طول عمر کامپوزیت با پالیش کامپوزیت افزایش پیدا میکند

پالیش کامپوزیت؛ روشی موثر در درخشندگی دندان| دندانپزشکی بارانا

بازدیدها : 1869 بازدید

پالیش کامپوزیت؛ روشی موثر در درخشندگی دندان است. این روش برای صاف کردن سطح دندان کامپوزیت‌ شده با مواد ساینده است. برای این‌که کامپوزیت شما مثل روز اول براق و درخشان بماند، هر 6 ماه لازم است تا شما برای انجام آن اقدام کنید.

کلینیک بارانا
کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دندان

پالیش کامپوزیت چیست؟

یکی از مراقبت های بعد از کامپوزیت، پالیش کامپوزیت دندان است. پولیش علاوه بر افزایش طول عمر کامپوزیت، از پوسیدگی دندان های اطراف جلوگیری می شود. این شیوه، یک تکنیک هنری برای همرنگ شدن روکش کامپوزیت با سایر دندان‌ها محسوب می شود.

با این شیوه، سطح دندان صاف و کاملا براق می شود؛ بنابراین بدون توجه به قیمت پالیش کامپوزیت، در صورت نیاز، حتما انجام دهید.

دندان های کامپوزیت شده به پالیش نیاز دارند
پالیش دندان کامپوزیت شده

پالیش کامپوزیت برای چیست؟

پولیش کامپوزیت فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه برای سلامت دهان و دندان هم ضروری است. این روش به شما کمک می‌کند تا سایش کامپوزیت به حداقل ممکن برسد و همین امر سبب می‌شود تا طول عمر کامپوزیت افزایش پیدا کند. مواد پولیش کامپوزیت باعث می‌شود تا بی‌نظمی‌های سطحی را که می‌تواند به لکه‌ها، تجمع پلاک، تحریک لثه، پوسیدگی، کیفیت ساینده کمک کند، از بین می‌برد.

در واقع هرچه سطح دندان کامپوزیت شده شما صاف‌تر باشد، تجمع جرم و پلاک در دندان‌های شما کمتر خواهد بود. دقت کنید که جرم‌گیری دندان معمولی و جرم‌گیری دندان کامپوزیت شده تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. جرم گیری دندان مشهد به 2 روش سطحی و عمیق انجام می شود که در حالت عمیق خط زیر لثه را هم شامل می شود. این در حالی است که در پالش کامپوزیت، تجهیزات و ایزاهای به کار رفته متفاوت است و شامل خط زیر لثه نمی شود.

جرم گیری دندان به روش جدید
جرم گیری در مشهد با دستگاه اولتراسونیک

زبری بالای 0.2 سطح دندان، باعث افزایش تحریک و التهابات لثه می شود. اگر بهداشت دهان و دندان را جدی نگیرید، ممکن است باعث سایش و سوزش لثه بر اثر پوسیدگی دندان های اطراف شود. به این صورت که باکتری ها به سطح ناهموار چسبیده و پوسیدگی دندان را تسریع می بخشند؛ بنابراین پولیش دندان بعد از کامپوزیت، نقش مهمی در پیشگیری از این اتفاقات دارد.

چرا به مرور زمان درخشندگی کامپوزیت کم می‌شود؟

کامپوزیت یک شیوه نسبتا آسان و سریع برای داشتن دندان‌های صاف، مرتب و تمیز است، اما مراقبت از آن باید نهایت دقت و حوصله را به خرج دهید. کامپوزیت دندان به شما دندان های درخشان و یکدستی می دهد که همیشه از لبخند خود رضایت کافی را داشته باشید. برخی از مراقبت‌هایی که سبب می شود درخشندگی و شفافیت کامپوزیت‌های شما افزایش یابد، عبارتند از:

استفاده از خمیردندان مخصوص کامپوزیت

استفاده از خمیردندان های معمولی و ساینده باعث ایجاد خراش روی دندان شده و در نتیجه نیاز به پالیش کامپوزیت را افزایش می دهد.

خراش روی دندان با خمیردندان ساینده
استفاده از خمیردندان معمولی باعث افزایش نیاز به پالیش کامپوزیت می‌شود.

استفاده از مسواک‌های نرم

مسواک‌های زبر برای هیچ دندانی مناسب نبوده و باعث خش شدن سطح دندان و روکش کامپوزیت می‌شوند. با تجمع باکتری‌ها درون خط و خش ایجاد شده و جذب رنگ مواد غذایی مانند قهوه، پفک و غیره، زیبایی اولیه روکش کامپوزیت از دست خواهد رفت. با استفاده مداوم و صحیح از مسواک‌های نرم می‌توانید از این عارضه پیشگیری کنید.

عدم استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید و الکل

مصرف الکل، در مشروبات یا مواد بهداشتی مثل دهانشویه باعث می شود کامپوزیت حالت نرمی به خود گرفته و تحلیل برود. در چنین شرایطی احتمال لک و خش دار شدن روکش بیشتر شده و نیاز به انجام پولیش کامپوزیت دندان افزایش می‌یابد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله تاثیرات شگفت انگیز دهانشویه بر سلامت دهان و دندان را بخوانید.

لک و خش دار شدن روکش کامپوزیت با مصرف دهانشویه حاوی الکل
استفاده از دهانشویه حاوی الکل باعث تحلیل کامپوزیت می‌شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

توجه به سلامت دهان و دندان ها در هر شرایطی مهم است و باید از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد. اگر به تازگی دندان های خود را کامپوزیت کرده اید، باید این موضوع را جدی تر بگیرید و به صورت منظم نخ دندان کشیده و مسواک بزنید. این گونه علاوه بر طولانی شدن عمر کامپوزیت، نیاز شما به ترمیم دندان هم نمی شود. در نظر داشته باشید که پوسیدگی دندان در زیر کامپوزیت دندان هم اتفاق می افتد. در این صورت پر کردن دندان در مشهد زیر نظر دندانپزشک ماهر چاره کار خواهد بود. باقی ماندن مواد غذایی علاوه بر پوسیدگی، می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شده و در نهایت به پالیش کامپوزیت دندان نیاز داشته باشید.

رعایت رژیم غذایی مناسب و عدم استفاده از دخانیات

مصرف مواد غذایی رنگدانه دار و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و چای علاوه بر تغییر رنگ دندان های دائمی، می توانند باعث لکه دار شدن و تیره شدن رنگ کامپوزیت دندان نیز بشوند. استعمال دخانیات به ویژه سیگار نیز می تواند باعث زردی و تیرگی رنگ دندان های کامپوزیت شده شود. از همین رو بهتر است در مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه های خوراکی یا سیگار احتیاط کنید و سلامت دهان و دندان های خود را به خطر نیاندازید.

لکه دار شدن روکش کامپوزیت با مصرف دخانیات
مصرف دخانیات باعث زردی روکش کامپوزیت می‌شود.

مراحل پالیش کامپوزیت کدامند؟

نحوه پالیش کامپوزیت دندان در رضایت نهایی بیمار نقش موثری دارد. دندانپزشک شما می‌تواند با استفاده از وسایل پولیش کامپوزیت، به دو روش این کار را انجام دهد:

1.تک مرحله‌ای

2.چند مرحله‌ای

روش تک مرحله‌ای

در این روش متخصص کامپوزیت دندان با استفاده از پولیشرهای الماسی یا فرز پالیش کامپوزیت، حداکثر سایش را در حداقل زمان ممکن، روی دندان‌های کامپوزیت شده وارد می‌کند.

در روش پالیش تک مرحله ای نهایت سایش روی دندان انجام میشود
پالیش کامپوزیت با فرزهای الماسی

روش چندمرحله‌ای

این روش با استفاده از مجموعه‌ای از کیت پولیش کامپوزیت روی دندان اعمال می‌شود. در واقع مراحل پالیش کامپوزیت ونیر به کانتورینگ و فیشینگ و پولیشینگ تقسم می‌شود که دندانپزشک خمیر پالیش کامپوزیت را بر دندان به صورت دایره‌وار حرکت می‌دهد تا از خراش بر سطح کامپوزیت جلوگیری شود. در روش چندمرحله‌ای، مواد پولیش کامپوزیت بیشتری استفاده و زمان بیشتری صرف انجام آن می‌شود؛ بنابراین نتیجه بهتری را برای افراد به همراه خواهد داشت. درنظر داشته باشید که در روش چندمرحله‌ای به دلیل استفاده از مواد و تجهیزات بیشتر، ماندگاری بالاتری خواهد داشت؛ بنابراین قیمت پالیش کامپوزیت در این شیوه بیشتر خواهد بود.

پالیش کامپوزیت در چند مرحله
فینیشینگ و پالیشینگ دندان های کامپوزیت شده

ابزارهای مورد نیاز برای پالیش کامپوزیت کدامند؟

ابزارهای فینیشینگ و پولیشینگ برای صیقل دادن سطوح دندان‌های کامپوزیت شده به منظور بهبود کیفیت زیبایی آن‌ها استفاده می‌شود. وقتی صحبت از پولیش کامپوزیت در چند مرحله است، ابزارهایی که در این شیوه برای اصلاح کامپوزیت به‌کار می‌رود، متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

اکسید آلومینیوم (خمیرهای پولیشینگ)

پولیش‌های چینی معمولا در سه سنگ (درشت، متوسط ​​و ریز) موجودند و می‌توانند از اکسید آلومینیوم یا الماس ساخته شوند. پولیش‌های چینی اکسید آلومینیوم مقرون به صرفه‌تر هستند، اما دوام کمتری دارند و کار با آن مدت زمان بیشتری را می‌طلبد. براق‌کننده‌های پرسلن الماس روی مواد ترمیمی جدید کامپوزیت موثرتر هستند.

خمیر پالیش کامپوزیت
یکی از ایزارهای اساسی در پالیش کامپوزیت، استفاده از برندهای معتبر خمیر پالیش کامپوزیت است

سیلیکون کاربید (تیغ کاربید کانتورینگ)

کاربید سیلیکون ماده ترجیحی برای پولیش های آمالگام/طلا و پولیش های اکریلیک است زیرا باعث تغییر رنگ نمی‌شود. این نوع از پولیش‌های کامپوزیت در اشکال مختلف برای کامپوزیت‌های متفاوت کاربرد دارند.

کیت پالیش کامپوزیت
فرز مخروطی و ته صاف از انواع ابزارهای کاربردی در پالیش کامپوزیت است
براش های مختلف در دندانپزشکی
انواع براش های دندامپزشکی در پالیش کامپوزیت

الماس‌های فیشینگ

ابزارهای ساینده و دیسک‌های برش کانتور، همگی فرآیند پالیش کامپوزیت را سریع‌تر فراهم می‌کنند. آن‌ها از اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون و الماس ساخته شده‌اند تا با مواد خاص دندانپزشکی ترکیب شوند تا رنگ کامپوزیت را برای شما ماندگارتر کنند. سنگ های سبز (کاربید سیلیکون) برای کامپوزیت‌ها و طلا/نقره، سنگ‌های سفید (اکسید آلومینیوم) برای مینای دندان و ساینده های الماس برای ترمیم‌ انواع سرامیکی، زیرکونیایی و آلومینیومی کاربرد دارند.

پولیش کامپوزیت و ابزارهایی که برای انجام آن لازم است
ابزارهایی که کار پولیش کامپوزیت را راحت‌تر و ماندگارتر می‌کنند

انواع دیسک و نوار برای پولیش کامپوزیت

دیسک و نوار کامپوزیت نیز جزو ابزارهای پر کاربردی هستند که توسط دندانپزشکان برای پالیش دندان مورد استفاده قرار می گیرند. دیسک پالیش کامپوزیت در چهار نوع بسیار زبر، زبر، نرم و متوسط و در رنگ های مختلف تولید می شود. نوار پالیش نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که در دو رنگ آبی و صورتی تولید می شود و در برابر کشیدگی، مقاومت بالایی دارد.

دیسک پالیش کامپوزیت دندان
ابزارهای مخصوص برای پالیش کامپوزیت دندان

کلینیک دندانپزشکی بارانا؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دندان

تیم مجرب دندان پزشکی بارانا در حوزه خدمات دندانپزشکی آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. کلینیک بارانا اینجاست؛ برای لبخندی که دوستش خواهید داشت و تجربه‌ای که از آن لذت خواهید برد.” جهت اطلاع از هزینه پالیش کامپوزیت دندان در این مجموعه می‌توانید با شماره‌های 05137609009 – 09157609009 تماس بگیرید. ساعات پاسخگویی مشاوران دندانپزشکی بارانا مشهد : صبح 9 الی 14 – عصر 17 الی 20

کلینیک دندانپزشکی بارانا
کلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد

سوالات متداول

1.بهترین زمان پالیش کامپویت چه موقع است؟

کسانی که می‌خواهند کامپوزیت آن‌ها مثل روز اول درخشان بماند، لازم است هر 6 ماه آن را انجام دهند. در صورتی که افراد مراقبت‌ های بعد از کامپوزیت را به صورت روتین انجام می‌دهند، می‌توانند دندان‌های خود را 1 یا 2 سال بعد از کامپوزیت پالیش کنند. توصیه اکید این است که انجام پولیش کامپوزیت بعد از چند سال عمر کامپوزیت را به شدت کاهش می‌دهد.

2.آیا پالیش کامپوزیت در بارداری ضرر دارد؟

خیر، از آن‌جایی که در پالیش کردن کامپوزیت نه از بی‌حس کننده و نه از اشعه استفاده می‌شود، انجام آن در زمان بارداری ضرری متوجه مادر یا فرزند نخواهد بود.

3.آیا امکان پالیش کامپوزیت در خانه وجود دارد؟

خیر، پولیش دندان کامپوزیت شده در خانه یکی از اشتباهاتی است که برخی آن را با جوش‌شیرین یا سایر مواد گیاهی امتحان می‌کنند. این مواد نه تنها جرم روی کامپوزیت را حذف نمی‌کنند، بلکه باعث ایجاد خراش‌هایی روی کامپوزیت می‌شوند.

4) آیا پالیش کامپوزیت دندان دردناک است؟

خیر، این روش بدون بیحسی موضعی انجام می شود اما اگر مبتلا به بیماری های دهان و دندان و عفونت باشید ممکن است دردی را احساس کنید که دندانپزشک در چنین شرایطی می تواند با تجربه و مهارت خود درد شما را مدیریت کند.

دانلود فایل PDF مقاله پالیش کامپوزیت

ما این امکان را فراهم کرده‌ایم که شما بتوانید از اطلاعات مفید این مقاله در حالت آفلاین هم استفاده کنید. برای دانلود فایل pdf اینجا را کلیک کنید:

دانلود فایل PDF مقاله پالیش کامپوزیت

4.6/5 - (44 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد