ به معنای پوسیدگی دندان نیست.

5.چه بیماری هایی باعث خرابی دندان میشوند؟

دیابت، بیماری های خودایمنی، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا و HIV از جمله بیماری هایی هستند که می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

6.آیا کم خونی باعث خرابی دندان میشود؟

بله، کمبود آهن سبب می شود تا مواد معدنی مانند ویتامین B12 در بدن کم باشد، همین امر سبب آسیب به لثه ها می شود که در نهایت منجر به پوسیدگی راحت تر دندان ها می شود.

7.آیا پوسیدگی دندان باعث لاغری میشود؟

خیر. پوسیدگی دندان و لاغری هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و تاثیر آن ها بر همدیگر مبنای علمی ندارد.

دانلود PDF مقاله 5 نوع از داروهای مضر برای دندان

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد