لاک سفید کننده دندان

لاک سفید کننده دندان + مزایا و معایب استفاده از آن

بازدیدها : 386 بازدید

لاک سفید کننده دندان زمانی کاربرد دارد که شما به دلیل فرصت کم یا صرفه جویی در هزینه تمایل دارید که خودتان در خانه اقدام به سفید کردن دندان های خود کنید. این نوع لاک در 2 نوع کاربامید پروکساید و پراکسید هیدروژن تولید می شود که هر کدام با غلظت متفاوتی با مینای دندان واکنش شیمیایی می دهد و باعث سفید شدن دندان های شما می شود. در ادامه مزایا و معایب استفاده از این وسیله بیان شده است.

دندانپزشکی مشهد
کلینیک دندانپزشکی بارانا مشهد؛ جایی که لبخندهای زیبا آغاز می‌شود.

لاک سفید کننده دندان چیست؟

لاک سفید کننده دندان زمانی کاربرد دارد که به هر دلیلی فرصت رفتن به دندانپزشکی را ندارید یا می خواهید هزینه کمتری برای سفید کردن دندان خود پرداخت کنید. محتویات این لاک از ترکیبات شیمیایی پراکسید هیدروژن یا کاربامید پروکساید است. این ترکیبات ضمن آزاد کردن اکسیژن با مینای دندان واکنش شیمیایی می دهند و باعث نابودی لکه های روی دندان می شوند. این لاک که به صورت قلم یا پد کوچک قابل استفاده است، ژلی سفیده کننده دارد که جرم های سطحی دندان را از بین می برد.

کاربرد لاک سفید کننده دندان
لاک سفید کننده در زمانی کم دندان های درخشانی را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل استفاده از لاک دندان

مهم است که شما به عنوان یک مصرف کننده طرز استفاده از لاک دندان را بدانید تا آسیبی به دندان های شما وارد نشود. مراحل استفاده از لاک سفید کننده دندان به ترتیب شامل موارد زیر می شود:

  1. ابتدا دندان های خود را مسواک بزنید و نخ بکشید.
  2. کافی است تا شما برای در آمدن ژل، قلم را بچرخانید تا به اندازه کافی ژل سفید کننده از آن بیرون آید.
  3. مقداری از ژل را روی سطح دندان قرار دهید. مهم است که مطمئن شوید سطح ژل با همه دندان های شما تماس داشته است.
  4. برای اثربخشی ژل نباید فورا آن را با آب بشورید، بلکه لازم است تا مدت 30 دقیقه ژل روی دندان های شما باقی بماند.
  5. در نهایت دهان خود را با آب بشویید.
آخرین مرحله استفاده از لاک سفید کننده دندان
شستشو دهان به عنوان آخرین مرحله استفاده از لاک دندان، فراموش نشود!

البته هر لاک دندان با نام های تجاری مختلف دستورالعمل های متفاوتی دارند؛ بنابراین بهتر است تا مطابق آنچه روی محصول درج می شود، عمل کرد تا دندان های سفید و سالمی داشته باشید. در تصویر زیر مراحل استفاده از لاک دندان را به ترتیب در قالب یک عکس می بینید:

طرز استفاده از قلم سفید کننده دندان
مراحل استفاده از لاک سفید کننده دندان

انواع لاک سفید کننده دندان

بر اساس نوع ماده استفاده شده در لاک سفید کننده دندان، این محصول به دو نوع تقسیم می شود که در ادامه به هر یک از آن ها اشاره می شود:

1.لاک سفید کننده دندان با کاربامید پروکساید

معمولا زمانی از این لاک استفاده می کنند که افراد تمایل دارند تا در خانه دندان های خود را سفید کنند. غلظت این نوع لاک در بازار معمولا 10٪ تا 15٪ است. در واقع کاربامید پروکساید ترکیبی شیمیایی است که به تدریج به پراکسید هیدروژن تبدیل و در نهایت با مینای دندان ترکیب و باعث سفیدی دندان می شود.

2.لاک دندان با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن ترکیب شیمیایی است که خیلی سریع به اکسیژن تبدیل می‌شود و غلظت بالای 35٪ دارد، به همین دلیل بهتر است تا از این نوع لاک ها در مطب دندانپزشکی و زیر نظر دندانپزشک استفاده شود.

لاک پراکسید هیدروژن دندان
بهتر است سفید کردن دندان با لاک پراکسید هیدروژن توسط دندانپزشک انجام شود

مزیت های استفاده از لاک سفید کننده دندان

استفاده از قلم سفید کننده دندان برای افراد مزایایی به همراه دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

1. سفید شدن 3 سوته دندان

اگر جلسه یا قرار مهمی دارید و فرصت مراجعه به دندانپزشکی را ندارید، لاک سفید کنده دندان می تواند شما را نجات دهد و در عرض نیم ساعت دندان هایی سفید را به شما تحویل دهد.

2. عدم مراجعه به دندانپزشکی

زمانی که شما از لاک سفید کننده دندان با کاربامید پروکساید استفاده کنید، می توانید خودتان برای سفید کردن دندان های خود دست به کار شوید. در واقع این لاک شما را از مراجعه به دندانپزشکی بی نیاز می کند.

3. هزینه کمتر

لاک سفید کننده دندان نسبت به روش هایی مانند بلیچینگ دندان مشهد یا جرم گیری کم هزینه تر است. هر چند در بلیچینگ دندان هم دو روش هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ وجود دارد که هر کدام هزینه های متفاوتی دارند. در نهایت شما برای استفاده از این لاک ها به دندانپزشک نیازی ندارید، در نتیجه هزینه های شما به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

ماندگاری لاک دندان چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

 به طور کلی ماندگاری آن محدود به چند روز است .  اما عواملی  مانند :میزان تیرگی دندان، نحوه استفاده از آن و مراقبت های بهداشتی فرد در میزان ماندگاری و اثر گذاری تاثیر دارد. تمام لک های روی دندان از یک جنس نیستند و این قلم ها تنها می توانند لک های زرد را از بین ببرند و بر روی لک ها خاکستری و قهوه ای بی ناثیرند.  برای رفع لک های قهوه ای دندان لازم است از روش های دیگری استفاده کرد. رعایت دقیق دستور مصرف این  لاک ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است برای اثر گذاری بیشتر لازم است که ژل سفید کننده مدت زمان مشخصی روی دندان باقی بماند. از خوردن و نوشیدن موادغذایی بلافا صله بعد از استفاده از قلم خود داری کنید.

لاک سفید کننده برای چه افرادی مناسب نیست؟

  1. اشخاصی که دندان های حساسی دارند
  2. خانم های باردار و شیرده
  3. افرادی که به بیماری های لثه مبتلا هستند یا لثه های ملتهبی دارند
  4. افراد زیر 16 سال

معایب استفاده از قلم سفید کننده دندان

در کنار مزایای لاک سفید کننده دندان فوری، این محصول مراقبتی و بهداشتی برای دندان معایبی هم دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت دندان نسبت به گرما و سرما
  • آسیب به مینای دندان
  • ماندگاری کم
  • تحریک لثه
  • احساس سوزش در دهان

اول ایمنی، بعد کار!

پیش از هر چیز رعایت نکات ایمنی برای استفاده از قلم سفید کننده دندان ضروری است. حفظ این اصول ایمنی سبب می شود تا دندان های شما در کنار زیبایی، سلامت آن هم محفوظ بماند. بهتر است:

  1. در هر صورت با دندانپزشک خود در مورد استفاده از قلم سفید کننده دندان و برند آن مشورت کنید.
  2. لاک سفید کننده را بیش از حد و به صورت مرتب استفاده نکنید تا به مینای دندان آسیب نرسد.
  3. از لاک سفید کننده با غلظت پایین استفاده کنید.
  4. بعد از استفاده از هر نوع لاک سفید کننده دندان از مصرف نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه و آبمیوه خودداری کنید.
  5. بعد از استفاده حتما دندان ها را با آب بشورید
  6. لاک سفید کنند را به مدت طولانی روی دندان های خود قرار ندهید
  7. ابتدا لاک را برروی قسمت کوچکی از دندان بمالید و در صورت عدم حساسیت ازآن برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید.
  8. دقت کنید که محصول با چشم و لثه تماس نداشته باشد و در حین استفاده آن را نخورید.
  9. اگر دندان  پوسیده یا پر شده دارید از این محصول استفاده نکنید.
نکات ایمنی بعد از استفاده از لاک سفید کننده دندان
مصرف نوشیدنی های رنگی می تواند اثر لاک سفید کننده دندان را کاهش دهد

جمع بندی

برای داشتن دندان های سفید و درخشان صرف استفاده از مواد یا ژل های سفید کننده نمی توان آن را روشی صحیح دانست. به طور کلی روش های سفید کردن دندان بسیار زیاد هستند که استفاده از قلم سفید کننده دندان یکی از آن ها است و زمانی که افراد به هر دلیلی عجله دارند و می خواهند سریع جواب بگیرند، می تواند گزینه مناسبی به نظر رسد.

“اگرچه روش های دیگری مانند بلیچینگ دندان، روشی مطمئن تر و ماندگارتر است، اما هزینه آن هم به مراتب بیشتر خواهد بود. اگر می خواهید مطمئن شوید که دندان های شما هم به لاک سفید کننده دندان نیاز دارد یا خیر، می توانید از مشاوران کلینیک دندانپزشکی بارانا کمک بخواهید”. شماره‌های تماس کلینیک📞: 05137609009 – 09157609009 

دندانپزشکی بارانا مشهد
دندانپزشکی بارانا در یک قاب

سوالات متدوال

1.در چه صورتی نباید از لاک سفید کننده دندان استفاده کرد؟

زمانی که شما یک یا چند دندان خود را لمینت، کامپوزیت یا روکش کرده اید، در صورت استفاده از قلم سفید کننده، دندان های طبیعی شما سفیدتر می شود، در حالی که رنگ دندانی که لمینت یا کامپوزیت یا روکش شده است، به قوت خود باقی می ماند. در واقع این لاک ها برای سفید شدن دندان های روکش شده تاثیری نخواهند داشت و در نهایت تفاوت رنگ مشهودی بین دندان های طبیعی و دندان های روکش شده به وجود نمی آید.

2. بلیچینگ بهتر است یا لاک سفید کننده دندان؟

بلیچینگ روشی دائمی تر است و مدت ماندگاری آن 6 ماه تا 1 سال خواهد بود، این در حالی است که ماندگاری لاک دندان کمتر است. اگر عجله داشته باشید، لاک سفید کننده بهتر است، اما اگر بخواهید به صورت اصولی دندان های خود را سفید کنید، بلیچینگ گزینه بهتری به نظر می رسد.

3. قیمت لاک دندان در داروخانه چقدر است؟

بنا به برند تجاری هر محصول و میزان غلظت موادِ ژل سفید کننده، قیمت لاک دندان متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی هزینه آن زیاد نیست و افراد مختلف می توانند از آن استفاده کنند.

دانلود PDF مقاله لاک سفید کننده دندان

در صورتی که بخواهید از مطالب این مقاله بهره مند شوید، می توانید PDF این مقاله را دانلود کنید و در زمانی که آفلاین هستید، آن را بخوانید:

دانلود PDF مقاله لاک سفید کننده دندان

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد